Klanten die hun rekening niet betalen, daar zit je als ondernemer niet op te wachten. Rob de Haan van Verkoopjevordering.nl deelt elke maand met Z24 enkele tips over hoe je iemand kunt bewegen een factuur te voldoen. Deze maand: een faillissement aanvragen.

Rob de Haan koopt vorderingen van ondernemers voor een bedrag lager dan de vordering zelf en probeert die vervolgens te innen. Een van de zwaardere drukmiddelen die je daarbij kunt inzetten, is een faillissement. Wanneer maak je daar gebruik van en hoe pak je een faillissementsaanvraag aan?

Wanneer vraag je faillissement aan?

Een faillissement vraag je niet zomaar aan. Daar gaat altijd een heel traject van aanmaningen en incassobrieven  aan vooraf. Wanneer is het moment aangebroken om die stap te zetten?

Er moet in elk geval een onbetwiste vordering zijn. Dus de klant betaalt een rekening niet, maar heeft wel erkend dat hij zou moeten betalen of heeft in elk geval geen gegronde reden om niet te betalen. “Met een betwiste vordering, bijvoorbeeld omdat jouw klant beweert dat je product ondeugdelijk was en hij daarom niet betaalt, loop je een groot risico dat de faillissementsrechter de vordering afwijst.”, zegt De Haan.

Daarnaast moet je kijken wat een bankroet van je klant voor jou zou betekenen. De Haan:  “Een faillissementsaanvraag is vooral een pressiemiddel. Je wilt eigenlijk niet dat het tot een faillissement komt, want in dat geval ben je negen van de tien keer toch het bokkie. Je bent een concurrerende schuldeiser en dan gaan de fiscus, het UWV en de curator voor”, zegt Rob de Haan.

Aan de andere kant, moet je uiteindelijk wel bereid zijn om het tot een faillissement te laten komen. “De debiteur kan er op gokken dat jij niet doorzet. Dat maakt het tot een pokerspel.”

Wil iemand failliet, dan werkt het niet

Een pressiemiddel werkt natuurlijk alleen als iemand er gevoelig voor is. “80 tot 90 procent van de ondernemers wil niet failliet gaan, maar niet iedereen is er bang voor. Ik heb ook een keer meegemaakt dat iemand de middag na het faillissement de doorstart bekend maakte. Het faillissement kwam ze goed uit, want dan konden ze de schuld doorstrepen.”

Wat kun je doen om erachter te komen of iemand gevoelig is voor een faillissement? De Haan heeft een simpele oplossing, hij belt gewoon op. “Ik bel gewoon op en vraag of iemand er bezwaar tegen heeft als ik faillissement aanvraag. Uit de reactie kun je dan meestal wel opmaken of iemand daar gevoelig voor is.”

Op zoek naar steun

Als het antwoord op die vraag ja is, dan kan de aanvraag geschieden. Het eerste wat je nodig hebt is een advocaat. “Die moet een request indienen bij de rechtbank. Dat kan heel summier, een beschrijving van je vordering”, zegt Rob de Haan.

“En je hebt een steunvordering nodig. Dus een andere schuldeiser. Die hoeft niet in de rechtszaal aanwezig te zijn, maar moet wel aangeven dat hij ook geld tegoed heeft. Ik schrijft vaak de Belastingdienst aan om te kijken of er een belastingschuld is – dat is vaak wel het geval – en of ik dat als steunvordering kan gebruiken. Meestal is het antwoord ‘ja’.”

“Lukt het niet bij de Belastingdienst, dan zul je in je netwerk op zoek moeten naar die steunvordering. Zonder een steunvordering kun je het vergeten. Die faillissementsrechter doet 20 tot 30 zaken op een ochtend. Hij kijkt eigenlijk maar naar drie dingen: is de schuldenaar gestopt met betalen, is de vordering onbetwist en is er een steunvordering.”

Aanhouden aanvraag

Heb je faillissement aangevraagd, maar lijkt het alsnog tot betaling te komen, dan kun je een aanhoudingsverzoek doen. “Dat kun je gedurende acht weken zelfs vier keer doen”, zegt De Haan. Dat klinkt wel heel vaak, maar het gebeurt in de praktijk wel degelijk, bijvoorbeeld als iemand steeds een beetje van de oorspronkelijke vordering betaalt waarna de aanvraag wordt aangehouden.

Kosten faillissementsaanvraag

Het aanvragen van een faillissement is niet gratis. Daarom zou het niet handig zijn om te doen als het gaat om een vordering van enkele tientjes gaat. Die vordering moet overigens ook wel ‘substantieel’ zijn wil je kunnen slagen. “Denk daarbij aan een vordering van 500 euro of meer”, is de ervaring van De Haan.

Aan griffierechten ben je 613 euro kwijt als de gedaagde aanvrager een bv is. In het geval van een privépersoon zijn de kosten 285 euro. “Een request laten opstellen door de advocaat kost je nog eens 500 tot 1000 euro. En je bent nog 75 euro kwijt voor de deurwaarder”.

Lees ook

Betaalt een bv jouw rekeningen niet? Dit kun je proberen

Zelf je faillissement aanvragen? Zo doe je dat

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl