Singles Day van de Chinese webwinkelreus Alibaba heeft opnieuw bewezen verreweg het grootste koopfestijn ter wereld te zijn. Dit jaar is het verkooprecord wederom verbroken.

Kenners voorzagen dat het record van omgerekend bijna 31 miljard dollar van vorig jaar weleens moeilijk te evenaren zou kunnen zijn vanwege de afzwakkende economie, maar de teller ging dit jaar ruim over de 38 miljard dollar (bijna 35 miljard euro).

De verkopen waren in een razend tempo van start gegaan. Nog geen twee minuten na middernacht was al voor meer dan 1 miljard dollar aan goederen besteld. Volgens het Chinese staatspersbureau Xinhua werden tot wel 544.000 bestellingen per seconde gedaan.

Singles Day is een van de nieuwe, commerciële ‘feestdagen’ waarbij winkeliers consumenten met kortingen proberen te verleiden tot extra aankopen. Andere voorbeelden zijn Black Friday en Cyber Monday die uit de Verenigde Staten zijn overgewaaid.

Singles Day werd al in de jaren negentig bedacht door vier studenten in China als tegenhanger van Valentijnsdag. Vanaf 2009 is het een koopfestijn op internet geworden. In dat jaar begon Jack Ma, de oprichter van Alibaba, 11 november te gebruiken om mensen naar zijn internetwinkels te lokken met aanbiedingen.

Grote sterren en livestreams

De speciale feestdag werd ook dit jaar met een grote tv-show afgetrapt. Dit jaar verscheen zangeres Taylor Swift als eregast. Veel consumenten stellen grote aankopen zoals elektronica uit om te profiteren van de kortingen op 11 november.

Lees ook op Business Insider

Er lag dit jaar volgens CNBC veel nadruk op livestreams die consumenten aan moesten zetten tot aankopen. Zo prees Kim Kardashian enthousiast haar parfumlijn KKW aan. “Tijdens livestreams komen bedrijven met exclusieve aanbiedingen waardoor een gevoel van urgentie ontstaat”, zegt analist Xiaofeng Wang van Forrester daarover. “Zo’n livestream duurt een paar minuten tot een half uur en de aanbiedingen die binnen dat tijdsbestek worden gedaan vormen een extra motivatie voor de consument.”

In totaal waren er 17.000 merken die via een livestream hun producten in de etalage zetten.

LEES OOK: Het inspirerende levensverhaal van Alibaba-oprichter Jack Ma