• Alexander Klöpping is niet langer de baas van Blendle. De 33-jarige ondernemer heeft de online kiosk verkocht aan de Franse concurrent Cafeyn en treedt terug als CEO.
  • Klöpping staat al meer dan een decennium in de schijnwerpers. In 2010 maakt hij zijn debuut in De Wereld Draait Door en groeit uit tot nationale knuffelnerd.
  • In 2014 start hij samen met journalist Marten Blankesteijn Blendle, dat inmiddels 50.000 betalende gebruikers heeft.
  • Tv-persoonlijkheid Jort Kelder loopt als een rode draad door Klöppings carrière. In 2019 maken ze samen nog een tv-programma over technologie.

Alexander Klöpping heeft zijn online kiosk Blendle verkocht aan het Franse Cafeyn en treedt af als CEO van “zijn baby”. Zijn ambitie om de journalistiek te redden uit de klauwen van Facebook en Google blijft nog wel recht overeind, want hij wil samen met Cafeyn marktleider worden in Europa.

Klöpping staat al meer dan een decennium volop in de schijnwerpers. Hij breekt in 2010 door bij het grote publiek als hij in De Wereld Draait Door razend enthousiast mag vertellen over de iPad.

Al snel groeit de gevatte Brabander uit tot nationale knuffelnerd en wordt hij zelfs gepersifleerd door Zondag met Lubach.

Klöpping is pas 33 jaar, maar heeft er al een heel leven als ondernemer opzitten. Dat begint op de middelbare school als hij uit Azië geïmporteerde gadgets verkoopt via een webwinkel.

Lees hieronder meer over de sleutelmomenten in zijn opvallende carrière.


Alexander Paul Klöpping wordt op 21 januari 1987 geboren in Oss.

Foto: Portret van Alexander Klöpping uit 2011. Bron: ANP/Freek van den Bergh
Foto: Portret van Alexander Klöpping uit 2011. Bron: ANP/Freek van den Bergh

Klöpping is erg beschermd opgevoed. Hij vertelde tegen de HP/De Tijd dat hij in zijn jeugd een minderwaardigheidscomplex had, maar dat sloeg in zijn tienerjaren om in arrogantie en zelfverzekerdheid. “Maar dat is deels een pose. Uiteindelijk ben ik nog steeds een wat onhandige nerd”, aldus Klöpping.

Na zijn middelbare school gaat hij eerst een jaar in zijn eentje naar de Verenigde Staten en studeert daarna Nieuwe Media aan de Universiteit van Amsterdam.

Lees ook op Business Insider


Op zijn zestiende richt hij samen met een vriend webwinkel The Gadget Company op.

Foto: Screenshot van thegadgetcompany.nl op 9 oktober 2003. Bron: Wayback Machine
Foto: Screenshot van thegadgetcompany.nl op 9 oktober 2003. Bron: Wayback Machine

Samen met zijn jeugdvriend Sander van den Broeke begint Klöpping al op zijn zestiende met een eigen bedrijfje in onzinspullen: The Gadget Company. “We verkopen producten die iedereen wil hebben, maar die niemand nodig heeft, zoals onderwaterscooters en spionagecamera’s”, zegt Klöpping daarover tegen Sprout.

Het begint allemaal met de aankoop van een buikspierband. Klöpping is als tiener niet erg populair bij de meisjes en wil daar met de fitnessgadget verandering in brengen, vertelde hij aan de Volkskrant:

“Ik dacht: meisjes in mijn klas vinden mij niet leuk, dus ik moet iets verzinnen waardoor ze mij leuk gaan vinden. Een sixpack! Toen kocht ik zo’n band. Een vriendin van mijn moeder wilde er ook een. Dus ik ben gaan uitzoeken waar ze vandaan kwamen en ik heb de Chinese fabriek gemaild, waar die banden heel goedkoop bleken te zijn. Ik heb voor duizend euro van mijn spaargeld buikspierbanden gekocht en er een webwinkeltje omheen gebouwd.”


Klöpping wordt in 2008 hoofdredacteur van het door Jort Kelder opgerichte 925.nl.

Foto: Journalist en tv-persoonlijkheid Jort Kelder loopt als een rode draad door de carrière van Alexander Klöpping. Bron: NPO
Foto: Journalist en tv-persoonlijkheid Jort Kelder loopt als een rode draad door de carrière van Alexander Klöpping. Bron: NPO

Journalist en tv-persoonlijkheid Jort Kelder ziet al vroeg veel potentie in Klöpping. Hij haalt hem als redacteur naar het tv-programma Bij ons in de BV en benoemt hem een jaar na zijn vertrek bij zakenblad Quote als hoofdredacteur van de door hem opgerichte nieuwssite 925.nl (‘Nine to Five’). Die site is inmiddels overgenomen door Follow the Money.

Kelder loopt sowieso als een rode draad door de carrière van Klöpping, want hij introduceert hem ook bij De Wereld Draait Door en ze presenteren in 2019 nog samen de zesdelige tv-serie Kelder & Klöpping over technologische ontwikkelingen.

Kelder omschrijft Klöpping als zijn ‘neefje’ en zei in het Financieele Dagblad dat het “een watervlug jongetje” was dat alles direct snapte en zich snel ontwikkelde. “Enerzijds een handige jongen verpakt als nerd, loopt in een capuchon-trui, maar intussen ook een sociale zakenman die bepaald niet wereldvreemd is.”

Klöpping werkt na zijn jaren als piepjonge hoofdredacteur ook enkele jaren als freelance techjournalist bij de Volkskrant en NRC.


In 2010 debuteert Klöpping als technerd bij De Wereld Draait Door met het ophemelen van de iPad.

Presentator Matthijs van Nieuwkerk van De Wereld Draait Door is op techgebied een totale nitwit, maar laat zich door Klöpping altijd graag enthousiast maken over technologische snufjes. Een baantje dat Klöpping min of meer voor zichzelf geregeld heeft.

In januari 2010 gaat hij mee met Jort Kelder naar een DWDD-uitzending waar Kelder tafelheer is. Klöpping mag meekijken achter de schermen en hoort dat de redactie de volgende dag geen aandacht wil besteden aan de lancering van de iPad.

“Ik zei tegen de eindredacteur: dit is echt niet iets waar alleen puistige pubers het over hebben. Het is heel raar dat jullie daar niks mee doen”, tekent NRC op. De volgende dag belt de redactie om te vragen of Klöpping in de uitzending wil komen.

Klöpping zit naast komiek en iPhone-bezitter André van Duin, terwijl hij vertelt over de iPad, die hij “gewoon een heel geil ding” noemt.

“Ik weet niet of je door hebt hoe belangrijk dit is”, zegt hij brutaal tegen een hard in de lach schietende Van Nieuwkerk. “Oude media kunnen zich omdraaien in hun graf want ze mogen weer wat gaan doen. Ik denk wel echt dat mensen weer bereid gaan zijn om te betalen voor kranten. Dit wordt supervet.”

Alexander Klöpping legt DWDD-presentator Matthijs van Nieuwkerk uit hoe belangrijk de onthulling van de iPad in zijn ogen is.

Daarna wordt Klöpping een graag geziene gast in het tv-programma en groeit uit tot ‘knuffelnerd in hoodie’, zoals het Financieele Dagblad hem omschrijft.

Hilarisch hoogtepunt bij DWDD is een virtualrealitybril die hij Matthijs van Nieuwkerk in 2014 laat testen. De presentator stapt met de toen net geïntroduceerde Oculus Rift in een virtuele achtbaan en komt daarbij tot bijna satanisch genoegen van Klöpping met het commentaar “Whoooo-hooooo-potverdomme“.


Dankzij zijn DWDD-faam kan Klöpping veel lezingen houden in het bedrijfsleven. De inkomsten vloeien naar de Universiteit van Nederland.

Bron: Universiteit van Nederland
Bron: Universiteit van Nederland

De onderwijsorganisatie neemt colleges op van hoogleraren en zet die online. Klöpping richt de stichting in 2013 op samen met journalist Marten Blankesteijn.

“Tot een paar jaar geleden kon je de beste wetenschappers van het land alleen aan het werk zien als je bij ze ging studeren”, zegt Klöpping in 2016 als de Universiteit van Nederland ook op de publieke omroep komt. “Wij willen alle Nederlanders laten zien hoe tof wetenschap kan zijn.”


Blendle is het volgende avontuur van Blankesteijn en Klöpping.

Foto: Marten Blankesteijn (links) en Alexander Klopping tijdens de officiële lancering van Blendle in 2014. Bron: ANP/Robin van Lonkhuijsen
Foto: Marten Blankesteijn (links) en Alexander Klopping tijdens de officiële lancering van Blendle in 2014. Bron: ANP/Robin van Lonkhuijsen

Het idee komt van Blankesteijn die op een dag in de Albert Heijn tijdschriften doorbladert en interessante stukken tegenkomt. Maar een stuk of drie tijdschriften kopen voor één artikel vindt hij wat te gortig.

Daar ontstaat het idee voor Blendle. Als hij Klöpping ontmoet, raakt zijn idee in een stroomversnelling. In 2014 lanceert het duo hun online kiosk, waar je voor een klein bedrag losse artikelen uit kranten en tijdschriften kunt kopen.

“Wat we wilden, was een Spotify voor de journalistiek: alles van alle uitgevers voor een vast bedrag per maand”, zegt Klöpping daar later over tegen de Volkskrant. “Dat wilden de uitgevers niet en zo kwamen we uit op betalen per artikel. Het was in feite een compromis.”

De startup krijgt veel belangstelling, vooral uit het buitenland. Zo haalt Blendle volgens het Financieele Dagblad al snel miljoenen aan groeigeld op, onder andere van The New York Times en Axel Springer.

Het lijkt een sprong in het diepe, maar een startup beginnen gaat stapje voor stapje, vertelde Klöpping daarover aan Business Insider:

“De stap om een bedrijf te beginnen wordt vaak heel groot gemaakt, maar de belangrijkste les die ik heb geleerd is dat je gewoon klein kunt beginnen. Dit is hoe de meeste startups werken: het is een grote optelsom van een hoop kleine experimenten. Combineer dat met iets waar je zo gepassioneerd over bent, dat je het gewoon gaat doen.”

Het gaat Klöpping voor de wind in die eerste jaren. Volgens zakenblad Quote heeft hij in 2016 al een vermogen van 4 miljoen euro opgebouwd met zijn zakelijke activiteiten.


2017 is een jaar van forse tegenslagen voor Blendle. ‘Ik dacht echt: wát de fuck.’

Foto: Portret van Alexander Klöpping uit 2013. Bron: ANP/Robin van Lonkhuijsen
Foto: Portret van Alexander Klöpping uit 2013. Bron: ANP/Robin van Lonkhuijsen

Drie jaar na de oprichting kent Klöpping met Blendle een jaar vol tegenslagen, zowel op zakelijk als persoonlijk gebied.

In het voorjaar van 2017 vertrekt medeoprichter Marten Blankesteijn. Officieel omdat hij vader is geworden, maar volgens het Financieele Dagblad hadden de oprichters onenigheid over de koers van het bedrijf.

In de zomer moet Klöpping voor het eerst een groep medewerkers ontslaan. Een ‘kutdag’, zo schrijft hij op Twitter: “Gisteren was een van de moeilijkste dagen in m’n professionele leven. Heb negen mensen moeten ontslaan, omdat we in de afgelopen tijd te hard hebben willen groeien.”

Aan het begin van 2017 verdwijnt eerst NRC en aan het eind van het jaar ook De Telegraaf uit Blendle. De kranten vinden dat de online kiosk te veel op de stoel van de uitgever zit en verhalen te goedkoop aanbiedt.

Vooral het vertrek van NRC doet Klöpping pijn, zegt hij tegen de Volkskrant: “Toen NRC uit Blendle stapte, dacht ik echt: wát de fuck. Ik doe dit voor deze mensen […] Héél ondankbaar.”

In de loop van het jaar is ook langzaam duidelijk geworden dat Blendle geen poot aan de grond krijgt de Verenigde Staten. Apple en Google zijn er te machtig en de activiteiten in de VS staan sindsdien op een laag pitje.


Klöpping schrijft een persoonlijke gebruiksaanwijzing: ‘Ik ben koppig, dominant en competitief.’

Bron: ANP/Piroschka van de Wouw
Bron: ANP/Piroschka van de Wouw

Met Alexander Klöpping omgaan, is niet altijd even makkelijk. Dat beseft hij zelf ook en daarom publiceert hij in 2018 een persoonlijke gebruiksaanwijzing.

“Ik ben niet flexibel, zachtaardig of geduldig”, schrijft hij met de nodige zelfkennis. En ook: “Ik ben koppig, dominant, bruut, sceptisch en competitief.”

In zijn gebruiksaanwijzing laat hij ook weten er niet van te houden vroeg te beginnen met werken. Op maandag begint hij zijn werkdag om 10 uur en op andere doordeweekse dagen om 09.30 uur. Op dinsdag werkt hij altijd thuis en in het weekend en tijdens vakanties is hij vrijwel nooit met werk bezig.

Hij wil alleen in noodgevallen worden gebeld en ook alleen appjes, slack-berichten of sms’jes krijgen over dringende werkgerelateerde zaken. Hij heeft liever persoonlijke ontmoetingen.


Blendle stopt in 2019 met de verkoop van losse artikelen en richt zich op abonnementen.

Bron: ANP/Piroschka van de Wouw
Bron: ANP/Piroschka van de Wouw

In augustus 2019 stapt Blendle af van losse artikelen en gaat het alsnog over op een Spotify-model, waarbij abonnees voor een vast bedrag per maand onbeperkt kunnen lezen.

“Het kwartje is gevallen”, zegt Klöpping daarover in een video. “Blendle gaat stoppen met betalen per artikel. Premium-abonnees krijgen vanaf vandaag onbeperkt toegang tot tijdschriften. En we blijven natuurlijk onze dagelijkse selectie maken uit de kranten. Iedereen kan het gratis proberen.”

De chaotische communicatie over wat er gebeurt met tegoeden die mensen nog hebben, leidt tot veel onvrede bij gebruikers. Uiteindelijk blijkt dat iedereen die geen abonnement wil, zijn geld gewoon kan terugkrijgen, maar daarvoor wel zelf contact op moet nemen met de klantenservice.


Klöpping verkoopt Blendle in de zomer van 2020 aan het Franse Cafeyn en treedt terug als CEO.

Bron: ANP/Robin van Lonkhuijsen
Bron: ANP/Robin van Lonkhuijsen

Met 50.000 betalende abonnees is het Premium-model voor Blendle een succes, dus denkt Klöpping over een nieuwe stap naar het buitenland. Misschien is de tijd daar nu wel rijp voor.

Maar eventuele nieuwe investeerders blijken vooral geïnteresseerd in een overname. Via een Duitse bank komt Klöpping in contact met Cafeyn, een Franse concurrent die een vergelijkbaar maar veel groter platform heeft voor online artikelen.

Klöpping kan het goed vinden met CEO Ari Assuied en in juli 2020 maken beide bedrijven de overname bekend.

Samen met de Fransen denkt Klöpping de grootste van Europa te kunnen worden, maar hij heeft wel gemengde gevoelens bij de verkoop, vertelt hij aan de Volkskrant:

“Blendle is mijn baby. Je baby in handen van iemand anders geven, is niet makkelijk. Maar ik heb het belang van het bedrijf altijd belangrijker gevonden dan mijn gevoel voor romantiek. Ik denk dat we samen met Cafeyn onze droom – marktleider in Europa worden – veel sneller kunnen waarmaken.”

Volgens Klöpping gaat er voor huidige Blendle-gebruikers niet zoveel veranderen. De bedrijven voegen hun catalogi samen en wisselen functionaliteiten uit.

Hij legt zelf na zes jaar zijn rol als CEO van Blendle neer en draagt de dagelijkse leiding op het kantoor in Utrecht over aan chief commercial officer Willem-Jan Lens.

Klöpping krijgt een plek in het bestuur van Cafeyn en gaat daarom een cursus Frans volgen. “In de directiekamer praten ze nu allemaal Frans. Voor mij schakelen ze over op Engels”, zegt hij tegen het AD. “Uiteindelijk wil ik gewoon Frans met ze kunnen spreken.”

Lees meer over Nederlandse topondernemers: