De trend dat steeds meer bierdrinkers voor alcoholvrij bier kiezen zet flink door. Terwijl vorig jaar ruim een op de drie wel eens voor alcoholvrij bier koos, doet nu bijna de helft (46 procent) dit. In 2011 was dat nog maar 28 procent.

Dat blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek, waarvan de resultaten dinsdag zijn bekendgemaakt.

Geen alcohol willen drinken (54 procent) en geen alcohol mogen drinken (38 procent) zijn de belangrijkste motieven om te kiezen voor alcoholvrij. “Het imago van alcoholvrij bier speelt maar voor een kleine minderheid een rol in de keuze om geen alcoholvrij bier te drinken”, stellen de onderzoekers.

Vrouwen drinken vaker dan mannen alcoholvrij bier, maar de verschillen worden wel kleiner.

Opvallend is ook dat bier steeds vaker thuis wordt gedronken in plaats van in de kroeg. De helft drinkt zijn bier daar nu het vaakst. In 2010 was dit 36 procent. Een op de vijf biertjes wordt het vaakst genuttigd in horecagelegenheden, zoals het café, de sportkantine of restaurant.

Uit het onderzoek blijkt ook dat bierdrinkers gemiddeld steeds minder van de ‘gele rakkers’ consumeren. Het gaat nu nog om 5,9 glazen bier per week. In 2012 waren dat er nog 6,4 en het jaar daarvoor zelfs 7,2.

Lees ook op Business Insider

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl