Het klassieke model van boodschappen doen bij de supermarkt staat onder druk door de opkomst van online alternatieven. Dat beseft Albert Heijn heel goed, dus schuift de grootste supermarktketen van Nederland op richting het leveren van maaltijden.

Albert Heijn begint op 11 januari als eerste supermarktketen met het bezorgen van warme maaltijden. In eerste instantie gaat het om de bezorging van vers bereid eten in een bepaald postcodegebied in Amsterdam.

In een keuken in Amsterdam-West worden door het ‘Allerhande Kookt’-team telkens acht verschillende hoofdmaaltijden bereid, die 7,50 tot 12,50 euro kosten. Vanaf vrijdag staan er onder meer pappardelle met warmgerookte zalm, artisjok, courgette, tuinkers, mierikswortel en limoen als hutspot met knolselderij en chorizo op het menu.

Bezorgplatforms Thuisbezorgd.nl en Deliveroo zorgen voor de levering van de maaltijden aan huis.

Met dit initiatief, Allerhande Kookt genaamd, zet Albert Heijn naar eigen zeggen een volgende stap in foodservice. “We zien een toenemende behoefte bij onze klanten aan goede maaltijden zoals je die zelf ook zou maken, zonder dat je daarvoor de keuken in hoeft”, legt Marit van Egmond, directeur commercie van Albert Heijn, uit.

Albert Heijn maakte eerder al bekend dat het werk maakt van het thuisbezorgen van warme maaltijden. Het bedrijf wil zijn winkels en dienstverlening moderniseren in een reactie op teruglopende bezoekersaantallen van zijn traditionele winkels. Traditionele kruideniersproducten zoals schoonmaakmiddelen en dierenvoeding zullen deels plaatsmaken voor eethoeken, veel meer vers en servicepunten voor snelle thuisbezorging.

Lees ook op Business Insider

Albert Heijn verliest niet alleen terrein ten opzichte van concurrerende winkels. Ook de tot het Ahold-concern behorende formules als AH to go-gemakswinkels, AH.nl en webwinkel Bol.com snoepen klanten af.

Albert Heijn zet stap richting ‘superant’

De stap richting de nadruk op maaltijdbezorging en past in een bredere trend. Nederlanders geven steeds meer geld uit aan eten en drinken buiten de deur. Ook wordt er vaak niet op een eurootje meer of minder gekeken bij het laten thuisbezorgen van maaltijden.

Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) meldde maandag dat de de omzet van zogeheten foodservicebedrijven vorig jaar voor het eerst meer dan 20 miljard euro bedroeg.

Directeur Jan-Willem Grievink van het kennisinstituut voorziet in de komende jaren een doorbraak van het fenomeen ‘superants’. Dat is een kruising tussen de functies van supermarkt en restaurant.

LEES OOK: Waarom Duitsers nóg enthousiaster zijn over online supermarkt Picnic dan Nederlanders