• Albert Heijn lanceert een nieuwe troef in de supermarktstrijd met goedkopere concurrenten: de ‘prijsfavorietenbox’.
  • Tien producten die eerder onder de naam goedkoopjes in de schappen lagen, gaan nu voor 5 euro de winkel uit.
  • De Zaanse supermarkt probeert hiermee de slag om ‘de goedkoopste supermarkt voor je dagelijkse boodschappen’ te winnen van grote concurrent Jumbo.

Tien ‘prijsfavorieten’ voor vijf euro, die zitten in de nieuwe ‘prijsfavorietboxen’ die vanaf woensdag te koop zijn bij Albert Heijn. De box is onderdeel van de nieuwe campagne die de supermarkt begin dit jaar is gestart, schrijft vaksite Distrifood.

In de doos zitten tien producten die een jaar geleden nog onder de naam goedkoopje in de schappen lagen. De inhoud zou een waarde hebben van zo’n 10 euro, maar voor de helft van de prijs mogen de prijsfavorieten de supermarkt verlaten.

In januari leek de nieuwe campagne van Albert Heijn zich vooral te richten op groente en fruit, nadat supermarkt Plus z’n prijzen met zo’n 30 procent omlaag schroefde. Maar met de nieuwe box verlegt Albert Heijn de focus naar alle dagelijkse boodschappen en daarmee ook naar een andere concurrent: Jumbo.

Albert Heijn versus Jumbo

Ondanks dat Albert Heijn nog altijd met afstand marktleider is, voelt het bedrijf sinds vorig jaar de hete adem van Jumbo in de nek. Bleef in 2019 het marktaandeel voor de super uit Zaandam gelijk aan die van 2018, 34,9 procent, Jumbo zag z’n marktaandeel juist stijgen, van 19,2 naar 21 procent.

Daarnaast opende de supermarkt uit Tilburg vorig jaar ruim 30 nieuwe winkels en kaapte het een samenwerkingsdeal met HEMA voor de neus van AH weg.

CEO van Albert Heijn, Marit van Egmond, gaf in reactie daarop aan zich nog meer op de klant te gaan richten: “Het draait alleen nog maar om de klant en de omzet. We gaan voor meer klanten en vollere winkels”, zei ze volgens Distrifood op de Albert Heijn Winkeldagen. De 'prijsfavorietenbox' lijkt een nieuwe troef in de strijd om die klant van het betaalbare imago van de AH te overtuigen.

Albert Heijn kan fysiek niet sneller groeien

Albert Heijn opende in 2019 slechts 10 nieuwe winkels en heeft niet de luxe om net als Jumbo volop overnames te kunnen doen, zei retaildeskundige Erik Hemmes eerder tegen het AD. Dit zou waarschijnlijk op een veto zou stuiten van de mededingingsautoriteiten.

Daarom zet Albert Heijn volgens Hemmes veel meer in op innovatie: “Winkels en distributiecentra worden in hoog tempo gemoderniseerd, ook lopen ze voorop met hun technologie om zonder kassa te betalen. Daarnaast wordt veel geïnvesteerd in verse producten.”

Lees meer over supermarkten: