Albert Heijn haalt de grote blikken energiedrank van Monster Energy uit de schappen. De supermarktketen gaat op de gezonde toer en wil de suikerconsumptie van de consument verminderen. Op de Facebookpagina van de grootgrutter regent het verontwaardigde reacties.

Albert Heijn wil klanten inspireren om gezonder te leven. Daarom worden de blikken Monster niet meer bijbesteld. Vanaf volgende week wordt het merk helemaal uit de schappen gehaald.

Dat stuit bij sommige klanten op de nodige weerstand. “Ik wil graag gebruik maken van mijn vrijheid om ZELF te kiezen wat ik koop. Ik heb Albert Heijn daar dus NIET voor nodig. Ik ben een grote knul en als ik Monster Energy wil kopen dan is dat MIJN goed recht!”, reageert een klant op de Facebookpagina van Albert Heijn.

Andere klanten vinden het hypocriet van de supermarkt: “Als jullie zo graag willen dat mensen gezonder gaan leven, haal dan niet die energiedrankjes uit de schappen, maar die kankerverwekkende sigaretten.”

Maar er zijn ook mensen die de actie juist toejuichen: “Top actie! Ik sta voor de klas en zie tientallen studenten 4 jaar lang die grote blikken dagelijks achterover slaan om vervolgens na 4 jaar zeer ongezond hun werkzame leven in te gaan. Soms moet je iets gewoon niet willen aanbieden.”

Bezorgde ouders

Omdat Monster alleen in halve liter blikken voorkomt, heeft Albert Heijn ervoor gekozen dit merk uit de schappen te halen. Albert Heijn zegt in het AD met de actie tegemoet te komen aan de zorgen van ouders.

“We kregen van verschillende ouders het verzoek te stoppen met de verkoop van de grote blikken energiedrank (0,5 liter, red.), omdat ze bezorgd zijn over de suikerconsumptie van hun kinderen”, aldus een Albert Heijn-woordvoerder. Kleinere blikjes energiedrank van andere merken blijft de supermarkt wel gewoon verkopen.

Minder suiker in producten

Eerder deze week maakte Albert Heijn bekend het suikergehalte in het huismerkproducten terug te schroeven. Het gaat in totaal om zo’n honderd vernieuwde producten die eind 2016 in de schappen liggen. Eind 2017 zijn deze producten samen tweehonderdvijftig miljoen suikerklontjes lichter.

De supermarkt komt ook met een speciale Friswijzer, met duidelijke info over de hoeveelheid suiker, wijze van zoeten en calorieën.

Lees ook

Kinderartsen roepen op tot verbod op energiedrank onder de 13 jaar

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl