Na intensief onderhandelen zijn Iens en Albert Heijn het eens geworden over een nieuwe restaurantactie in 2018.

De actie dreigde niet door te gaan, omdat Iens vorig jaar ondanks de enorme toeloop twijfelde of de actie nog wel meerwaarde had.

Maar op aandringen van restaurants en AH-klanten heeft Iens toch besloten er mee door te gaan, zegt countrymanager Almir Ambeskovic tegen vakblad Misset Horeca.

Tijdens de actie kunnen klanten van Albert Heijn zegels sparen en zo een tweede driegangenmenu gratis krijgen bij deelnemende restaurants. Voor elke 10 euro aan boodschappen krijgt de klant één zegel. Voorheen waren 10 zegels nodig voor een volle spaarkaart, dit jaar nog maar vier.

Vorig jaar oktober zei Ambeskovic nog tegen De Telegraaf “hetzelfde kunstje niet nog een keer te willen herhalen ondanks het succes van de actie. Hoewel de schaal ongekend is, zijn er voor ons geen nieuwe inzichten uit voortgekomen. En je kunt jezelf niet eeuwig herhalen.”

Toch hernieuwde samenwerking

Nu zegt hij tegen Misset Horeca trots te zijn op de hernieuwde samenwerking en wijst hij erop dat de drempel is verlaagd, doordat er nog maar vier zegels hoeven te worden gespaard. "Hierdoor wordt de weg naar het restaurant toegankelijker voor gasten en kunnen mensen vaker verschillende keukens uitproberen."

De horecasector is verdeeld over de actie. Sommige restauranteigenaren zeggen bedrogen uit te zijn gekomen en er fors verlies op te lijden, terwijl anderen juist zeggen te profiteren. Volgens Iens kunnen restaurants winst maken met de drankrekening, want die is niet inbegrepen.

Aan de actie van dit jaar doen opnieuw duizend restaurants mee. De precieze datum is nog niet bekend. Vorig jaar liep de actie van half april tot half mei.

LEES OOK: De topman van Iens: ‘De restaurantwereld mag blij zijn dat wij dominant zijn en niet iemand anders’