Albert Heijn komt binnenkort met een maaltijdbox. Daarmee gaat de supermarktketen de strijd aan met onder meer HelloFresh. 

Elke week een box met drie gerechten die binnen 30 minuten op tafel staan. Daarmee hoopt Albert Heijn binnenkort klanten te verleiden. De grootgrutter uit Zaandam kondigde vrijdag aan met een maaltijdbox voor twee en vier personen te komen, die voorlopig alleen online te bestellen is.

Maaltijdboxen zijn onverminderd populair. Bedrijven als Beebox, Streekmolen, De Krat, Streekbox, HelloFresh, HalalBox, BeterBio en Zinner Dinner bezorgen wekelijks een doos of krat met etenswaren aan huis.

Volgens de Duitse broertjes Samwer, die met hun investeringsvehikel Rocket Internet de drijvende kracht achter Hello Fresh zijn, bedraagt de omvang van de wereldwijde markt voor bezorgboxen 324 miljard euro.

“Als je naar die ontwikkeling kijkt, is het aanbieden van een maaltijdbox een logische stap”, zegt woordvoerder Dagna Hoogkamer. Albert Heijn heeft het concept gedurende enkele weken getest en acht de tijd rijp om klanten te werven. Het gaat niet om een proef: “We introduceren de box niet om er volgende week weer mee te stoppen”, aldus Hoogkamer.

Brede doelgroep

De supermarktketen hoopt een brede doelgroep aan te spreken; de box moet geschikt zijn voor zowel stellen als gezinnen met kinderen. "De recepten zijn samengesteld door het foodteam van Allerhande en uitgebreid getest. Het moet goed in de smaak vallen bij jong en oud."

De eerste levering bevat recepten voor een Mediterrane ratatouille met kip, rijst en granen, roerbaknoedels met broccoli, mango en kibbeling en een caesarsalade van romainesla met aardappel en ei.

Het bestellen moet minimaal vier dagen van tevoren gebeuren. "Dat heeft ons de tijd om de box samen te stellen", aldus Hoogkamer. Dat gebeurt overigens door groenteverwerker Vezet uit het Noord-Hollandse Warmenhuizen, een partner waar Albert Heijn als sinds 1973 mee samenwerkt.

Feedback van klanten

Volgens de supermarktketen is de 2- en 4-persoonsbox het startpunt. Hoogkamer: "We gaan kijken wat klanten ervan vinden. Op basis daarvan zullen er nog zeker dingen veranderen." Concurrent Hello Fresh biedt boxen met drie of vijf maaltijden aan voor 1 tot 6 personen. Ook kunnen klanten een vegetarische variant of een fruitbox bestellen.

"Vegetarisch zou ook voor ons een optie kunnen zijn. Hetzelfde geldt voor biologisch", aldus Hoogkamer. "Je zou zelfs kunnen denken aan een variant waar mensen zelf hun recepten kunnen selecteren."

Geen bezorgkosten

De maaltijdbox van Albert Heijn is voorlopig alleen online te bestellen, zonder bezorgkosten. Als klanten online andere boodschappen bestellen, kunnen ze de box toevoegen aan de bestelling. De bezorgkosten vervallen dan. Afhalen kan bij een filiaal of de doos wordt bezorgd aan huis. Het supermarktconcern overweegt om de box in de toekomst naar de eigen vestigingen brengen, zodat klanten tijdens het shoppen de doos in hun winkelwagen kunnen stoppen.

Het pakket is er in een 2- en 4-persoonsvariant en kost respectievelijk 35 en 49 euro. Daarmee duikt Albert Heijn onder de tarieven van marktleider Hello Fresh, die 39 en 59 euro vraagt voor vergelijkbare boxen.

Oops! We could not locate your form.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl