Dat maakte supermarktconcern Ahold vrijdag voorbeurs bekend.
Het gerapporteerde bedrijfsresultaat is wel lager dan de verwachting onder
analisten. Zij waren uitgegaan van een ebit van 196 miljoen euro voor Albert
Heijn. Hoewel Ahold iets meer dan de helft van zijn omzet uit de Verenigde
Staten haalt, is de Nederlandse supermarktketen een belangrijke melkkoe voor
het concern.
Ahold zelf heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een operationele
winst (ebit) geboekt van 336 miljoen euro. Dat is 7,3 procent meer dan in
dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst kwam uit op 261 miljoen euro.
Zestien door persbureau Reuters gepolste analisten waren gemiddeld uitgegaan
van een operationele winst van 341 miljoen euro. De marktvorsers voorzagen
een nettowinst van 213 miljoen euro.
Het bedrijf stelde zijn verwachting voor de onderliggende retailmarge naar
boven bij. Nu het bedrijf zijn belang in Schuitema, de organisatie achter de
C1000-winkels, heeft verkocht, verwacht het concern een onderliggende
retailmarge tussen 4,8 en 5,3 procent. Eerder ging Ahold nog uit van een
marge tussen 4,5 en 5 procent. Vorig jaar kwam deze uit op 4,7 procent.
Bij de Amerikaanse supermarktketens staan de marges en de omzet onder druk
door de reorganisatie die Ahold daar doorvoert en een verslechterde
economie. Ahold verwacht later in het jaar verbeteringen. Stop&Shop/Giant
Landover boekte een operationele winst van 202 miljoen dollar. Bij Giant
Carlisle kwam deze uit op 72 miljoen dollar.
Het zogeheten verbeterprogramma dat Ahold in de Amerikaanse
supermarktketens implementeert, ligt op schema, aldus bestuursvoorzitter
John Rishton. "We blijven inspelen op de turbulente economische
omstandigheden en de invloed daarvan op het gedrag van consumenten en
concurrenten. Wij zijn ervan overtuigd dat we de juiste maatregelen nemen om
het aanbod voor onze klanten te verbeteren.''
In de Verenigde Staten worden consumenten geconfronteerd met een zwakke
dollar, hogere voedselprijzen, de kredietcrisis en dure olie. Veel
supermarktketens zijn genoodzaakt aggressief te promoten en prijsverlagingen
door te voeren om de klant binnen te krijgen.
Ahold rapporteerde begin mei al de omzetcijfers over het eerste kwartaal. Die
vielen tegen en kwamen uit op 7,5 miljoen euro. Een vergelijking maken met
de resultaten van vorig jaar is lastig, aangezien het bedrijf inmiddels
onderdelen heeft verkocht.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl