Albert Heijn heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om een deel van het assortiment ook via zusterbedrijf Bol.com te verkopen.

“We testen en verkennen regelmatig nieuwe mogelijkheden en concepten”, zegt een woordvoerster van de supermarkt tegen vakmedium Distrifood. “Dit was daar een van. Er zijn geen plannen dit idee te realiseren.”

Albert Heijn had de ‘Bol.com-supermarkt’ in een online-enquête voorgelegd aan klanten. Die kregen daarbij een Bol.com-webpagina te zien. Ook werd een specifieke AH-pagina met verwijzing naar de Bol.com-dienst getoond.

Een woordvoerster van Bol.com zegt niet betrokken te zijn geweest bij de enquête. Wel heeft Bol.com zelf ook een kleinschalig onderzoek “naar een tiental klanten” gestuurd afgelopen maand. “Daarin stonden enkele vragen over het assortiment en interesse in het algemeen, zoals vluchten en andere services”, reageert ze op vragen van Distrifood.

Overname van Bol.com in 2012

Ahold Delhaize telde in 2012 350 miljoen euro neer voor de overname van Bol.com, toen al veruit de grootste internetwinkel van Nederland. Een logische overname, zo klonk het destijds. Want het winkelketenconcern bemachtigde zo in één klap een sterke positie online.

Ahold Delhaize is hoofdzakelijk gericht op de verkoop van levensmiddelen in fysieke winkels; Bol.com is een online detailhandel met een focus op boeken, elektronica en speelgoed. Beide bedrijven vullen elkaar dus goed aan.

Toch zagen consumenten weinig van de samenwerking tussen Bol.com en Ahold Delhaize, dat met Albert Heijn ook de grootste supermarktketen van Nederland bezit. Een pakketje van Bol.com kun je afhalen bij een AH-vestiging, maar dat was het ook wel.

Lees ook op Business Insider

Samenwerking aan de achterkant

Volgens CEO Huub Vermeulen van Bol.com zat de samenwerking tot nu toe voornamelijk aan de achterkant, zei hij vorig jaar tegen Business Insider.

“We zijn begonnen met de dingen die het dichtstbij liggen. Denk aan gezamenlijke promoties, inkoopkanalen en vooral het delen van kennis op technisch vlak”, aldus Vermeulen. “Het zijn dingen die wel werken, maar helaas minder zichtbaar zijn voor de klant. Daar zul je in de toekomst nog meer van gaan zien.”

Bol.com en Albert Heijn hebben de afgelopen jaren meerdere pilots gedaan, die zich veelal in de winkel afspelen. Maar online werken beide merken ook steeds meer samen. Sinds oktober 2018 kunnen klanten van Bol.com met hun inloggegevens ook winkelen in de webwinkel van Albert Heijn.

Lees meer over supermarkten: