Verfbedrijf AkzoNobel heeft last van minder vraag vanuit de auto-industrie en de luchtvaartsector.

Door de onzekerheden die de coronacrisis meebrengt geeft Akzo geen financiële prognose voor heel 2020.

Het bedrijf hoopt in de tweede helft van het jaar voordeel te hebben bij lagere prijzen voor de inkoop van grondstoffen.

 Verffabrikant AkzoNobel heeft in het tweede kwartaal een veel lagere winst behaald door de coronacrisis. Door de crisis stond vooral de vraag naar lakken vanuit de auto-industrie en luchtvaartsector sterk onder druk, maar ook decoratieve verf werd minder verkocht.

De nettowinst bedroeg 129 miljoen euro, tegen een nettowinst uit voortgezette activiteiten van 215 miljoen euro een jaar eerder. Dit komt neer op een daling van 40 procent.

AkzoNobel maakte vorige week al bekend dat de omzet in het tweede kwartaal van dit jaar met 19 procent was gedaald tot bijna 2 miljard euro. Volgens AkzoNobel nam de tegenwind door de virusuitbraak in de loop van het afgelopen kwartaal wel steeds meer af.

Om de crisis te weerstaan snijdt het bedrijf in de kosten. De totale kostenbesparingen kwamen uit op 116 miljoen euro, waarvan 38 miljoen euro structureel.

AkzoNobel zei dat de crisis ook in de tweede helft van dit jaar een impact zal hebben, maar dat dit verschillend is per regio en segment. Het concern denkt in de tweede jaarhelft wel te kunnen profiteren van de lagere grondstofkosten.

In de eerste zes maanden van dit jaar ging de omzet met 13 procent omlaag tot 4 miljard euro. De nettowinst zakte met 18 procent naar 243 miljoen euro.

In een toelichting zei topman Thierry Vanlancker dat er nog veel onzekerheid is rond de virusuitbraak en dat er dus geen concrete financiële verwachtingen gegeven kunnen worden voor de rest van dit jaar. Het bedrijf zegt continu te kijken naar kostenbesparingen.

Verder streeft AkzoNobel ernaar om de verhouding de netto schuld niet hoger te laten zijn dan twee keer de operationele winst vóór amortisatie en afschrijvingen (ebitda).

LEES OOK: Randstad boekt 26% minder omzet in horrorkwartaal voor de uitzendbranche – toch valt de schade mee