Maandag kondigden het Europese Airbus en het Brits-Canadese Bombardier aan dat de twee vliegtuigbouwers innig gaan samenwerken om de verkoop van de nieuwe generatie C Serie-vliegtuigen van Bombardier vlot te trekken.

Boeing, de grote Amerikaanse concurrent van Airbus,  is er niet zo blij mee en schampert dat het gaat om een “discutabele deal”.

In de overeenkomst staat dat Airbus een aandeel van 50,01 procent krijgt in het Bombardier C Series-programma waarbij Amerikaanse C Series worden geproduceerd in de Amerikaanse fabriek van Airbus in Alabama. De productie van alle andere C Series vliegtuigen zal in Canada blijven.

Bepaalde regelingen in de deal zorgen ervoor dat Airbus binnen vijf jaar voor 100 procent eigenaar is van de C Series.

Importheffing Trump

De stap lijkt een directe reactie op het Amerikaanse belastingtarief van bijna 300 procent op een order voor vijfenzeventig C Series-vliegtuigen van Delta Air Lines. Dat hoge tarief is het resultaat van een klacht die Boeing in april indiende.

Zowel Airbus en Bombardier zijn ervan overtuigd dat ze, door de productie naar de Verenigde Staten te verhuizen, dit tarief kunnen ontlopen.

“Dit lijkt op een discutabele deal tussen twee door de staat gesubsidieerde partijen”, zei Boeing in een verklaring. “Ons standpunt blijft dat iedereen volgens dezelfde spelregels voor een vrije en eerlijke markt moet spelen.”

Op Twitter krijgt Boeing nogal wat kritiek te voortduren naar aanleiding van deze uitspraak. De bouwer wordt verweten dat deze zich net zo kinderachtig gedraagt als president Trump en dat Boeing niet zo creatief als Airbus is geweest door zelf een samenwerking met Bombardier aan te gaan.

De drie partijen liggen vrijwel continu met elkaar in de clinch over vermeende belastingvoordeeltjes en blijven elkaar bestoken met juridische procedures.

Geen betaling vooraf

Airbus doet vooraf geen financiële investeringen, maar levert wel inkoop, marketing, verkoop en klantenondersteuning.

FILE PHOTO - A Bombardier CS300 aicraft takes off to participate a flying display as an Airbus A380, the world's largest jetliner, waits on the taxiway during the 51st Paris Air Show at Le Bourget airport near Paris, June 15, 2015. REUTERS/Pascal Rossignol/File Photo

Foto: Thomson Reuters

Met andere woorden: Airbus is zojuist eigenaar geworden van één van de meest geavanceerde jetliner-programma’s in de wereld zonder er vooraf ook maar één euro in te steken.

“Dit is een win-winsituatie voor iedereen!”, zei CEO van Airbus Tom Enders in een verklaring. “De C Series, met zijn nieuwste design en fantastische economy class, is een goede aanvulling op onze bestaande familie met enkel gangpad. Het verruimt snel ons productaanbod in een snelgroeiende marktsector.”

“Niet alleen zal deze samenwerking de industriële activiteiten in Canada, Groot-Brittannië en China veiligstellen, maar het zorgt ook voor nieuwe banen in de VS. Airbus zal profiteren van het versterken van zijn productportfolio in de markt voor vliegtuigen met enkele gangpaden en hoge volumes”, zei Enders.

In 2015 voerden Airbus en Bombardier ook al gesprekken over een potentiële aandelenverkoop van de C Series. Toen konden de partijen niet tot een deal komen.

Bombardier C Series

Foto: Bombardier

Zonder betaling vooraf en dankzij de bewezen operationele mogelijkheden van het productievliegtuig, werd de C Series dit keer toch wel erg verleidelijk voor Enders.

De deal wordt waarschijnlijk halverwege 2018 echt van kracht.

LEES OOK: Dit zegt de 39-jarige Limburger die alles verkocht voor bitcoin tegen mensen die hem voor gek verklaren