De Airbus A380 mag dan het grootste passagiersvliegtuig in de geschiedenis zijn, het toestel is ook zeer controversieel en verkoopt maar moeizaam.

Momenteel komen de eerste tweedehands toestellen op de markt.

De Europese vliegtuigbouwer Airbus bedacht de A380 dertig jaar geleden al, met de ambitie om een revolutie in vliegreizen te ontketenen. De vergezichten waren toen overtuigend: comfort en zelfs ongekende luxe voor passagiers en een potentiële melkkoe voor de vliegmaatschappijen.

Helaas is de A380 niet het succes waar Airbus op hoopte. In tegenstelling tot het werkpaard waar het bedrijf op wedde, bedient de superjumbo tegenwoordig vooral een nichemarkt tussen de drukste luchthavens op aarde.

De verkoopcijfers vallen nog altijd tegen. Sinds de eeuwwisseling mocht Airbus slechts 331 orders tellen, waarvan bijna de helft voor rekening komt van Emirates.

Dat aantal staat in schril contrast met de extreem populaire A320 waar sinds de jaren 80 meer dan 8.000 exemplaren van zijn afgeleverd. Ook de kleinere A350 is met bijna 900 bestellingen vele malen gewilder, hoewel dat toestel pas sinds 2015 rondvliegt.

Sommige luchtvaartkenners, zoals Richard Aboulafia van consultancybureau Teal Group, noemen de Airbus A380 'de grootste fout in de geschiedenis van Airbus'. Volgens hem is de kist een slecht uitgevoerd ontwerp voor een markt die eigenlijk niet bestaat.

De kosten voor het project bedragen 15 tot 25 miljard euro, geld dat volgens Aboulafia beter was gegaan naar een fatsoenlijke 'opvolger' van de Boeing 757 of een antwoord op de 777X die Boeing binnenkort de lucht in wil sturen.

De Airbus A380 komt nu voor het eerst op de tweedehandsmarkt, omdat Singapore Airlines afscheid neemt van de oudste toestellen van het type. De eerste van die vliegtuigen is nu in gebruik bij chartermaatschappij HiFly, dat de buitenkant voorzag van een gigantisch koraalrif.

Business Insider kreeg de zeldzame kans om een A380 van dichterbij te bekijken toen Etihad Airways toegang verleende aan boord op JFK International Airport in New York.


De Airbus A380 vliegt voor het eerst in 2005...

Foto: Getty Images

...en Singapore Airlines neemt het eerste toestel in gebruik in 2007.

Foto: Singapore Airlines

Etihad ontving de eerste Airbus A380 eind 2014 en zet nu 10 stuks in op zijn netwerk vanuit Abu Dhabi in de Verenigde Arabische Emiraten.

Foto: Hollis Johnson

Wij hadden het genoegen om zelf de allereerste Etihad-A380 te bekijken, met 'kenteken' A6-APA.

Foto: Hollis Johnson

De Airbus A380 is stukken hoger dan andere vliegtuigen en bevoorrading vergt daarom speciale vrachtwagens.

Foto: Hollis Johnson

Het landingsgestel is ook indrukwekkend, met 22 wielen aan vijf armen.

Foto: Hollis Johnson

Vier motoren van leverancier Energy Alliance drijven deze Airbus A380 aan...

Foto: Hollis Johnson

...terwijl sommigen Rolls-Royce Trent 900-motoren hebben.

Foto: Hollis Johnson

Aan boord!

Foto: Hollis Johnson

De economy-klasse beslaat de onderste van de twee verdiepingen. Er zijn 415 zitplaatsen.

Foto: Hollis Johnson

Eithad heeft recentelijk de stoelen ververst met nieuwe aanraakschermen die 11 inch groot zijn. Als beide dekken vol zouden staan met economy-stoelen, dan passen er bijna 800 mensen in.

Foto: Hollis Johnson

Voor én achterin vind je een wenteltrap naar de verdieping met...

Foto: Hollis Johnson

...de business class!

Foto: Hollis Johnson

Alle 70 stoelen hier hebben veel meer beenruimte en kunnen platliggen zodat je heerlijk slaapt op weg naar je bestemming.

Foto: Hollis Johnson

Elke zitplaats heeft een scherm van 18,5 inch.

Foto: Hollis Johnson

Loop richting het voorste gedeelte...

Foto: Hollis Johnson

...en dan kom je eerst langs de lounge voor premium passagiers. Het ontwerp is geïnspireerd op de puissante lobby van een luxehotel.

Foto: Hollis Johnson

Hier komen passagiers voor een snack en een drankje.

Foto: Hollis Johnson

Verder naar de neus van de Airbus A380 vinden we de first class. Deze hebben zelfs een aparte kwalificatie: The Apartment.

Foto eHollis Johnson

Je vindt acht 'appartementen' aan boord van een Etihad-A380

Foto: Hollis Johnson

Elke suite telt maar liefst 4,2 vierkante meter oppervlak.

Foto: Hollis Johnson

Je hebt een stoel...

Foto: sourceHollis Johnson

...en een bank die later kan uitklappen als bed. Je kijkt naar films op een scherm van 24 inch.

Foto: Hollis Johnson

De first class-passagiers mogen ook gebruik maken van de douche.

Foto: Hollis Johnson

Maar waar Etihad echt de kroon spant, is The Residence. Slechts één ticket per Airbus A380 en voor een prijskaartje van 40.000 dollar voor een retour tussen New York en Abu Dhabi.

Foto: Hollis Johnson

Waarom zó duur? Nou, The Residence is maar liefst 11 vierkante meter groot. Je hebt zelfs aparte kamers!

Foto: Hollis Johnson

Een privédouche...

Foto: Hollis Johnson

...en een slaapkamer met een twijfelaar.

Foto: Hollis Johnson

Boven je bed hangt een tv van 27 inch, in de woonkamer kijk je op een 32-inchmonitor.

Foto: Hollis Johnson

Een butler neemt alle service van de Residence-reiziger voor z'n rekening en je krijgt op de luchthaven ook je eigen lounge.

Foto: Hollis Johnson

Terug naar beneden via de voorste trap en dan kom je uit in de cockpit.

Foto: Hollis Johnson

De hypermoderne cockpit heeft acht hoogwaardigde lcd-schermen.

Foto: Hollis Johnson

En toch zijn er slechts 2 piloten vereist om dit toestel van de grond te krijgen.

Foto: Hollis Johnson

Net als alle Airbus-modellen heeft ook de Airbus A380 een sidestick in plaats van de traditionele stuurinrichting.

Foto: Hollis Johnson

Goede vlucht!

Foto: Hollis Johnson

LEES OOK: Deze plek op Schiphol zien passagiers nooit – een geheime snackbar waar piloten even een hapje kunnen eten