• Acropolis Aviation onthulde onlangs het interieur van de nieuwe Airbus ACJ320neo die zij als eerste bedrijf in gebruik zullen nemen.
  • De Airbus Corporate Jet-vliegtuigen zijn aangepaste versies van bestaande Airbus-passagiersvliegtuigen en bestemd voor privégebruik.
  • De voertuigen, die wel iets weg hebben van een appartement, zijn net weer iets luxueuzer dan die van Gulfstream, Bombardier en Dassault.

De Airbus A320neo is een revolutie binnen de vliegtuigwereld waar alle privatejetmaatschappijen jaloers naar kijken. Dit is het eerste next-generation vliegtuig dat door een Europese fabrikant is gemaakt. De A320neo belooft lagere operationele kosten en een hogere efficiëntie vergeleken met oudere modellen van de Airbus A320s.

Het vliegtuig heeft dezelfde buitenkant als zijn populaire voorganger, maar heeft nieuwe motoren en aerodynamische, haaiachtige vleugelpunten. Dit zorgt voor minder energieverbruik en een groter bereik.

Het passagiersmodel van de A320neo is in gebruik is bij maatschappijen als British Airways, Scandinavian Airlines en Lufthansa. Dit model is nu aangepast tot een privévliegtuig, met de allerrijksten ter wereld als doelgroep.

In de markt gezet als een Airbus Corporate Jet is de ACJ320neo bedoeld voor mensen die méér willen dan een regulier privévliegtuig. Het vliegtuig is de meest recente in de ACJ-lijn, waarin ook de grote Airbus A350 XWB wordt aangeboden.

Het Britse charterbedrijf Acropolis Aviation nam de eerste Airbus ACJ320neo in 2019 in gebruik. Het vervoerde het spiksplinternieuwe vliegtuig eerst van de fabriekshal in Toulouse naar Zwitserland om daar het luxe interieur te installeren. Nu, dertien maanden later, is het vliegtuig klaar om passagiers te vervoeren.

Zo ziet de luxe kist eruit:


Acropolis Aviation ontving haar eerste Airbus ACJ320neo in januari 2019. Het vliegtuig ging pas in maart 2020 de lucht in nadat er dertien maanden werd gewerkt om de luxe cabine te installeren in Zwitserland.

De oplevering van de eerste Airbus ACJ320neo. Foto: Acropolis Aviation

Het interieur, ontworpen door Yves Pickardt van Alberto Pinto Interior Design, biedt ultieme luxe in de lucht en doet eerder denken aan een comfortabel penthouse dan aan een vliegtuigcabine.

Foto: Acropolis Aviation

Terwijl er in een Airbus A320neo plaats is voor 180 passagiers, zijn er in de privévariant 19 zitplaatsen en 17 slaapplekken. Exclusiviteit is hier belangrijker dan capaciteit.

Foto: Acropolis Aviation

Het 'vliegende appartement' bevat een luxe grote slaapkamer met een aangrenzende badkamer. Het is de grootste badkamer die ooit in een Airbus-vliegtuig werd ingebouwd.

Foto: Acropolis Aviation

De ACJ320neo kan meer dan 11.100 kilometer vliegen, waardoor het passagiers kan vervoeren tussen steden als New York en Tokio, Londen en Seattle of Los Angeles en Auckland.

Foto: Airbus

De ACJ320neo en A320neo zijn gebaseerd op de populaire A320-serie en hebben een nieuwe brandstofbesparende motor. De productiekosten van het vliegtuig zijn ruim 100 miljoen euro.

Foto:  Regis Duvignau/Reuters

De eerste Airbus A320neo ging in 2014 het luchtruim in 27 jaar na de eerste vlucht van zijn voorganger, de A320 in 1987.

Foto:  Eric Cabanis/AFP/Getty

Lufthansa bestelde de eerste A320neo, die naadloos opging in de al bestaande vloot met Airbus-kisten.

Foto: Lukas Schulze/picture alliance/Getty

Dankzij een identieke cockpit en avionica-systeem hebben piloten weinig extra training nodig om te kunnen vliegen met de A320neo.

Foto: Nicolas Economou/NurPhoto/Getty

Na Lufthansa hebben meer grote vliegtuigmaatschappijen het vliegtuig opgenomen in hun vloot, waaronder British Airways...

Foto: Nicolas Economou/NurPhoto/Getty

... en Scandinavian Airlines.

Foto: Nicolas Economou/NurPhoto/Getty

The belangrijkste innovatie van het vliegtuig zit in de naam van het vliegtuig verborgen, namelijk neo: N(ew) E(ngine) O(ption). Daarbij gaat het onder meer om de Pratt & Whitney PW1100G-JM...

Source: Airbus


...en om de CFM International LEAP-1A motor.

Foto: Lu Erjia/Visual China Group/Getty

Hoewel andere nieuwe privévliegtuigen, zoals de Gulfstream G650ER, verder kunnen vliegen dan de ACJ320neo met eenzelfde aantal passagiers, hoopt Airbus met haar design de elite van de elite aan te spreken.

Foto: Eric Cabanis/AFP/Getty

Lees meer: