• Air France-KLM heeft voor het eerst een langeafstandsvlucht uitgevoerd met zogeheten SAF, een biobrandstof gemaakt met gebruikte bakolie.
  • De brandstof werd voor de vlucht van Parijs naar het Canadese Montreal gemengd met normale kerosine.
  • Vanaf volgend jaar moeten alle vluchten die vanuit Frankrijk vertrekken 1 procent SAF in hun brandstofmix hebben.

Air France-KLM heeft voor het eerst een langeafstandsvlucht uitgevoerd met zogeheten SAF, een duurzame vliegtuigbrandstof die door het Franse olie- en gasconcern Total is gemaakt uit gebruikte bakolie.

De brandstof werd voor de vlucht van Parijs naar het Canadese Montreal gemengd met normale kerosine. De brandstofmix in het toestel bestond daardoor voor 16 procent uit het duurzame alternatief.

Het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern probeert een pionier te zijn op het gebied van duurzame vliegtuigbrandstof. Zo liet KLM vorig jaar een passagierstoestel op de route Amsterdam-Madrid voor een klein deel vliegen op synthetische kerosine, geproduceerd met behulp van hernieuwbare energie.

Europese doelstelling

Vanaf volgend jaar moeten alle vluchten die vanuit Frankrijk vertrekken 1 procent SAF in hun brandstofmix hebben. Daarmee lopen de Fransen vooruit op een Europese doelstelling om voor de biobrandstof een aandeel van 2 procent te realiseren in 2025 en 5 procent in 2030. Dat moet helpen bij het terugdringen van de CO2-uitstoot.

In de luchtvaartbranche bestaat nog wel onenigheid over de nieuwe regels. Daarbij gaat het vooral om de vraag voor wie de regels precies zouden moeten gelden. Budgetmaatschappijen als Ryanair en easyJet, die vooral binnen Europa vliegen, willen dat regels voor alle Europese maatschappijen hetzelfde zijn.

Maar andere maatschappijen, waaronder ook Air France-KLM, vrezen voor oneerlijke concurrentie met niet-Europese luchtvaartmaatschappijen, die ook langeafstandsvluchten op Europa hebben en niet onder de nieuwe regels zouden vallen.

“We moeten op gelijke voet staan”, betoogde Air France-KLM-topman Ben Smith dinsdag. “We kunnen geen situatie hebben waarin luchtvaartmaatschappijen die buiten Europa zijn gevestigd, ons kunnen ondermijnen, en dat is een echte zorg.”

Lees meer over luchtvaart: