Air France is niet concurrerend omdat het bedrijf meer betaalt aan belastingen en luchthavenkosten dan andere luchtvaartmaatschappijen.

Althans, dat zei de Air France-topman Franck Terner vrijdag op een conferentie voor luchtvaartlobbyisten.

Volgens Terner betaalt Air France jaarlijks 902 miljoen euro aan belastingen en luchthavengelden. Als de Franse luchtvaartmaatschappij dezelfde lasten zou hebben als zusterbedrijf KLM zou dat slechts 522 miljoen euro zijn.

De mindere financiële prestaties van Air France in vergelijking met die van KLM zorgen al langere tijd voor wrevel tussen de zustermaatschappijen. Bij KLM zouden ze, gelet op de prestatie, graag zien dat de Nederlandse maatschappij meer zeggenschap krijgt in de top van moederbedrijf Air France-KLM.

Vorige week nog schreef de raad van commissarissen van KLM een brief aan de waarnemend bestuurder van de luchtvaartcombinatie, Anne-Marie Couderc. Daarin stond dat “KLM niet meer behandeld wil worden als dochteronderneming van Air France terwijl KLM vier keer meer winst maakt”.

De rvc eiste een aanpassing van de bestuursstructuur om gelijke behandeling te waarborgen. "De mensen van KLM hebben het idee dat de CEO van Air France-KLM zich nu vooral bezighoudt met Air France", stond in de brief.