Vliegmaatschappij Air Canada biedt excuses en ‘zeer gulle compensatie’ aan een Canadese familie. Hun 10-jarige zoontje mocht niet aan boord van een vlucht wegens overboekingen.

In tegenstelling tot recent bij United ging het er bij Air Canada wel iets beschaafder aan toe – de jongen werd in elk geval niet aan zijn armen het toestel uitgesleurd.

Maar niettemin leidde het tot enorm veel ongemak. De vierkoppige familie Doyle kocht in augustus tickets voor een reis van de kleine luchthaven Charlottetown op Prince Edward Island naar Costa Rica. Toen vader Brett Doyle een dag voor de vlucht wilde inchecken, kon hij geen stoel selecteren voor zijn zoon Cole, van tien jaar oud. Dat schrijft de Vancouver Sun.

700 euro duurder uit

Aangekomen op de luchthaven om verhaal te halen, vertelden medewerkers dat de vlucht al vol zat. De moeder van Cole suggereerde dat één van de ouders hun stoel op zou geven, maar het personeel kon niet de garantie geven dat de jongen dan mee zou vliegen.

Om dan maar zelf een oplossing te zoeken, boekte Doyle nieuwe tickets vanaf Moncton, twee uur verderop. Maar tot overmaat van ramp zou díe vlucht geannuleerd worden, waardoor ze alsnog naar Halifax moesten rijden – in totaal 5 uur rijden van Charlottetown – om pas een dag later in Costa Rica te arriveren.

De extra kosten lopen in de papieren wegens een hotelnacht, meer autokilometers en een duurder ticket. Brett Doyle schat de schade op zeker 1.000 Canadese dollar, circa 700 euro.

Maar Air Canada komt na afloop toch met een schadevergoeding over de brug. In een e-mail verontschuldigde de maatschappij zich tegenover Brett Doyle. Een woordvoerder zegt: "We onderzoeken momenteel waar het misliep en hebben onze excuses aangeboden aan meneer Doyle, evenals een zeer gulle compensatie voor de familie."

Dat bestaat volgens de gedupeerde familie uit een tegoedbon die een jaar geldig is, ter waarde van 2.500 Canadese dollar (1.740 euro). De luchtvaartmaatschappij zou ook overwegen om de extra kosten te vergoeden aan de Doyles. Air Canada komt echter pas over de brug met het aanbod nadat de media het verhaal naar buiten brachten.

United sleurt man vliegtuig uit

Het nieuws komt na een schandaal bij United Airlines half april. Luchthavenpolitie verwijderde David Dao hardhandig van een toestel in Chicago nadat die weigerde zijn stoel op te geven voor United-personeel dat plots bij de gate was verschenen. De man had een geldig ticket en was aangewezen door het personeel op de vlucht nadat er zich geen vrijwilligers hadden gemeld om een volgende vlucht te nemen.

In reactie op de gebeurtenissen, waarbij Dao een bebloed gezicht opliep, stelde de Amerikaanse vliegmaatschappij Delta een beleid op waarbij personeel bij de gate en in het toestel meer vrijheid genieten om hogere bedragen te bieden aan vrijwilligers die een later vlucht kunnen nemen.