Social media worden momenteel overspoeld met portretten gemaakt door artificial intelligence (AI) – oftewel: kunstmatige intelligentie. Met de Lensa AI-app hebben gebruikers in een handomdraai een versie van zichzelf als ruimtegod of advocaat, die ze massaal delen. Dit vermaak is echter niet zo onschuldig als het lijkt.

Dat signaleert Creative Social Agency Dorst & Lesser op media- en marketingplatofrm Adformatie. De Lensa-app die voor 3,99 euro verkrijgbaar is, maakt gebruik van een enorme database. De AI die de portretten maakt wordt getraind met afbeeldingen uit de database, maar die worden uit elke hoek van het internet geplukt zonder al te veel letten op copyright.

Digital artists vinden hun werk terug in de database en zien dit als gebruik van hun werk zonder toestemming. Diefstal dus. Daarnaast kun je je afvragen of je privacy gewaarborgd is bij Lensa. Een twitteraar wees erop dat je de AI traint bij gebruik van de app, die je foto omzet in gezichtsgegevens. Wat gebeurt daarmee? Lensa mag de foto ook gebruiken in hun advertenties.