Ook in supermarkten gaan winkelverkopen en online boodschappen doen steeds meer door elkaar heen lopen. Albert Heijn-eigenaar Ahold ziet digitale boodschappenlijstjes als een cruciaal middel om klanten optimaal te kunnen bedienen.

Dat geeft Ahold-topman Dick Boer vrijdag aan in een interview met Het Financieele Dagblad.

“Het lijstje is een belangrijk draaipunt. Als wij dat lijstje met onze Appie en allerlei andere apps die we hebben nog toegankelijker maken (…) wordt het heel interactief allemaal. Je kunt met elkaar in het huishouden aan hetzelfde lijstje werken, om dan via één klik de bestelling te plaatsen. Of je gaat er gewoon mee naar de winkel en je shopt daar op je iPhone”, schetst de bestuursvoorzitter van het moederconcern van Albert Heijn zijn droombeeld.

Online shoppen en kopen in de winkel lopen steeds meer door elkaar heen. De traditionele supermarkt speelt daar op in door als afhaalpunt voor online verkopen te fungeren. Maar omgekeerd liggen er ook risico’s: online warenhuis Amazon doet de eerste experimenten met de verkoop van levensmiddelen en bijvoorbeeld Pampers-maker Procter & Gamble kijkt naar de directe webverkopen van luiers. Dat laatste doet Amazon in Amerika overigens al jaren.

Kracht van Ahold ligt bij voeding

Ahold heeft met Bol.com in Nederland een ijzersterk merk in handen voor de online verkoop van non food-artikelen. Boer denkt echter dat het belangrijkste concurrentievoordeel van het supermarktconcern ligt bij de ervaring met de distributie van voedselwaren, die een beperkte houdbaarheid hebben: “Dat is iets anders dan een doos schoenen laten bezorgen door Zalando”, stelt de topman in het FD.

Boer ziet voeding als de sleutelcategorie voor zijn supermarkten om "de relatie met de klant" aan te gaan. Andere artikelen zijn servicecategorieën die dienen als extraatjes voor de klant.

 Lees ook:

Albert Heijn: steun aan buurtwinkels is zaak van lokale AH

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl