ANALYSE – Supermarktreus Ahold neemt de Nederlandse marktleider voor nonfood op internet over. De prijs die Ahold voor Bol.com betaalt oogt niet overdreven hoog. Maar wat als de Amerikaanse gigant Amazon in Nederland neerstrijkt?

Met Albert Heijn is Ahold marktleider onder de Nederlandse supermarkten, maar op internet waren de stapjes tot nog toe bescheiden – afgezien van boodschappen service Albert.

Maandag kondigde Ahold aan 350 miljoen euro neer te tellen voor Bol.com, de markleider in non-foodverkopen in Nederland op internet. Afgelopen jaar nam het aantal personen dat een aankoop deed via Bol.com met 13 procent toe tot 3,4 miljoen.

Supermarkt versus webwinkel

Ahold en Bol.com zijn bedrijven met sterk verschillende gezichten. Ahold is hoofdzakelijk gericht op de verkoop van levensmiddelen in fysieke winkels; Bol.com is een online detailhandel met een focus op boeken, elektronica en speelgoed. Welke logica zit er achter de overname?

Sinds een aantal jaren is Ahold bezig zijn non-food activiteiten te versterken. In vergelijking met sommige buitenlandse concurrenten was de non-food operatie van Albert Heijn in Nederland relatief klein. Met de distrubutiekanalen van Bol.com koopt het supermarktconcern meer mogelijkheden om aan de achterkant nog efficiënter te werken. Ahold houdt Bol.com in ieder geval als zelfstandig merk in stand.

Kruisbestuiving

Bol.com wordt het vijfde retailmerk van Ahold in Nederland, naast Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en Albert.nl. Ahold neemt een topspeler over en krijgt daarmee een sterke positie op de online retailmarkt. Topman Dick Boer van Ahold gaf maandag in een toelichting aan dat ook meespeelt dat zowel Bol.com als Ahold actief zijn in België.

Maar wat gaat de consument in Nederland merken van de samenwerking? Een mogelijk scenario is dat klanten van Bol.com producten die ze op internet kopen kunnen afhalen bij de Albert Heijn, gaf topman Boer aan. Concrete aankondigingen volgen binnenkort.

Wachten op Amazon?

Toch zitten er risico's aan de deal. De vergelijking met de overname van sociale-netwerksite Hyves door mediaconcern De Telegraaf uit 2010 dringt zich op. De Telegraaf kocht met Hyves een Nederlandse topspeler, maar bokst sindsdien op tegen de almaar toenemende kracht van concurrent Facebook, vooral bij het ontwikkelen van nieuwe applicaties.

Voor Ahold kun je Facebook vervangen voor Amazon.com, de Amerikaanse non-food detailhandelaar die afgelopen jaar een omzet van een slordige 48 miljard dollar boekte.

Amazon heeft nog geen eigen Nederlands verkoopkanaal, maar onder meer de site Emerce meldde afgelopen november dat er sterke aanwijzingen zijn dat Amazon komende zomer rechtstreeks de Nederlandse markt betreedt.

Geen cent te veel

Een indicatie dat Ahold rekening houdt met extra concurrentie is dat de overnameprijs van 350 miljoen euro voor Bol.com niet overdreven hoog oogt.

Bol.com behaalde in 2011 een omzet van 355 miljoen euro. Ahold betaalt dus minder dan één keer de omzet. Amazon is op de beurs 81 miljard dollar waard en wordt door beleggers gewaardeerd op 1,7 keer de omzet van afgelopen jaar. Fors hoger dus.

Een andere indicatie biedt webwinkel Wehkamp. Die staat ook in de etalage, waarbij Ahold de afgelopen maanden als mogelijke koper werd genoemd. Wehkamp boekte over het boekjaar 2010-2011 een omzet van 488 miljoen euro. NRC Handelsblad meldde begin februari dat er al meer dan 500 miljoen euro voor Wehkamp zou zijn geboden, ofwel meer dan één keer de omzet.

Vertraging omzetgroei

Uit cijfers die Bol.com deponeerde bij de Kamer van Koophandel blijkt dat het bedrijf in 2010 een omzet boekte van 304 miljoen euro. Marketingdirecteur Michel Schaeffer gaf aan dat de vergelijkbare omzet over heel 2009 267 miljoen euro bedroeg, wat duidt op een een toename van 14 procent vergeleken met een jaar eerder.

Op basis van het omzetcijfer van 355 miljoen euro voor 2011 nam de omzetgroei afgelopen jaar licht toe, tot 17 procent.

Volgens Bol.com nam het bedrijfsresultaat vóór afschrijvingen en amortisatie tussen 2009 en 2010 toe: van 21,2 miljoen euro naar 22,1 miljoen euro. "De winst is in 2010 minder hard gestegen dan de omzet, omdat er tegelijkertijd fors is geïnvesteerd in het verder versterken van de organisatie om de groei te versnellen", aldus Schaeffer.*

Hamvraag is nu wat de omzet- en winstperspectieven van Bol.com zijn in scenario's mét en zonder een invasie van internetgigant Amazon. Bij de toelichting op de overname wilde Ahold maandag niets zeggen over recente winstcijfers van Bol.com.

Cyrte, het investeringsvehikel van mediatycoon John de Mol, houdt het in ieder geval voor gezien. Cyrte kocht Bol.com in april 2009 samen met durfinvesteerde NPM Capital. Een overnameprijs werd destijds niet bekend gemaakt.

Voor De Mol is de mogelijkheid van een exit, minder dan drie jaar na de aankoop, blijkbaar interessant genoeg om Ahold succes te wensen met Bol.com.