De supermarktketen wil het nieuwe concept toepassen bij alle winkels, met
uitzondering van de ‘AH to go’-vestigingen en de ‘XL’-filialen. In totaal
gaat het om circa 680 winkels, inclusief de over te nemen C1000-winkels.
Voor dit jaar mikt het bedrijf op tachtig omgebouwde winkels. Albert Heijn
zwijgt over de investeringen die met de operatie zijn gemoeid.
Het nieuwe concept kenmerkt zich volgens de bedenkers vooral door meer
keuze, meer voordeel en meer service. Zo worden de voordeligste artikelen
duidelijker aangeprijsd en kunnen klanten proeven. Alle schappen bij de
kassa’s, zoals voor snoepgoed, zijn weggehaald.
Bij de ontwikkeling van het nieuwe concept is ook rekening gehouden met het
milieu. De CO2-uitstoot van de koelinstallaties in de winkels wordt met 15
tot 20 procent teruggebracht door andere verlichting te gebruiken en door
diepvrieskasten af te dekken. "Maar CO2-neutraal zullen we nooit worden.”
Albert Heijn is niet de enige supermarktketen die zijn winkels moderniseert.
Ook Super de Boer en Schuitema, de organisatie achter de C1000-winkels,
lanceerden verbeterde winkelconcepten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl