Lukt het niet je business te vernieuwen? Deze twee 'aanjagers' delen hun tactiek

Hoewel veel mensen moeite hebben met verandering en het liefste vasthouden aan het oude vertrouwde, zijn er ook mensen voor wie vernieuwen meer dan vanzelfsprekend is: aanjagers.

Mensen die écht verandering brengen, weten wat eraan gaat komen en alvast stappen zetten. Bovendien inspireren zij anderen. Ze vormen hét middelpunt van de nieuwe podcastserie Aanjagers, geproduceerd door Salesforce. Wekelijks delen gasten als Neelie Kroes, Rachelle van der Linden en Patrick van der Pijl hun inzichten over hoe bedrijven kunnen vernieuwen.

De afleveringen met de twee laatstgenoemden, zijn nu al te beluisteren.

Als oprichter van Creatinc. was Van der Linden nauw betrokken bij de ontwikkeling van Knab, EnergieDirect en NLZIET. Steeds weer zet ze duurzame, nieuwe bedrijven en game changers in de markt. Van der Pijl helpt bedrijven bij het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen. Dat doet hij met zijn bedrijf Business Models Inc., een strategie- en innovatie-designbureau. Daarnaast is hij auteur van één van de beste zakelijke boeken aller tijden met Business Model Generation (2010).

Luister de eerste afleveringen hier, of lees verder voor een drie eerste, gouden tips.

'Ik vind het ongelofelijk leuk om bezig te zijn met vernieuwing vanuit verwondering'

Patrick van der Pijl tijdens de opnames

Patrick van der Pijl tijdens de opnames

Tip 1: Blijf je verwonderen

“Als je een aanjager bent, moet je je altijd blijven verwonderen over waarom dingen zijn zoals ze zijn", is de belangrijkste tip van Rachelle van der Linden. "Daar liggen vaak de oplossingen tot vernieuwing."

Leg je niet neer bij 'hoe processen nou eenmaal zijn', maar blijf kritisch. Hoe willen je klanten het liefst geholpen worden? Doorbreek de conventies, adviseert ze.

Tip 2: Beken kleur

Om je organisatie fundamenteel te vernieuwen is het nodig om 'kleur te bekennen', meent Van der Linden. Ze schreef het boek Kleur bekennen (2019) over de gelijknamige aanpak.

Het begint er allemaal mee dat je moet weten wie je bent en wat je wilt als organisatie. Is jouw bedrijf een inspirator, een gids, een facilitator of een servicer? Ze ontwikkelde daar een test voor. "Door inzicht te verschaffen in waar bedrijven nu staan, kunnen we ze helpen om vanuit daar kleur te bekennen zodat ze daadwerkelijk gaan doen wat ze willen."

Tip 3: Durf de onzekerheid op te zoeken

Patrick van der Pijl gelooft dat je om te veranderen, moet denken als een ontwerper en niet als een manager. "Een designer is iemand die onzekerheid op zoekt, want daar vind je nieuwe oplossingen voor dingen die je niet weet. Pas dan ontdek je nieuwe dingen", zegt hij.

Rachelle van der Linden tijdens de opnames

Rachelle van der Linden tijdens de opnames

Veel ondernemers houden volgens Van der Pijl vast aan zekerheden. Maar dat zijn eigenlijk schijnzekerheden. In de podcast Aanjagers vertelt hij: "Mijn vader had vroeger een uitvaartcentrum. Dat leek heel stabiel, op basis van de sterftecijfers kun je bijna je winst voorspellen. Toch is het veranderd door de komst van het internet. Maar mijn vader bleef vasthouden aan schijnzekerheden, aan wat in het verleden had gewerkt."

Hij vervolgt: "Veel bedrijven hebben moeite met het opzoeken van de onzekerheid. Bedrijven houden er niet van om dingen te doen die ze nog nooit hebben gedaan. Ze vinden het lastig te begrijpen wat het kost en gaat opleveren. Dus bij grote, ingewikkelde projecten heb je aanjagers nodig, mensen die durven en lef hebben."

Meer tips van inspirerende aanjagers?

In de nieuwe podcastserie Aanjagers spreken hosts Patrick Willer en Nick Botter iedere week toonaangevende aanjagers uit op het gebied van innovatie en creativiteit. Ze gaan dan in gesprek over hun visie en impact op de samenleving.

De gasten geven praktische tips en tricks waarmee je, na het afzetten van je koptelefoon, zelf een succesvolle verandering in gang kunt zetten.

Aanjagers is een initiatief van Salesforce, een cloudgebaseerd platform voor customer relationship management (CRM).