Het investeringsvehikel van de familie Brenninkmeijer wil mediabedrijf NRC verkopen.

Dat bleek maandag uit een melding van Lux Media. Dat is het bedrijf waarin NRC en de geflopte tv-zender Het Gesprek werden ondergebracht, na de overname door investeringsmaatschappij Egeria eind 2009.

Egeria is één van de beleggingsvehikels van de familie Brenninkmeijer, die het C&A-concern bestiert.

“De aandeelhouder heeft uitdrukkelijk te kennen gegeven dat ze streeft naar een koper die de huidige strategie van de hoofdredactie en de directie van NRC onderschrijven en verder willen helpen uitbouwen”, meldt Lux Media in een persverklaring.

NRC Handelsblad, nrc.next en NRC.nl zijn volgens de investeerder de afgelopen jaren winstgevender geworden en “de marktpositie is aanzienlijk versterkt.”

Hogere winst NRC, oplage print onder druk

Afgelopen jaar meldde NRC media een winst van 5,5 miljoen euro over het jaar 2012, bij een 1,1 procent hogere omzet van 118 miljoen euro. De winst lag in 2012 vergeleken met een jaar eerder 17 procent hoger.

Uit cijfers over de totale betaalde oplage van media-instituut HOI blijkt dat het totale bereik van NRC Handelsblad en NRC.next tussen het derde kwartaal van 2010 en het derde kwartaal van 2013 met 2,3 procent is afgenomen.

De gedrukte versie van NRC Handelsblad verloor ruim vijf procent van de abonnees in deze periode en NRC Next 22 procent. Het aantal digitale abonnementen nam wel duidelijk toe, maar onvoldoende om daling bij de gedrukte oplage van NRC en NRC.next te compenseren.

NRC heeft naast de betaalde oplagen een groot bereik met de site NRC.nl.  Over de betrouwbaarheid van bereiksmetingen voor internet is het nodige te doen. Maar volgens de meting van bureau Vinex (Verenigde Internet Exploitanten) was NRC.nl in februari dit jaar het achtste nieuwsmerk van Nederland op internet, na Nu.nl, NOS, Telegraaf, AD, De Volkskrant, Tweakers en RTL Nieuws. Belangrijke kanttekening is dat Vinex mobiel bezoek niet meeneemt.

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl