Aan deze drie knoppen kun je draaien om je organisatie veerkrachtig te maken in onvoorspelbare tijden

Van inflatie en recessie tot klimaat en oorlog; aan de reeks grote en kleine crises lijkt maar geen einde te komen. Dat plaatst beslissers in de bestuurskamer voor forse uitdagingen. Matt Mani en Annemieke Hoekstra van PwC geven tips hoe je als bedrijf of organisatie adaptiever, veerkrachtiger én flexibeler kunt worden.

Als partner bij PwC adviseert Matt Mani al meer dan zestien jaar bedrijven en organisaties bij transformatieprocessen. Hij schreef er zelfs een boek over, zo vertelt hij aan presentator Paul Laseur in de nieuwe podcast ‘Een andere kijk op zaken’.

Zijn collega-partner Annemieke Hoekstra werkt ook al meer dan zestien jaar bij PwC. Als dealmaker ondersteunt ze bedrijven niet alleen bij overnames en fusies. Ze werkt ook aan het uitdagende traject daarna, als organisaties geïntegreerd moeten worden. ‘Dat is telkens een puzzel’, zegt ze daarover.

Plannen voor het onvoorspelbare

Wie succesvol door volatiele tijden wil zeilen, moet volgens Matt Mani verder kijken dan de implementatie van een paar voor de hand liggende technologische oplossingen. Een chaotische omgeving vraagt om een holistische benadering die dwingt om de uitdagingen van je organisatie in samenhang te benaderen: ‘Alleen dan kun je plannen maken voor het onvoorspelbare.’, stelt Mani.

Intense uitdagingen

In de podcast gaat hij samen met zijn collega Annemieke Hoekstra dieper in op hoe je moet omgaan met al die onvoorspelbare ontwikkelingen. Volgens Mani moeten we niet onderschatten hoe intens de uitdagingen zijn waar bestuurders en beslissers op dit moment mee te maken krijgen.

Item 1 of 3

Oude wereldorde

Naast de digitale revolutie (die met de opkomst van AI een nieuwe fase ingaat) wijzen Mani en Hoekstra naar de klimaatcrisis als een ontwikkeling waar iedere organisatie mee te maken krijgt. Daarnaast lijkt de oude wereldorde op haar laatste benen te lopen wat grote gevolgen heeft voor de globalisering van handel.

Fragiele wereldhandel

Tot slot klapte de pandemie daar als katalysator overheen. Een lockdown in een Chinese haven had gevolgen voor de supermarktprijzen hier. Ineens werd duidelijk hoe fragiel de wereldhandel kon zijn. Alle ontwikkelingen samen leiden volgens hen tot het feit dat we in een even turbulente als unieke periode leven. Mani: ‘Dit tempo en deze intensiteit hebben we zelden gezien. Het zijn werkelijk transformatieve tijden.’

Anticiperen op onzekerheid

Het gevolg van de korte cycli waarin veranderingen elkaar opvolgen is dat een beetje bijsturen niet meer genoeg is. Volgens Annemieke Hoekstra is dat ook terug te zien aan het overname- en fusieklimaat van dit moment. Ze wil daarbij waarschuwen voor een te afwachtende houding. Hoekstra stelt zelfs dat dit juist hét moment is om eens goed om je heen te kijken naar geschikte M&A-kandidaten. ‘Daar zitten de kansen.’

Hoekstra heeft weliswaar begrip voor de squeeze. Aan de ene kant moeten er kosten bespaard worden. Aan de andere kant vraagt transformatie om innovatie en dat gaat vaak gepaard met flinke investeringen. ‘Het doet pijn maar dat betekent dat je moet snijden op plekken die in de toekomst steeds minder relevant worden. De groei zit in vernieuwing. En soms kun je die groei het snelst je bedrijf binnenhalen via slimme overnames.

Wie wil anticiperen op alle onzekerheid en veerkrachtig en weerbaar wil blijven, moet volgens hen deze drie dingen zeker doen:

1. Zie economische uitdagingen als een kans om klaar te zijn voor groei. Richt je op het verlagen van kosten en het afstoten van activa op gebieden die geen differentiatie bieden voor de toekomst, en herinvesteer in gebieden en activa die groei zullen stimuleren.

2. Ontgrendel nieuwe groei door samen te werken met je ecosysteem. Ga niet alleen te werk en zoek in plaats daarvan naar samenwerking met anderen om nieuwe groei te bevorderen.

3. Betrek je personeel bij het proces. Help hen om het doel van je organisatie te begrijpen en zich ermee te verbinden, en benadruk de rol die ze kunnen spelen bij het vormgeven van de toekomst.

Uiteindelijk zijn zowel Mani als Hoekstra ervan overtuigd dat mensen de sleutel zijn om je organisatie weerbaar en veerkrachtig te maken. Mani: ‘Je wilt mensen gemotiveerd en betrokken houden en verbinden met de visie van ‘waarom we hier zijn en wat we bijdragen’. Dát is wat organisaties veerkrachtiger maakt.’

De hele podcast ‘Een andere kijk op zaken’ in samenwerking met PwC luister je hieronder terug, of direct op Spotify.

Ook benieuwd hoe jij je organisatie veerkrachtiger kunt maken?