We weten allemaal dat er soms momenten zijn dat alles tegen lijkt te zitten en dat dat zijn weerslag heeft op je humeur. Of het nu iets is in je persoonlijke leven, het politieke klimaat in je land of zelfs een wereldwijd probleem, het is bijna onmogelijk om altijd positief te blijven.

Zelfhulp-expert, schrijver en spreker Anne Jones reist over de hele wereld om haar ideeën te verspreiden wat mensen kunnen doen om hun situatie te verbeteren en positief te blijven.

“Dat is gebaseerd op dingen die ik heb ervaren en dingen waarvan ik heb gezien dat ze werken voor andere mensen”, vertelt ze tegen Business Insider. “Vaak kun je levens van mensen niet veranderen, maar kan je hen wel helpen om te gaan met de omstandigheden.”

We vroegen Jones om tips die je kan gebruiken om jezelf te beschermen tegen de negativiteit in de wereld, vooral als het je allemaal een beetje teveel dreigt te worden. Sommige lijken misschien simpel, maar Jones zegt te hebben gezien hoe snel en goed ze kunnen helpen.


1. Vermijd geroddel op kantoor

Foto: REUTERS/Mark Blinch

Als je geroddel hoort op je werk kan je dat het beste zoveel mogelijk negeren, zegt Jones. Eigenlijk moet je proberen alle negatieve gesprekken op je werk te vermijden, of het nu over collega’s gaat of over het wereldnieuws.

Volgens haar kan het verleidelijk zijn om mee te doen, maar als je weet dat het niet goed gaat eindigen kan je dergelijke discussies maar beter helemaal vermijden en verder gaan met je werk.

Lees ook op Business Insider


2. Creëer een mentale bubbel voor jezelf

Foto: Sat-Electric / Wikimedia Commons

Je brein zou wel eens veel meer kracht kunnen hebben dan je denkt. Je hebt waarschijnlijk wel gehoord van “in de zone” komen als je dicht tegen een deadline aanzit, dus een mentale bubbel creëren als je veel negativiteit voelt kan daar een variatie op zijn. In plaats van die negativiteit toelaten kan je beter een onzichtbare barrière om jezelf heen inbeelden.

“We hebben als individuen een hele sterke wil”, zegt Jones. “Als we die bewust ergens op richten dan zijn we tot veel in staat. Om het simpel te zeggen moet je gewoon je energie afsluiten van de rest van de wereld, zodat je in een bubbel terechtkomt.”

Je kan dit elke dag oefenen onder de douche, zegt Jones, zodat je het tevoorschijn kan toveren als iemand geen respect toont of je bekritiseert.


3. Vermijd conflicten

Foto: YouTube

Het is niet altijd mogelijk of zelfs een goed idee om conflicten te vermijden. In een relatie zijn conflicten onvermijdelijk. En het is vrijwel onmogelijk in het dagelijks leven geen mensen tegen te komen met wie je niet overweg kan. Toch kan je volgens Jones beter een stap achteruit doen en niet ingaan op wat de ander zegt.

“Direct na een woordenwisseling kan je je heel energiek en opgewonden voelen, maar later op de dag vloeit alle energie weg”, zegt Jones. “Als je een emotionele ruzie hebt gehad met je partner voel je je na afloop heel rot en is je energiepeil laag. Je denkt misschien dat je de strijd hebt gewonnen, maar achteraf zal je je afvragen of het wel de moeite waard is geweest.”


4. Verwijder negatieve mensen van sociale media

Foto: Thomas Leuthard / Flickr

Jones zegt dat je mensen die negatieve berichten plaatsen op sociale media en nooit iets leuks te vertellen hebben beter kan ontvrienden.

“Wees meedogenloos en denk aan jezelf”, licht ze toe. “Helpen deze mensen me? Laten ze me beter voelen of niet? Als ze je niet beter laten voelen, zorg dan dat je ze kwijtraakt.”

Omring je in plaats daarvan met positieve mensen die je je goed laten voelen, zowel online als in het echt.


5. Laat je niet gek maken door het nieuws

Foto: REUTERS/Mike Stone

Jones raadt aan jezelf een simpele vraag te stellen als je je opwindt over iets wat je op het nieuws hebt gezien – raakt het je direct? Als het antwoord nee is, dan is het niet jouw fout en moet je jezelf eraan herinneren dat je geen invloed hebt op wat er gebeurt. Concentreer je in plaats daarvan op hoe en wie je kan helpen. Kleine gebaren als een kop koffie kopen voor een ander kan iemands dag flink opvrolijken. Weten dat je een verschil hebt gemaakt, hoe klein ook, kan jouw humeur verbeteren.


6. Leer te lachen

Foto: Unsplash / Diana Feil

“Ergens om lachen kan ook een geweldig effect hebben”, zegt Jones. “Als er bij mij iets verkeerd gaat, ben ik even aan het stampvoeten en daarna zie ik er het grappige van in.”

Als je een tirade hebt afgestoken tegen degene die jou aan het ondermijnen is op je werk, of als je partner vervelend doet, leer dan ook de zonnige kant ervan te zien. Het helpt om er met een vriend of vriendin over te praten, zij zullen je helpen de situatie te verlichten.

“Je hebt de wil om ergens licht op te laten schijnen in plaats van je in de duisternis te wentelen”, zegt ze.


7. Verbrand de negativiteit

Foto: YouTube

Niet iedereen zal hiervoor in zijn, maar Jones zegt dat het psychologisch erg effectief kan zijn. Je kan een lijst maken van dingen waar je je aan ergert. En je vrienden kunnen eventueel meedoen. Dan verbrand je het papier.

“Je schrijft het op en laat daarbij je emoties toe. Daarna verbrand je het papier”, zegt Jones. “Daarmee laat je het los en raak je alles kwijt uit het verleden dat angst inboezemt.”


8. Richt je gedachten op iets positiefs

Foto: YouTube / Movieclips Trailers

“Als je jezelf terugvindt in een neergaande spiraal, waarin je over jezelf twijfelt en bang bent voor de toekomst, kan je gewoon zeggen: ‘Ik sta mezelf niet toe zo te denken'”, zegt Jones. “Wat je kan doen is heel bewust aan iets positiefs te denken.”

Want uiteindelijk halen negatieve gedachten je alleen maar naar beneden. Soms kunnen dingen moeilijk lijken, maar probeer jezelf eraan te herinneren aan alles dat goed is. Jones denkt zelf aan vakanties, goede herinneringen, mensen van wie ze houdt en dingen waar ze van kan genieten om haar brein weer naar het positieve te sturen.

“Het is een kwestie van het grotere plaatje zien”, zegt Jones. “Soms verliezen we ons zo in details van ons leven dat we er helemaal ontdaan en down van worden. Als je even een stapje terugdoet en naar het grotere plaatje kijkt, zul je je afvragen of het daadwerkelijk allemaal zo erg is.”


9. Onthoud dat je zelf de touwtjes in handen hebt

Foto: Unsplash / William Stitt

Net als met sociale media moet je zelf kiezen welke kranten je leest, welke tv-programma’s je kijkt en welke activiteiten je onderneemt. Kies dingen waar je je goed door voelt, omdat die je zullen helpen je gedachten op positieve dingen te richten.

Jones zegt dat je je altijd moet bedenken dat jij de baas bent over je gedachten en gevoelens en niet andersom.