Amerikanen zijn dol op verhalen over tieners die hun eigen bedrijfje beginnen. Hoe jonger, hoe beter. Maar achter de prachtige marketing zitten vaak ouders die een stevige vinger in de pap hebben.

Als er iets is waarin Amerikanen zich onderscheiden van Europeanen is het: jezelf verkopen. Bewust zijn van je sterke kanten en die voor het voetlicht brengen. Amerikaanse kinderen krijgen dat met de paplepel ingegoten en die kwaliteit is ook uiterst nuttig voor jonge ondernemers.

Voor Amerikaanse media is het dan ook niet erg ingewikkeld om met regelmaat verhalen te brengen over bijzondere kindondernemers. De site Entrepreneur bijvoorbeeld bracht woensdag het verhaal over de 9-jarige Alina Morse die een lolly heeft ontwikkeld zonder schadelijke stoffen voor de tanden.

Het idee kwam van Alina zelf, toen ze merkte dat haar vader geen lolly’s voor z’n dochter wilde kopen omdat daar suiker in zat: slecht voor je tanden. Dus vroeg ze haar vader of ze geen tandvriendelijke lolly konden maken.

Vader als consultant

Pa zag het idee voor ‘Zollipops’ wel zitten, blijkt uit het interview met Entrepreneur, en zette zich volop in. Want hoewel Alina prominent figureert als uitvinder van de gezonde lolly’s op de website, heeft ze het meeste onderzoek samen met haar vader gedaan.

Om van het idee een bedrijf te maken heeft Alina ook "samen met mijn vader hiervan onze topprioriteit gemaakt". Pa helpt op vele fronten -- van het maken van presentaties voor potentiële afnemers tot suggesties voor de verpakking. "Mijn vader is mijn consultant. Ik ben van de ideeën", vat Alina hun samenwerking samen.

Moeder als chief operating officer

Ook in andere gevallen spelen ouders van kindondernemers vaak een dominante rol. Neem de 10-jarige Cory Nieves die in het weekend in New Jersey zelfgemaakte koekjes verkoopt met een eigen wagen. Cory haalde afgelopen september de landelijke Amerikaanse media en had een optreden in de Ellen DeGeneres-show: als 'founder and CEO' van Mr. Cory's Cookies.

Het idee werd dit keer geboren uit een basale behoefte: Cory's moeder was te arm om een auto te kunnen betalen en ze wilden iets gaan verkopen in het weekend om daarvoor te sparen. Ma stelde warme chocomel voor, maar Cory wilde er nog iets bij: zelfgebakken cookies. Daar wist hij niets van, maar onder begeleiding van z'n moeder ging hij experimenteren en daar kwamen 'home made' cookies uit die bleken aan te slaan.

Cory slaagde erin bij winkels en autodealers in de buurt in het weekend voor één dollar per stuk zo'n duizend cookies te verkopen. Dus besloten ze er een echt bedrijfje van te maken. Volgens Cory's moeder bakt zij als Chief Operating Officier de koekjes, maar heeft hij wel degelijk de leiding. Cory houdt naar eigen zeggen ook van cijfers, liet hij weten in een reportage van CBS News. "Ik hou het overzicht van de financiële dingen en zo."

Tiener sluit deal met Intel

Alina en Cory zijn typische voorbeelden van kindondernemers die bij uitstek geschikt zijn om een consumentenproduct op de markt te brengen. Van een andere orde is de in Silicon Valley woonachtige tiener Shubham Banerjee. Die was op z'n twaalfde al bezig een prototype te bouwen voor een brailleprinter, met het idee dat die tegen lage kosten in landen als India beschikbaar moet komen voor blinden.

Banerjee gaat in San Jose naar school en trok al snel de aandacht van chipgigant Intel. Die stopte afgelopen jaar als durfkapitalist naar verluidt een paar honderduizend dollar in Banerjee's startup Braigo Labs. Een teken dat Intel de jonge ondernemer waarschijnlijk als meer ziet dan een uithangbord voor de marketing.

Ook in het geval van Banerjee spelen de ouders een belangrijke rol. Zij stopten als eerste 35 duizend in het project voor de brailleprinter van hun zoon; en Banerjee's moeder is officieel voorzitter van het bedrijfje Braigo Labs.

Tip voor ouders

Voor ouders die hun kind als ondernemer ondersteunen, heeft de Amerikaanse self-made zakenvrouw Barbara Corcoran nog wel een belangrijke tip. Corcoran is onder meer bekend van de tv-serie Shark Tank waar een panel van 'gehaaide' investeerders beginnende ondernemers aan de tand voelt.

Als je wilt dat kinderen succesvol worden als ondernemer, of met welke ambitie dan ook, oefen dan vooral geen druk uit. "Negeer wat ze fout doen en probeer uit te vinden wat ze wel kunnen. Laat ze vooral daar mee bezig zijn."

LEES OOK: Hoe de 'nieuwe Mark Zuckerberg' keihard op zijn bek ging