Niemand weet beter over hoe het eraan toegaat in een vliegtuig dan stewards en stewardessen.

Op basis van gesprekken met ervaren cabinepersoneel, artikelen en meldingen op sociale media, verzamelde Business Insider negen nog niet zo bekende feiten over vliegen.

Mocht je meer aandacht van de stewardess willen of juist minder, lees hieronder wat je wel en niet moet doen aan boord.

Het is onmogelijk de deur te openen tijdens de vlucht – uitproberen is zinloos en komt je duur te staan

Het is simpelweg onmogelijk om tijdens de vlucht een deur van het vliegtuig te openen, vertelt stewardess Annette Long aan Business Insider. Je komt bovendien in de problemen als je het probeert. Zoals we eerder meldden, eindigen passagiers die het proberen meestal nog tijdens de vlucht in de boeien.

Stewardessen nemen dat besluit overigens niet. Zij lichten de purser en de piloten in en die nemen vervolgens een besluit of ze een tussenlanding maken om iemand van boord te zetten.

Vliegtuigen zijn niet zo schoon als ze er uitzien

Zoals Business Insider al eens berichtte, ontdekten microbiologen dat de uitklapbare tafels de minst hygiënische plekken in een vliegtuig zijn. Op de website Reddit vertelde een stewardess eens dat mensen er hun baby’s op verschonen. En niet elk tafeltje wordt tussen vluchten even goed met een doekje afgedaan.

Dezelfde stewardess vertelt ook dat er voldoende andere onhygiënische dingen gebeuren tijdens vluchten,  waar mede-passagiers geen weet van hebben. Zoals ongelukjes op de wc of op de stoelen van de passagiers. Long: “Als je op je blote voeten of sokken naar de wc gaat, onthoud dan dat het vocht dat op de vloer ligt, geen water is.”

“Het is niet de meest schone omgeving”, zegt ze.

ffuentes/Flickr

ffuentes/Flickr

Vermijd contact met water

Op een vraag op de website Quora (‘Wat zijn vreemdste dingen die stewardessen zagen tijdens een vlucht?’) antwoordde een voormalige stewardess dat ze ooit eens een passagier soep zag maken met het water uit het vliegtuig. “Die waterleidingen worden nooit gereinigd”, voegde ze er aan toe.

“Stewardessen drinken geen heet water tijdens een vlucht. Ze drinken geen filterkoffie en geen thee”, vertelde een andere stewardess eens aan Business Insider.

Uit Amerikaanse onderzoek blijkt dat op elke acht vliegtuigen ééntje niet voldoet aan de hygiënische norm voor water en vijftien procent van de onderzochte watersystemen mogelijk gevaarlijke bacteriën bevat.

Als stewardessen vragen de blindering open te laten, is dat niet voor niets

“Volgens mijn training moeten de blinderingen bij de nooduitgangen open zijn. Dan kan ik zien wat de omstandigheden buiten zijn voordat ik de deur open. Als er buiten brand is of ander gevaar dreigt, kan het verlaten van het toestel riskant zijn. Stewardessen moeten die beslissing vrij snel nemen”, legt stewardess Long uit.

Je mag niet je eigen drank meenemen

“Sommigen gaan naar de plaatselijke drankenhandel en nemen die drank mee het vliegtuig in”, vertelt Long. “We kennen onze klanten, we ontdekken altijd of je drank voor ons verstopt.”

“Het is niet toegestaan voor eigen ober te spelen”, zegt Long. “Het is van belang dat we weten hoeveel alcohol je al op hebt, zodat we je niet te veel schenken. Hoe hoger je gaat, hoe sterker de invloed van alcohol op je hersenen.”

Het kan gebeuren dat je naast een overleden persoon moet zitten

Officieel gaat er nooit iemand dood tijdens een vlucht, legt Long uit. “We verklaren ze niet dood”, zegt ze. “Dat gebeurt pas als het vliegtuig aan de grond staat.” Dat betekent overigens niet dat er bij een sterfgeval geen actie ondernomen wordt.

Long vertelt dat, hoewel ze het nooit meemaakte, ze in het geval dat een passagier tijdens de vlucht overlijdt, diegene waarschijnlijk in zijn of haar stoel blijft. “Ik denk dat ik die persoon bedek met een deken, om te voorkomen dat anderen er constant naar gaan kijken. Dat is wel zo waardig en respectvol”, zegt ze.

Er blijkt geen protocol te zijn dat elke vliegmaatschappij toepast, als een passagier overlijdt. De International Air Transport Association raadt maatschappijen aan een overledene naar een rustig deel van het vliegtuig te verplaatsen. Als dat niet kan, dan zou het cabinepersoneel de persoon in het gangetje tussen cockpit en passagiersruimte of naar de eerste klasse kunnen plaatsen.

In het uitzonderlijke geval dat het gebeurt, kan een lichaam geplaatst worden in de ruimte die aangeduid wordt als ‘corpse cupboard’. Mocht dat allemaal niet lukken, dan kan de overledene het beste in zijn stoel gelaten worden.

Sommige stewardessen mogen tasers gebruiken

Onlangs verruimde Korean Air haar beleid omtrent het gebruik van tasers, schreef CNN.

“We hebben besloten ons beleid rond tasers te verbeteren om zo geweld en andere schermutselingen sneller en efficiënter de kop in te drukken”, aldus Korean Air tegen Reuters.

Voor deze beleidswijziging mochten tasers alleen gebruikt worden in gevallen waarbij de levens van passagiers en personeel in gevaar waren of de vlucht ernstige veiligheidsissues dreigde op te lopen.

Het nieuwe beleid geeft cabinepersoneel meer vrijheid bij haar besluit om tasers in te zetten.

De aangepaste regels volgden een week nadat Korean Air stevige kritiek kreeg op de aanpak van een lastige passagier op een vlucht van Hanoi naar Seoul.

Op 20 december moest Richard Marx, popster in de jaren 80, eraan te pas komen toen een mede-passagier zich agressief gedroeg. Op Twitter reageerde Marx verbaasd op het “niet toegerust zijn van het cabinepersoneel op zo’n situatie.” Zijn vrouw voegde er op Instagram aan toe dat het personeel van Korean Air geen idee had hoe ze een taser moest gebruiken.

REUTERS/Beawiharta

REUTERS/Beawiharta

Het kan je tienduizenden euro’s kosten als je de glijbaan voor noodgevallen ontvouwt

In 2014 wilde een passagier op een vlucht van China Eastern Airlines het vliegtuig op luchthaven Sanya Phoenix sneller verlaten na de landing en hij ontvouwde de glijbaan. Dit zorgde ervoor dat de hele procedure twee uur vertraging opliep. Er zat een kostenpost aan van zo’n 16.000 dollar.

In april vorig jaar haalde een personeelslid van United Airlines dezelfde stunt uit. Het kostte de vliegmaatschappij tussen de 6000 en 12.000 dollar om de glijbaan terug op zijn plek te krijgen.

Achterin het vliegtuig word je beter geholpen

Annie Kingston, al enkele jaren werkend als stewardess, schrijft op Oyster:

“De meeste passagiers kiezen stoelen aan de voorkant van het vliegtuig, meestal zodat ze sneller buiten zijn na de vlucht en een grotere kans hebben om de maaltijd van hun voorkeur veilig te stellen. Maar de meeste stewardessen weten dat de passagiers achteraan het vliegtuig de beste service krijgen.”

“De reden is simpel: we gaan het liefst zo min mogelijk naar passagiers vooraan, omdat dat betekent dat – welk verzoek ze ook hebben – we het gevraagde product door het hele gangpad moeten dragen. Zo is het zichtbaar voor de andere passagiers. Bij passagiers achteraan is het makkelijker om snel even die tweede fles wijn aan te geven.”

LEES OOK 15 Opmerkelijke vragen en opdrachten die stewardessen en stewards krijgen bij een sollicitatie