Het Amerikaanse telecombedrijf Verizon telt 4,8 miljoen dollar neer voor Yahoo. Wat moet een van de grootste telecombedrijven met een internetbedrijf dat al jaren zijn glans heeft verloren? Heel simpel; advertenties en content.

Aangezien er steeds minder te verdienen valt met telefonie is Verizon op zoek naar andere inkomstenbronnen. Topvrouw Marni Walden wil van Verizon een heus mediabedrijf maken. Hoe meer mensen online zijn via abonnementen van Verizon, hoe meer mensen Verizon kan bereiken met zijn content en advertenties.

Eerder werd om die reden ook al een andere gevallen internetgrootmacht, AOL, gekocht. Door de internet activiteiten van Yahoo samen te voegen met die van AOL onder de Verizon vlag, hoopt het bedrijf een stevigere basis te krijgen op het gebied van digitale advertenties. Verizon wil nadrukkelijk de concurrentie aangaan met onder meer Google op de digitale advertentiemarkt.

Naam Yahoo verdwijnt

Yahoo houdt na afronding van de overname feitelijk op te bestaan en de naam zal ook verdwijnen. De resterende holding blijft eigenaar van een flink belang in de Chinese uitbater van webmarktplaatsen Alibaba en in Yahoo Japan ter waarde van zo’n 40 miljard dollar. De naam en andere details over het beursgenoteerde investeringsbedrijf worden later bekendgemaakt.

Topvrouw van Yahoo Marissa Mayer, die al geruime tijd onder druk staat wegens het verval van Yahoo, gaf in een toelichting op de overname aan niet van plan te zijn te vertrekken. Wat haar functie binnen de samengevoegde divisie van AOL en Yahoo binnen Verizon wordt, is nog niet bekend

De deal moet nog goedgekeurd worden door toezichthouders en de aandeelhouders van Yahoo. De afronding van de overname wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2017.

 

 

(Bron: ANP/Z24)

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl