Bedrijven over de hele wereld hechten steeds meer belang aan het geluk van hun werknemers, omdat het bewezen is dat de productiviteit daardoor omhoog gaat. Of het nu gaat om het inkorten van de werkweek of het meenemen van puppy’s naar kantoor.

Van sommige medewerkers wordt hun humeur direct beïnvloed door de houding van hun manager. Business Insider sprak met leiderschapscoach Steve Bushnell, oprichter van Charles River Careers. Hij zegt dat er vijf simpele stappen zijn die elke baas moet nemen om te verzekeren dat het personeel gelukkig is op de werkplek.

1. Ten eerste moet elke baas luisteren naar zijn werknemers

Bushnell zegt dat de belangrijkste kwaliteit van een goede baas het vermogen tot luisteren is. Het gaat om heel bewust en goed luisteren naar werknemers.

“Leiders zijn vaak enthousiast over hun ideeën en willen daar snel mee aan de gang”, zegt Bushnell. “Meestal luisteren ze niet naar alle kennis van hun ondergeschikten.”

Om goed te luisteren moeten bazen daar bewust tijd voor vrijmaken en echt aanwezig zijn bij ontmoetingen met hun team. “Ga niet met vaststaande oordelen naar binnen, maar met een open mind. Als je toch je gedachten hebt opgemaakt, luister je niet echt goed.”

2. Bazen moeten goed oog hebben voor de balans tussen werk en privé

Werk moet een medewerker nooit helemaal opslurpen. Ze hebben hobby’s, afspraken en een familieleven buiten kantoor en managers moeten ervoor open staan dat hun personeel ook op andere gebieden actief is.

“Het is belangrijk medewerkers enige flexibiliteit te geven bij het plannen van hun werk, zodat het past in hun drukke gecompliceerde leven”, legt Bushnell uit. “Hoe beter die balans is, hoe aanweziger en betrokkener ze uiteindelijk zullen zijn. En ze worden gelukkiger.”

Lees ook op Business Insider

office life

Foto: The Washington Post/Getty

3. Managers moeten hun werknemers feedback geven op hun werk

Bushnell is ervan overtuigd dat managers hun personeel regelmatig feedback moeten geven. Dat is belangrijk voor een prettige werkplek of het nu positieve of negatieve feedback is.

“Als ik de hele dag in mijn eigen cocon zit, is het fijn dat iemand kijkt wat ik gedaan heb en hoe ik dat gedaan heb”, legt hij uit. “Ik wil weten of wat ik doe nuttig is voor het bedrijf. Ik wil werken met mensen die geïnteresseerd zijn in wat ik doe en zich er om bekommeren.”

Bushnell wijst er ook op dat feedback het beste werkt al je dat face-to-face doet. Loop naar hun bureau toe, stap hun kantoor binnen of maak een videoverbinding via Skype en zeg: “Heel erg bedankt. Ik waardeer echt wat je hebt gedaan voor onze projecten.”

4. Goede managers zorgen dat het werk van hun personeel in het grotere plaatje past

Werknemers worden pas gelukkig ze het gevoel hebben dat hun werk er echt toe doet. Als ze het idee hebben tijd te zitten verspillen, zullen ze uiteindelijk uitgekeken raken op hun hele baan.

“Je moet zorgen dat hun werk past binnen de grotere missie van de organisatie”, zegt Bushnell. “Ik wil een kathedraal bouwen en geen bakstenen maken.”

Leiders moeten volgens Bushnell duidelijk maken wat de doelen zijn en wat het bedrijf probeert te bereiken. En daarna moeten ze uitleggen hoe elke functie en taak past binnen dat grotere plaatje.

5. Bazen moeten eerlijke en goede salarissen betalen

Het ligt misschien voor de hand, maar werknemers zijn het gelukkigst als ze goed betaald worden. Als medewerkers het idee hebben geen eerlijk salaris te krijgen, kunnen ze zich ondergewaardeerd voelen en zelfs misbruikt.

Lees meer: