In één klik betalen en exit Maestro: dit zijn de 5 betaaltrends die je als onderneming wilt kennen

Hugo Reijkens is Director Digital Payments bij Mastercard. Als geen ander weet hij welke trends het betalingsverkeer de komende jaren gaan bepalen.

“Gemakkelijk, veilig en snel betalen. Dat zijn de drijvers die de toekomst van betaaloplossingen eigenlijk voortdurend bepalen. Daar is de afgelopen jaren nog een belangrijke factor bijgekomen. De wereld van e-commerce is, zeker onder invloed van de pandemie, in een stroomversnelling geraakt. Winkeliers ontwikkelen nieuwe manieren van producten aanbieden. Consumenten raken gewend aan andere betaalvormen. En betaaloplossingen volgen die trend.”

De belangrijkste ontwikkelingen volgens Reijkens op een rij:

1.   De digitale betaalpas

Met name op het gebied van betaalpassen kunnen we nog een hele grote slag maken. Met de digitale betaalpas kunnen consumenten hun Maestro betaalpas eenmalig opslaan bij de winkelier. Daarna kun je een online aankoop in slechts één klik voltooien. Met conventionele oplossingen kost dat nu nog zo’n vijf tot zeven kliks.

De digitale betaalpas is specifiek bedoeld voor klanten en winkeliers die elkaar al kennen. Na één keer aanmelden is de digitale betaalpas gelijk bruikbaar. Snelheid van betalen levert gemak op voor de klant. De winkelier profiteert doordat de conversie stijgt dankzij een gestroomlijnd online aankoopproces. Winkeliers kunnen, als ze meer veiligheid willen, een extra stap authenticatie inbouwen.

Luister ook de Finance Innovation Podcast van Mastercard en Business Insider Nederland. Daarin vertelt Jelmer Borst, product owner van online supermarkt Picnic, over hun ervaringen met de digitale betaalpas.

2.   Contactloos betalen

Contactloos betalen hebben we enkele jaren geleden geïntroduceerd, maar dat is nu massaal omarmd. In de pandemie zie je dat zo’n oplossing ineens een hele hoge vlucht neemt. Dit soort externe ontwikkelingen kun je moeilijk voorspellen, maar het resultaat is er: het gebruik heeft een forse uptake gekregen en wij denken dat dit zo blijft.

3.   Click to Pay

Waar de digitale betaalpas vooral gebruikt zal worden in situaties waar de klant en de winkelier elkaar kennen, is Click To Pay meer gericht op klanten die bij een nieuwe webshops winkeliers aankopen doen. Daarmee kunnen in één keer de adres-, contact-, en betaalgegevens worden gedeeld. Click To Pay is gericht op klanten die bij een - voor hen - nieuwe webshop iets kopen. De klant hoeft slechts één keer adres-, contact-, en betaalgegevens achter te laten bij een deelnemende winkel.

Hugo Reijkens is Director Digital Payments bij Mastercard. Als geen ander weet hij welke trends het betalingsverkeer de komende jaren gaan bepalen.

“Gemakkelijk, veilig en snel betalen. Dat zijn de drijvers die de toekomst van betaaloplossingen eigenlijk voortdurend bepalen. Daar is de afgelopen jaren nog een belangrijke factor bijgekomen. De wereld van e-commerce is, zeker onder invloed van de pandemie, in een stroomversnelling geraakt. Winkeliers ontwikkelen nieuwe manieren van producten aanbieden. Consumenten raken gewend aan andere betaalvormen. En betaaloplossingen volgen die trend.”

De belangrijkste ontwikkelingen volgens Reijkens op een rij:

1.   De digitale betaalpas

Met name op het gebied van betaalpassen kunnen we nog een hele grote slag maken. Met de digitale betaalpas kunnen consumenten hun Maestro betaalpas eenmalig opslaan bij de winkelier. Daarna kun je een online aankoop in slechts één klik voltooien. Met conventionele oplossingen kost dat nu nog zo’n vijf tot zeven kliks.

De digitale betaalpas is specifiek bedoeld voor klanten en winkeliers die elkaar al kennen. Na één keer aanmelden is de digitale betaalpas gelijk bruikbaar. Snelheid van betalen levert gemak op voor de klant. De winkelier profiteert doordat de conversie stijgt dankzij een gestroomlijnd online aankoopproces. Winkeliers kunnen, als ze meer veiligheid willen, een extra stap authenticatie inbouwen.

Luister ook de Finance Innovation Podcast van Mastercard en Business Insider Nederland. Daarin vertelt Jelmer Borst, product owner van online supermarkt Picnic, over hun ervaringen met de digitale betaalpas.

2.   Contactloos betalen

Contactloos betalen hebben we enkele jaren geleden geïntroduceerd, maar dat is nu massaal omarmd. In de pandemie zie je dat zo’n oplossing ineens een hele hoge vlucht neemt. Dit soort externe ontwikkelingen kun je moeilijk voorspellen, maar het resultaat is er: het gebruik heeft een forse uptake gekregen en wij denken dat dit zo blijft.

3.   Click to Pay

Waar de digitale betaalpas vooral gebruikt zal worden in situaties waar de klant en de winkelier elkaar kennen, is Click To Pay meer gericht op klanten die bij een nieuwe webshops winkeliers aankopen doen. Daarmee kunnen in één keer de adres-, contact-, en betaalgegevens worden gedeeld. Click To Pay is gericht op klanten die bij een - voor hen - nieuwe webshop iets kopen. De klant hoeft slechts één keer adres-, contact-, en betaalgegevens achter te laten bij een deelnemende winkel.

'Dit soort ontwikkelingen zijn in een stroomversnelling gekomen tijdens de pandemie'

Click to Pay biedt een uniforme fast-checkout-oplossing voor webshops. In plaats van logo’s of knoppen voor elke betaaloplossing of creditcard die een webshop aanbiedt, volstaat nu Click to Pay. De klant kan daar in één keer aangeven hoe deze wil betalen. Hiermee kunnen consumenten online supersnel afrekenen, zelfs als ze voor het eerst bij een webshop kopen. Het handige is: de klant hoeft deze gegevens slechts één keer, ooit, ergens veilig achter te laten. Zie het als een soort digitale portemonnee die veilig versleuteld met de klant meereist van winkel naar winkel.

In deze aflevering van de Finance Innovation Podcast vertelt Hugo Reijkens van Mastercard kort meer over voor welke winkelier Click To Pay ideaal is. Klik hier om 'm te luisteren op Spotify!

4.   Click & collect, QR, Apps

Ontwikkelingen als click&collect, betalen via QR of met een app op het terras: dit soort ontwikkelingen zijn in een stroomversnelling gekomen tijdens de pandemie. Online shoppen en betalen hebben een enorme groei doorgemaakt. Veranderende businessmodellen van winkeliers hebben een grote invloed op betaaltrends.

5.   Exit Maestro

Nu de wereld in hoog tempo over gaat van fysiek naar digitaal en de behoeften en het gedrag van de consument in die ontwikkeling meegaan, is het ons doel om mensen een gemakkelijke en veilige manier van winkelen te bieden. Mastercard heeft besloten het Maestro-product vanaf de zomer van 2023 uit te faseren en het in heel Europa geleidelijk te vervangen door Debit Mastercard.

Wie wel eens een auto huurt in het buitenland kent het voordeel. De overgang gaat kaarthouders, die hun Maestro-kaart vaak niet voor e-commerce en mobile-commerce kunnen gebruiken, een betere winkelervaring bieden. Zowel fysiek als online.

Meer weten over innovaties in de markt? Luister de Finance Innovation Podcast van Mastercard en Business Insider. Hierin interviewt Sacha de Boer iedere aflevering een expert uit het payments-landschap. Klik hier om 'm te luisteren op Spotify!

Click to Pay biedt een uniforme fast-checkout-oplossing voor webshops. In plaats van logo’s of knoppen voor elke betaaloplossing of creditcard die een webshop aanbiedt, volstaat nu Click to Pay. De klant kan daar in één keer aangeven hoe deze wil betalen. Hiermee kunnen consumenten online supersnel afrekenen, zelfs als ze voor het eerst bij een webshop kopen. Het handige is: de klant hoeft deze gegevens slechts één keer, ooit, ergens veilig achter te laten. Zie het als een soort digitale portemonnee die veilig versleuteld met de klant meereist van winkel naar winkel.

In deze aflevering van de Finance Innovation Podcast vertelt Hugo Reijkens van Mastercard kort meer over voor welke winkelier Click To Pay ideaal is. Klik hier om 'm te luisteren op Spotify!

4.   Click & collect, QR, Apps

Ontwikkelingen als click&collect, betalen via QR of met een app op het terras: dit soort ontwikkelingen zijn in een stroomversnelling gekomen tijdens de pandemie. Online shoppen en betalen hebben een enorme groei doorgemaakt. Veranderende businessmodellen van winkeliers hebben een grote invloed op betaaltrends.

5.   Exit Maestro

Nu de wereld in hoog tempo over gaat van fysiek naar digitaal en de behoeften en het gedrag van de consument in die ontwikkeling meegaan, is het ons doel om mensen een gemakkelijke en veilige manier van winkelen te bieden. Mastercard heeft besloten het Maestro-product vanaf de zomer van 2023 uit te faseren en het in heel Europa geleidelijk te vervangen door Debit Mastercard.

Wie wel eens een auto huurt in het buitenland kent het voordeel. De overgang gaat kaarthouders, die hun Maestro-kaart vaak niet voor e-commerce en mobile-commerce kunnen gebruiken, een betere winkelervaring bieden. Zowel fysiek als online.

Meer weten over innovaties in de markt? Luister de Finance Innovation Podcast van Mastercard en Business Insider. Hierin interviewt Sacha de Boer iedere aflevering een expert uit het payments-landschap. Klik hier om 'm te luisteren op Spotify!