Tevreden werknemers zijn belangrijk. Wie blij is met zijn baan, is gemotiveerd om goed werk af te leveren; wie dat niet is, loopt er sneller de kantjes van af.

Maar hoe houd je de mensen die bij je in dienst zijn nou tevreden? Een bonus of een auto van de zaak lijken voor de hand liggende oplossingen, maar op langere termijn blijken materiële beloningen helemaal niet zo effectief.

Zodra deze externe stimulansen wegvallen of afnemen, verdwijnt voor werknemers namelijk meteen ook de belangrijkste reden om goed te presteren of een extra inspanning te leveren.

Hoogleraar gedragseconomie Dan Ariely van de Amerikaanse Duke University onderzocht de beste manier om werknemers te motiveren door middel van een experiment bij het bedrijf Intel, waar hij werknemers over meerdere groepen verdeelde. Eén team kreeg extra geld als ze meer computerchips maakten. Dat had effect. Die dag werd extra hard gewerkt, maar de dagen daarna kwam er juist veel minder werk uit hun handen.

De groep die gedurende een langere periode het beste presteerde, kreeg geen extra geld maar een compliment van de baas. Ook de dagen daarna bleven zij het beter doen dan gemiddeld. “Dit laat zien dat motivatie niet zozeer om geld draait”, zegt Ariely in een interview met Trouw. “Werknemers willen werken waar ze gewaardeerd worden en ­autonomie krijgen van het bedrijf.”

Op de website van Robert Half, een bureau voor gespecialiseerde arbeidsbemiddeling, staan 4 manieren om je personeel tevreden en gemotiveerd te houden

1. Luister naar je werknemers en ga het gesprek aan

Bij de meeste bedrijven verloopt de communicatie top-down, weet Robert Half. Dat betekent dat werknemers luisteren naar wat werkgevers te vertellen hebben. Door de rollen om te draaien, sla je twee vliegen in één klap: Door naar werknemers te luisteren weet je wat er speelt én laat je ze merken dat hun mening ertoe doet. Daardoor zijn ze eerder geneigd betrokkenheid en inzet te tonen.

2. Bied opleidingen en trainingen aan en help waar nodig

Als werknemers ongemotiveerd zijn, kan dat verschillende redenen hebben. Ze kunnen het gevoel hebben dat ze hun talenten en mogelijkheden niet kunnen benutten. Of ze vinden juist dat het werk hen boven de pet gaat en dat ze hier weinig hulp bij krijgen. Wat de reden voor hun dip in motivatie ook is, het is goed om te beseffen dat medewerkers behoefte hebben aan opleiding en training om vaardigheden te verbeteren of nieuwe aan te leren.

Medewerkers hebben hiermee de mogelijkheid hun carrièrepad uit te stippelen, daardoor krijgen ze meer zelfvertrouwen en een sterkere band met 'hun' bedrijf, schrijft Robert Half.

3. Stimuleer een gezonde levensstijl

Als werkgever heb je natuurlijk geen invloed op het privéleven en de gezondheid van je medewerkers. Dat betekent echter niet dat je je er niet om moet bekommeren. Werknemers die fysiek en mentaal gezond zijn, zijn ook gelukkigere werknemers. Volgens Robert Half zijn ze ook minder vaak ziek en productiever. Het kan dus geen kwaad - volgens Robert Half is het zelfs cruciaal - dat je het personeel aanspoort om elke vijf minuten te gaan staan of een rondje te lopen. Een kleine inspanning die een enorme boost is voor het humeur en het energiepeil, aldus Robert Half.

Wellicht ben je als leidinggevende gevleid door die medewerkers die lange dagen maken, maar, benadrukt Robert Half, een wedstrijdje 'wie boekt de meeste uren' stimuleert niet de productiviteit, wel het aantal burn-outs.

4. Een compliment en een beloning doen wonderen

Het is wel zo fijn voor medewerkers als ze weten dat hun inspanningen gewaardeerd worden door de baas. En laat dat nou net niet al te veel moeite kosten: met een compliment tijdens de personeelsvergadering of een lunch op rekening van de baas kom je al een heel eind.

Wat personeel precies motiveert verschilt per bedrijf, maar uiteindelijk geldt overal een aantal basisregels: luister naar de behoeften van je medewerkers en speel daar op in met actiepunten, dan volgen motivatie, betrokkenheid en productiviteit vanzelf, aldus Robert Half.

Lees meer over gemotiveerde werknemers: