• Professionals denken in de praktijk maar weinig na over emoties en welke invloed die hebben op ons denken en gedrag.
  • Bij boosheid, schaamte, zorgen en opwinding nemen mensen slechtere beslissingen. Dat kan negatief uitpakken voor je loopbaan.
  • Psycholoog en beststellerauteur Amy Morin bespreekt vier veelvoorkomende emotionele fouten en wat je kan doen om die te voorkomen.

Het ontwikkelen van je emotionele intelligentie vormt de sleutel tot een groter zelfbewustzijn, stelt psycholoog, coach en bestsellerauteur Amy Morin. Zo kun je betere beslissingen nemen in bepaalde situaties op het werk.

Veel managers zijn tijdens de workshops die Morin geeft verbaasd over hun beperkte emotionele vocabulaire. Ze laat hen een oefening doen, waarbij de deelnemers in 30 seconden zoveel mogelijk woorden op moeten schrijven die gevoelens uitdrukken.

Als die 30 seconden voorbij zijn, vraagt ze iedereen die onder de indruk is van zijn of haar eigen lijst de hand op te steken. Dat heeft nog nooit iemand gedaan.

Het gemiddelde aantal woorden om emoties uit te drukken dat mensen opschrijven is vijf. De meesten schrikken dat ze niet verder komen dan blij, verdrietig, boos, bezorgd en bang. Maar ze halen opgelucht adem als andere door hen zeer gerespecteerde deelnemers aan de workshop ook een beperkt emotioneel vocabulaire blijken te hebben.

De term “emotionele intelligentie” mag dan wel een opmars hebben gemaakt, in de praktijk denken mensen volgens Morin maar weinig na over hun emoties en welke invloed die hebben op ons denken en gedrag.

Dat gebrek aan emotioneel bewustzijn kan je professionele loopbaan schaden. Dit zijn vier veel voorkomende emotionele fouten en hoe je die kunt herstellen:

1. Een nieuwe uitdaging aangaan als je opgewonden bent

Waarom het een slecht idee is: Onderzoekers hebben aangetoond dat je de kans op succes overschat als je heel enthousiast bent. Je onderschat ook de mogelijkheid dat er iets misgaat. Daarom trappen ook slimme mensen soms in beloften om snel geld te verdienen.

Lees ook op Business Insider

Wat ertegen te doen: Neem bedenktijd voor het tekenen van een contract of de start van een nieuw project. Laat de eerste opwinding zakken en neem dan pas een belangrijke beslissing.

Maak een lijstje van mogelijke voordelen en mogelijke risico’s. Door de voors en tegens op papier te zetten, kun je logisch naar de situatie kijken en de juiste keuze maken.

2. Onderhandelen als je verdrietig bent

Waarom het een slecht idee is: Onderzoek toont aan dat mensen slechtere deals sluiten als ze verdrietig zijn. Een afwijzing komt harder aan als je toch al down bent, dus stemmen mensen sneller in bij onderhandelingen zonder een goed tegenbod te doen.

Wat ertegen te doen: Stel de onderhandelingen uit tot je in betere doen bent. Als dat niet kan, is het goed om van tevoren op te schrijven welke uitkomst je wil bereiken. Weet dat je brein tijdens het proces je ervan wil overtuigen om een mindere deal te accepteren, simpelweg omdat je je slecht voelt.

3. Risico’s nemen als je boos bent of je ergens voor schaamt

Waarom het een slecht idee is: Onderzoekers hebben aangetoond dat je bij boosheid of schaamte risicovollere keuzes maakt. Dat komt omdat sterk onprettige emoties leiden tot impulsiever gedrag. Een vicieuze cirkel ligt op de loer, waarbij de negatieve emoties sterker worden als de genomen risico’s verkeerd uitpakken.

Wat ertegen te doen: Doe bij boosheid eerst iets waarvan je kalmeert of vrolijker van wordt. Koel af tijdens een wandeling voordat je die e-mail verstuurt of met iemand praat over een fout die je hebt gemaakt tijdens een project.

4. Op safe spelen als je je zorgen maakt

Waarom het een slecht idee is: Onderzoeken hebben aangetoond dat zorgen doorwerken in het nemen van beslissingen. Gaat er iets niet goed in je privéleven, dan wordt je professionele leven daar waarschijnlijk ook door beïnvloed. Is een familielid ziek, dan sla je misschien een aanbod van af voor een nieuw project, terwijl die zorgen in principe losstaan van de professionele taken die je uit moet voeren.

Wat ertegen te doen: Benoem je zorgen. Door simpelweg een naam te geven aan je emoties kan je de negatieve effecten daarvan al deels wegnemen. Als je weet waar de zorgen vandaan komen, kun je beter een rationele beslissing nemen.

Lees meer carrièretips: