De 4 betaalinnovaties die de markt gaan opschudden, volgens het Mastercard Innovation Forum

Als voorloper in het betaallandschap organiseert betaaltechnologiebedrijf Mastercard het jaarlijkse Mastercard Innovation Forum (MIF). Tijdens dit besloten evenement, dat op 11 november plaatsvond in het Stedelijk Museum Amsterdam, bespreken belangrijke spelers uit de industrie aan de hand van de laatste innovaties de ontwikkelingen in de betaalwereld. Dit jaar met als thema ‘Together Towards Tomorrow’.

Tijdens het MIF kwamen onder meer invloedrijke technologische ontwikkelingen, zoals de digitale betaalpas, aan de orde. Verder was er een inspirerende presentatie over het belang van de échte naam op je betaalpas. Filosoof Bas Haring wierp een even filosofische als wetenschappelijke blik op het belang van betalen, innoveren en samenwerken. Deze vier innovaties vielen op:

1. De uitfasering van Maestro: Debit Mastercard

Een prominent gespreksonderwerp op het MIF was de aankondiging van Mastercard om het Maestro-product vanaf de zomer van 2023 uit te faseren en geleidelijk te vervangen door Debit Mastercard. Jan-Willem van der Schoot, Country Manager van Mastercard Nederland besprak deze recente ontwikkeling samen met Sander Schimmelpenninck, dagvoorzitter van het MIF. 

Jan-Willem van der Schoot: “Nu de wereld in hoog tempo overgaat van fysiek naar digitaal en de behoeften en het gedrag van de consument in die ontwikkeling meegaan, is het ons doel om mensen een gemakkelijke en veilige manier van winkelen te bieden. De overgang gaat kaarthouders, die hun Maestro kaart vaak niet voor e-commerce en mobile-commerce kunnen gebruiken, een betere winkelervaring bieden. Zowel fysiek als online.”

De uitfasering van Maestro is een grote verandering in de Nederlandse markt. Van der Schoot: “Wij zijn al meer dan anderhalf jaar met de voorbereiding bezig om deze overgang in goede banen te leiden. Samen met Betaalvereniging Nederland en alle andere stakeholders werken we hard om voor eind 2022 de acceptatie bij Nederlandse winkeliers uitgerold te hebben.”

2. Online betalen in één klik

Een andere technologische innovatie die werd gepresenteerd op het Mastercard Innovation Forum is de digitale betaalpas. Een nieuwe betaalinnovatie voor het toekomstige retaillandschap. De digitale betaalpas biedt consumenten de mogelijkheid om hun betaalpas eenmalig op te slaan bij een winkelier. Alle online aankopen kunnen daarna in slechts één klik veilig voltooid worden. Dit biedt veel kansen volgens Van der Schoot: “Winkeliers kunnen met de digitale betaalpas het betaalproces voor hun klanten sterk vereenvoudigen. Daarmee kan deze innovatie zorgen voor meer conversie én omzetkansen.”

De nieuwe betaalmethode wordt momenteel in samenwerking met ING en Ahold Delhaize als pilot ingezet. Ook Rabobank en Adyen doen momenteel een pilot in samenwerking met Picnic. Sunil Dixit, VP of Product bij Adyen: “Ons doel is om betalen zo makkelijk mogelijk te maken voor onze klanten. Hierbij hebben we alle spelers in de markt nodig om te kunnen schalen, te leren en samen te werken.”

3. De duurzaamheid van je eigen uitgaven meten en beheren

Technologische innovaties richten zich anno 2021 niet alleen op het faciliteren van snellere en veiligere betalingen. Het zijn innovaties met een maatschappelijke impact die centraal staan op MIF 2021. Uit de Mastercard Betaalinnovatie Monitor, een recent onderzoek uitgevoerd in opdracht van Mastercard, blijkt dat 70 procent van de Nederlandse consumenten zich zorgen maakt om de duurzaamheid van online shoppen. Naarmate het bewustzijn van klimaatverandering groeit en de bereidheid om actie te ondernemen toeneemt, loopt Doconomy voorop in duurzame financieringsinnovatie.

Mathias Wikström, de CEO van Doconomy, presenteerde op het MIF de Carbon Calculator, het resultaat van de samenwerking tussen Mastercard en Doconomy. De Carbon Calculator is een oplossing waarmee kaarthouders de CO2-impact van hun uitgaven kunnen meten én beheren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld hun activiteiten compenseren door bij te dragen aan bosherstelprojecten.

Mathias Wikström

4. Financiële inclusie: representatie op je betaalpas

Een andere grensoverschrijdende uitdaging is inclusiviteit, ook binnen de financiële wereld. Een bijzondere innovatie die het afgelopen jaar in Europa werd gelanceerd is True Name. Met deze kaartfeature kunnen transgender en non-binaire personen hun gekozen naam weergeven op hun kaart.

Hiervoor werkt Mastercard samen met kaartuitgever bunq en LGBTQIA+ organisaties, zoals COC Nederland. Volgens Marie Ricardo, de directeur van COC Nederland, wordt hiermee een belangrijke stap gezet: “Voor veel transgender of non-binaire personen komt de naam op de betaalpas niet overeen met wie ze werkelijk zijn. Met True Name wordt een daadwerkelijk pijnpunt weggenomen voor veel van hen. Het is goed om te zien hoe publieke en private organisaties op deze manier samenwerken aan een inclusievere samenleving.”

Al met al is er bij de onderwerpen op het Mastercard Innovation Forum één rode draad: als het gaat om innoveren, staat samenwerking centraal.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Mastercard.