Ultragoedkoop, modieus en focus op winkels. Modeketen Primark blijft hard groeien.

Modeketen Primark timmert naarstig aan de weg. De omzet van het bedrijf stijgt dit boekjaar, dat op 13 september eindigt, met naar schatting 17 procent, zo meldde moederbedrijf Associated British Foods (ABF) maandag in een tussentijds handelsbericht.

Primark expandeert met meer winkels

De sterke omzetstijging komt onder meer door de groei van het aantal winkels. Het afgelopen jaar werden 28 nieuwe vestigingen geopend, waaronder recent nog een in Enschede. De vergelijkbare winkelverkopen stijgen naar verwachting met circa 4,5 procent.

Het succes van Primark – in 1969 in Ierland gestart als Penneys en daarna via het Verenigd Koninkrijk gestaag gegroeid in de rest van Europa – rust op drie pijlers.

3 pijlers van Primark

Op de eerste plaats is er de heldere doelgroep, zo stelt het Britse vakblad Retailgazette. Dat zijn jonge vrouwen, vaak tieners en twintigers, met een zeer beperkt budget.

Tweede troef: Primark is steeds meer een gewaardeerd merk. Primark verkoopt niet online, maar maakt wel handig gebruik van sociale media om de collectie onder de aandacht van tieners te brengen. Volgens een recente Britse peiling drong Primark in december afgelopen jaar voor het eerste door in de top-10 lijst van meest gewaardeerde merken in het VK.

Derde kenmerk van Primark is de focus op warenhuizen waar het prettig shoppen is. Hiermee onderscheidt Primark zich van veel andere modemerken die een duale strategie volgen. Uiteraard is het wel de vraag of de Ierse detailhandelaar de toenemende populariteit van online shoppen kan blijven negeren.

Duurzaamheid

Tijdens de economische crisis van de afgelopen jaren heeft Primark ook als één van de weinige modewinkels geprofiteerd van de ultra-lage prijzen. Daar staat tegenover dat de Ieren zich regelmatig moeten verdedigen tegen actiegroepen die vraagtekens stellen bij de duurzaamheid van assortiment.

In de resultaten van van de eerste helft van het boekjaar 2013/2014 nam Primark een voorziening op van 5 miljoen dollar (3,6 miljoen euro) voor compensatie van de slachtoffers en nabestaanden van de ramp in Rana Plaza, een complex met kledingfabrieken in Bangladesh dat vorig jaar instortte. Daardoor kwamen ruim 1100 textielarbeiders om het leven. Vorig jaar legde Primark daarvoor ook al 7 miljoen dollar opzij.

Oversteek Primark naar VS

Afgelopen april gaf Primark aan volgend jaar de oversteek naar de Verenigde Staten te willen maken. De prijsvechter opent in 2015 en 2016 winkels in verscheidene steden in het noordoosten van de VS, te beginnen in Boston.

Moederbedrijf ABF heeft na uitgebreid onderzoek geconcludeerd dat ook aan de andere zijde van de Atlantische Oceaan kansen liggen voor het concept van Primark: modieuze maar betaalbare kleding vooral gerricht op de onderkant van de markt.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl