Luchthavens profiteren wereldwijd van de groei van het aantal reizigers, nu dankzij globalisering en de opkomende middenklasse in Azië er meer wordt gevlogen. Onafhankelijk beleggingstrateeg Han Dieperink ziet beursgenoteerde luchthavens als een interessante belegging, zo stelt hij in een column op finanzen.nl.

Naast de algemene groeiperspectieven ziet Dieperink drie sterke punten van luchthavens. Vaak gaat het om plaatselijke monopolies, waardoor luchthavens goed bestand zijn tegen disruptieve concurrentie. Verder zijn de aandelen op de beurs vaak niet duur en bieden ze een interessant dividendrendement.

Het grootste beursgenoteerde vliegveld is Airports of Thailand (AoT), op de voet gevolgd door het Aenas, dat alle vliegvelden in Spanje bezit.

In Frankrijk staat naast het Aeroports de Paris ook het aandeel Vinci genoteerd, een bouwbedrijf met tolwegconcessies en een belang in Aeroports de Paris.

Nummer vijf is Sydney Airport Holdings. Daarnaast zijn er beursgenoteerde vliegvelden in China, Mexico, Latijns Amerika en de rest van Europa met een kleinere kapitalisatie.

Lees de volledige analyse van Han Dieperink over beleggen in luchthavens hier op finanzen.nl.

Lees ook op Business Insider