Podcasts zijn bezig aan de zoveelste revival. En daar zit ook voor ondernemers genoeg leuks tussen. In de sportschool, in de auto of tijdens de afwas, het luisteren van podcasts is een uitstekende manier om 'dode' tijd te vullen. Het twaalf jaar oude format kende in 2014 een opleving door misdaadpodcast Serial, dat door tientallen miljoenen mensen wereldwijd is beluisterd. Er zijn naar schatting zo'n 180.000 podcasts in allerlei talen. Ik heb ze niet allemaal geluisterd, ook omdat mijn vrij beroerd is. Het onderstaande lijstje is dan ook erg persoonlijk. Het zijn drie podcasts die ik met veel plezier luister en waarvan ik denk dat ze nuttig kunnen zijn voor ondernemers. Wat zijn jouw favoriete podcasts? Laat het weten in de reacties onder het artikel.

In de sportschool, in de auto of tijdens de afwas, het luisteren van podcasts is een uitstekende manier om ‘dode’ tijd te vullen. Het twaalf jaar oude format kende in 2014 een opleving door misdaadpodcast Serial, die door tientallen miljoenen mensen wereldwijd is beluisterd.

Er zijn naar schatting zo’n 180.000 podcasts in allerlei talen. Ik heb ze niet allemaal geluisterd, ook omdat mijn <vul hier vreemde taal in> vrij beroerd is. Het onderstaande lijstje is dan ook erg persoonlijk. Het zijn drie podcasts die ik met veel plezier luister en waarvan ik denk dat ze nuttig kunnen zijn voor ondernemers.

Wat zijn jouw favoriete podcasts? Laat het weten in de reacties onder het artikel.

1. Exponent

exponentAnalist Ben Thompson is de man achter eenmansblog Stratechery, waar hij met haarscherpe bespiegelingen ontwikkelingen in de techwereld duidt. Voor de bijbehorende podcast slaat hij de handen ineen met James Allworth, directeur van softwarebedrijf Medallia en auteur voor de Harvard Business Review.

Beiden hebben een verleden bij twee reuzen uit de techindustrie: Thompson bij Microsoft, Allworth bij Apple. Ze geven hun visie op de laatste ontwikkelingen in Silicon Valley, met de blik van een buitenstaander: Thompson woont in Taiwan en Allworth is geboren in Australië.

Verwacht geen overzicht van de laatste gadgetroddels. Thompson en Allworth behandelen per podcast van een uur meestal één actueel onderwerp en gaan daar diep op in. Ze richten zich op het snijvlak van technologie en maatschappij en geven ondertussen waardevolle businesstips. Hun leidraad is de MBA die ze beiden op zak hebben.

Het duo belicht de strategische kansen van Uber, beargumenteert waarom Apple de structuur van het bedrijf om moet gooien en legt uit waarom geld verdienen met podcasts zo moeilijk is. Maar ze wagen zich ook aan maatschappijkritiek, zoals de relatie tussen de Brexit en technologische ontwikkelingen.

Thompson heeft duidelijk de overhand in de vaak verhitte discussies, omdat hij zijn gedachten uitstekend weet te verwoorden. Allworth hakkelt en is net iets te vaak het pispaaltje (al is dat met een knipoog).

2. Planet Money

nprBijzondere verhalen met een economische kern, dat is Planet Money. Meer dan 750 afleveringen zijn er inmiddels van de NPR-podcast, die is ontstaan tijdens de kredietcrisis in 2008. In een kwartier leer je op een nieuwe manier naar de wereld kijken.

De redacteuren gaan op zoek naar gekke uitvinders, rare wetten of opvallende verdienmodellen. Ze leggen complexe onderwerpen in simpele termen uit en zetten uiteen welke belangen verschillende partijen hebben. Vaak zit het net iets anders in elkaar dan je zou verwachten. Een beetje zoals Freakonomics, maar dan met een radiosausje.

Onderwerpen lopen uiteen van de plotselinge stijging van CEO-beloningen eind jaren negentig tot het opzetten van een bedrijf in een belastingparadijs. Planet Money legt uit waarom we kaasfondue eten (met dank aan een Zwitsers kaaskartel), hoe een spelshow zo in elkaar zit dat de hoofdprijs niet te vaak valt en waarom een Stradivarius zo duur is terwijl niemand het verschil hoort met een gewone viool.

Verrassend, verhelderend en vermakelijk. Niet voor niets worden afleveringen op Amerikaanse universiteiten gebruikt om micro- en macro-economie uit te leggen.

3. Startup

startup gimletWat komt er kijken bij het starten van je eigen bedrijf? Alex Blumberg neemt je mee achter de schermen bij de oprichting van zijn onderneming, podcaststartup Gimlet Media.

Hoe kies je een compagnon? En als je een geschikte businesspartner vindt, welk percentage van de aandelen geef je hem of haar dan? Hoe vind je investeerders en hoe overtuig je ze? Hoe bedenk je een goede naam voor je bedrijf? Hoe combineer je ondernemen met een druk gezinsleven? Blumberg doet openhartig verslag van de keuzes die hij maakt, inclusief alle onzekerheden, huilbuien en faliekant falen.

De toon wordt gezet in de eerste aflevering: Blumberg weet een afspraak te regelen met Chris Sacca, een van de bekendste durfinvesteerders in Silicon Valley. Alleen weet Blumberg dat op dat moment nog niet. Hij mag zijn idee pitchen voor een podcastbedrijf, maar komt nauwelijks uit zijn woorden. De ervaren Sacca luistert drie kwartier naar de stamelende Blumberg en geeft dan in een minuut de pitch die hij eigenlijk had moeten geven.

De veertien aflevering in seizoen één zijn het luisteren meer dan waard. In seizoen twee volgt Blumberg een datingbedrijf, maar misschien omdat het niet om zijn eigen bedrijf gaat, is het minder pakkend. In seizoen drie gooit Blumberg het daarom over een andere boeg: per aflevering een bedrijf dat op het randje van de afgrond staat.