Eigenlijk heeft Andrea Illy van het gelijknamige legendarische koffiemerk uit Italië helemaal niet zoveel op te merken over de Nederlandse manier van koffiedrinken.

Business Insider Nederland sprak uitgebreid met de man die de derde generatie vertegenwoordigt van de Illy-dynastie. Zie hier het uitgebreide interview.

“We worden vaak genoeg ook een beetje gezien als een Nederlands merk. Het was het tweede land waar Illy kwam, buiten Italië. Ons eerste exportland. En we namen de espresso mee, want dat hadden jullie toen nog niet”, vertelt Illy over de Nederlandse connectie.

Zijn grootvader bedacht in 1933 de eerste, moderne espressomachine zoals we hem vandaag de dag kennen. Illy opereert inmiddels in 150 landen over de hele wereld. De multinational focust vooral op de horeca. Ondanks de enorme groeimarkten van de VS en China blijft Europa de core business van het familiebedrijf uit Triëst.

Illy: “Het continent is goed voor meer dan zestig procent van de totale koffieconsumptie in de wereld. We hebben in het bijzonder veel respect voor de Nederlandse markt, omdat Holland een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis van koffie.”

Opvallend: de man die 22 jaar lang de dagelijkse leiding had over Illycaffé en sinds enkele maanden president-commissaris is bij het bedrijf, wist drie punten te noemen waar Italianen van Nederland kunnen leren op koffiegebied.

1. Open minded zijn

“Italië is een erg belangrijk land op koffiegebied, maar stelt zich minder open voor veranderingen. In de rest van de wereld vind je zoveel nieuwe dingen op het gebied van koffie, denk: cold brewed, ready to drink.”

“In Nederland staan ze veel meer open voor zaken zoals micro roasters, jullie drinken meer Arabica-koffie, kiezen ook de wat donkerder gebrande koffies. Kortom: jullie zijn gewoon meer kosmopoliet en durven je open te stellen voor nieuwe dingen."

Volgens Illy zijn Italianen traditioneler. “Ze staan gewoon niet zo open voor innovatie zoals jullie. Ze zullen ook niet zo snel van mening veranderen als ze iets anders proberen.”

2. Kiezen voor de hoogste kwaliteit

“Ik denk dat Nederland een verfijnd land is, mede dankzij de eeuwenoude traditie en cultuur. Jullie hebben een rijke koffiecultuur.”

Illy geeft een voorbeeld: “We zijn het erover eens dat Arabica-bonen de hoogste kwaliteit bonen zijn, toch? Toch drinken we in Italië voor veertig procent Robusta-koffie en dit percentage verandert ook niet zo snel. Jullie doen dat wel.”

3. Koffie méér waarderen

Meer en meer stappen Nederlanders af van de koffiepads. “Het is goed dat jullie koffie weer leren te waarderen. Wij maken bijvoorbeeld geen koffiepads, omdat het niet de kwaliteit is die wij willen leveren. We hebben wel een kleine test gedaan, maar we kwamen erachter dat dit niet is wat onze consument, waaronder de Nederlandse, van ons verwacht.”


Toch zijn er twee dingen die we écht een keer moeten aanpassen volgens Illy.

espresso illy nederlanders italianen

1. Cappuccino na 11 uur drinken

“Italianen drinken na elf uur ‘s morgens geen cappuccino meer. Er zijn sowieso maar weinig Italianen die cappuccino drinken. We zijn niet zulke melkdrinkers, geen idee waarom”, vertelt Illy.

“Melk verteren is sowieso voor de meeste mensen een tricky aangelegenheid. Als je het niet regelmatig drinkt, heb je meer moeite om het te verteren. Italianen zijn niet gewend aan melk.”

2. De goede maat espresso

“De Nederlanders beginnen er nu een beetje beter in te worden. Maar waar ze altijd slecht in zijn geweest is de goede maat van het kopje! Je moet echt maar een klein beetje inschenken."

Illy legt het uit: “Espresso is émotie! Die emotie vervaagt als je het in een overdreven hoeveelheid drinkt. Nederlanders moeten begrijpen dat je bij een Italiaanse espresso niet meer dan 30 cl in een kopje doet.”

LEES OOK: De man achter het legendarische koffiemerk Illy prijst de Nederlandse koffiedrinker, maar in één ding falen we hopeloos