Ruim 5 miljoen bezoekers in 2020 en meer dan 7 miljoen per jaar in 2030. De Efteling heeft grootse plannen.

Het attractiepark wil doorgroeien en mikt op 40 procent meer bezoekers, bevestigt een woordvoerster van het attractiepark een bericht van Het Financieele Dagblad. Nu ligt het aantal bezoekers op ongeveer 4,7 miljoen.

De Efteling is wat bezoekersaantallen betreft het grootste attractiepark van Nederland en zit Europees gezien in de top vier. Die positie wil de Efteling niet kwijt raken.

Hoe gaat de Efteling dat doen? Tegenover het FD noemt bestuursvoorzitter Fons Jurgens drie dingen die het pretpark uit Kaatsheuvel flinke groei moeten bezorgen.

1)Hotels en huisjes voor buitenlandse bezoekers

Omdat het nieuwe publiek vooral uit omringende landen moet komen, dient de hotelcapaciteit in de omgeving flink te worden opgeschroefd. “Bijna één op de vier Nederlanders komt ieder jaar naar de Efteling. Zij zijn goed voor 80 procent van ons bezoek. We kunnen alleen groeien als we meer bezoekers weten te trekken uit Duitsland, België en Frankrijk”, aldus Jurgens tegen het FD.

De eigen bedden van de Efteling moeten van 2.000 naar 5.000 slaapplaatsen. Naast het bouwen van eigen hotels stimuleert het attractiepark in Kaatsheuvel de uitbreiding van verblijfmogelijkheden in de omgeving door particuliere ondernemers.

2)Meer reclame en marketing en taalcursussen

Directeur Jurgens heeft de marketing- en reclamebudgetten verhoogd om te zorgen dat buitenlandse bezoekers ook daadwerkelijk komen. Daarbij is ook gedacht aan het personeel: dat krijgt taalcursussen om voorbereid te zijn op de komst van meer buitenlandse bezoekers.

Lees ook op Business Insider

3)Verkeersaanpassingen voor betere bereikbaarheid

De Efteling wil de bereikbaarheid verbeteren met een extra afslag vanaf de provinciale weg, parkeren op afstand in Tilburg en de aanleg van een monorail of kabelbaan vanaf 2025.