• Door mensen subtiel te beïnvloeden, kun je dingen in jouw voordeel beslechten.
  • Auteur Robert Greene analyseerde de verleidingstactieken van onder meer Casanova en Cleopatra.
  • Hij destilleerde daaruit 24 ‘wetten der verleiding’.

Verleiding, iemand ertoe bewegen in te gaan op jouw avances, is niet exclusief iets wat we toepassen in de liefde.

Het subtiel beïnvloeden van anderen is namelijk ook een manier waarop we promoties in de wacht slepen of een baan bemachtigen. Of om onderhandelingen in ons voordeel te beslechten, producten aan de man te brengen of bekendheid te verwerven.

In The Art of Seduction verkent auteur Robert Greene de meedogenloze tactieken van bekende verleiders uit de geschiedenis zoals Casanova en Cleopatra.

Daaruit heeft Greene 24 ‘wetten der verleiding’ gedestilleerd.


1. Kies het slachtoffer zorgvuldig

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Jouw doelwit moet iemand zijn “voor wie jij iets kunt betekenen,” aldus Greene. Negeer de mensen die bij jou in het gevlei proberen te komen, omdat dit soort mensen juist iets van jou wil. In plaats daarvan mik je op mensen die subtiele signalen afgeven. Mensen die bijvoorbeeld verlegen zijn in jouw aanwezigheid staan open voor jouw invloed.


2. Creëer een vals gevoel van veiligheid – benader mensen indirect

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Ben je uit op een relatie met iemand die waardevol voor jou kan zijn, wees dan behoedzaam. Benader je iemand rechtstreeks en vraag je iemand direct ergens om, geheid dat die persoon meteen op zijn of haar hoede is. Benader mensen, voor je hen een voorstel doet, via derden of ontwikkel een neutrale of vriendschappelijke relatie. En kom daarna pas ter zake.


3. Wees dubbelzinnig

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Heb je eenmaal iemand aan de haak geslagen, laat dan niet het achterste van je tong zien. Blijf ietwat mysterieus zodat je interessant blijft.


4. Wees aantrekkelijk en gewild

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Maak jezelf niet belachelijk met kruiperig gedrag of door overdreven bescheidenheid als je iemand voor je wilt winnen. Etaleer je sterke kanten, je belangrijke connecties en successen.


5. Creëer een vraag, voed angst en onvrede

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Mensen komen niet in de verleiding als ze tevreden zijn. Verkoop jezelf als een oplossing. Positioneer jezelf als iets wat de andere partij nodig heeft.


6. Word meester in de kunst van het insinueren

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Ben te recht door zee? Niet doen, dat schrikt mensen af. “Lek” bij tijd en wijle hints in de richting van de mensen die je wilt beïnvloeden zonder je ware intenties bloot te geven. Het is de kunst om mensen dingen te laten doen en hen te laten denken dat ze in control zijn en dat het hun eigen initiatief is.


7. Kruip in de huid van…

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Wil je mensen van gedachten doen veranderen? Dan moet je eerst volgens hun spelregels spelen. Word andermans spiegel en zij of hij stelt zich open op.


8. Creëer verleiding

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Bepaal wat andermans zwakke plek is, en speel daar op in. Ontdek het hogere doel dat de ander wil realiseren, en suggereer dat jij daarbij behulpzaam kunt zijn.


9. Houd de spanning erin

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Du moment dat mensen weten wat ze van je kunnen verwachten, verdwijnt de magie. Verras ze bij tijd en wijle om de spanning erin te houden.


10. Gebruik de kracht van het woord

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Wanneer je bijvoorbeeld een presentatie geeft, zorg er dan voor dat je je gehoor op je hand krijgt. Vertel ze dus wat ze graag willen horen, je argumenten worden aantrekkelijker naarmate je gehoor er meer plezier aan beleeft ze te horen.


11. Let op details

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Wek de indruk dat ook het nemen van pijnlijke besluiten je moeiteloos lijkt.


12. ‘Poëtiseer’ je aanwezigheid

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Echt, niemand houdt van zeurpieten en klagende mensen. Zorg ervoor dat je doelwit jou associeert met blijdschap en positiviteit. Zo valt je afwezigheid des te meer op.


13. Het strategisch tonen van zwakte en kwetsbaarheid werkt ontwapenend

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Beter dan iemand te overdonderen is je ego terzijde te schuiven. Communiceer alsof de ander de knoppen bedient, ook wanneer dit niet het geval is.


14. Verwar wens met realiteit, creëer de perfecte illusie

Foto: Diana Yukari/Business Insider

“Bedenk: mensen geloven graag het bijzondere”, aldus Greene. Wat je ook probeert te verkopen, doe het met het nodige drama, zonder ongeloofwaardig te worden of de waarheid echt geweld aan te doen.


15. Isoleer het slachtoffer

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Mensen zijn het kwetsbaarst wanneer ze van hun omgeving geïsoleerd zijn. Geef mensen dus het gevoel dat jij de enige bent die ertoe doet.


16. Bewijs jezelf

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Word je slachtoffer onzeker en merk je dat het afstand van je neemt, grijp dan onmiddellijk in en doe je uiterste best hem of haar op wat voor manier dan ook ergens mee te helpen. Zo heb je weer wat credits


17. Veroorzaak regressie

Foto: source Diana Yukari/Business Insider

Ongetwijfeld hebben jouw relaties eerder gelijksoortige relaties gehad, relaties waar ze zich goed bij voelden. Vogel uit wie dat waren en op welke manier ze affectie van je slachtoffer kregen. Speel daarop in en trigger prettige herinneringen – die stralen ook af op jou.


18. Verken de grenzen van het taboe

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Zelfs de meest integere mensen hebben een appetite voor verboden vruchten. Bedenk dat je heus geen verbod hoeft te overtreden om de ander te laten denken dat hij of zij in de schemerzone opereert. Dit kan al met zoiets eenvoudigs door te suggereren dat de deal die je voor je slachtoffer in petto hebt zo groot en zonder precedent is, dat het een absoullt geheim moet blijven.


19. Gebruik spiritueel lokaas

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Je riskeert ontmaskering als de charlatan die je eigenlijk bent als al je woorden en daden tot slechts één doel leiden. Of dat nou de verkoop van een product is of het krijgen van een baan. Voeg wat meer doelen en idealen toe aan je uiteindelijke doel zodat dit nog belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is.


20. Combineer zoet en zuur

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Vermijd overbeleefd te zijn tegenover je slachtoffer – hiermee loop je het risico dat de ander denkt dat je onzeker of oneerlijk bent. Combineer instemming met kritische oppositie.


21. Geef ze de ruimte

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Als de andere partij weliswaar aan jouw kant staat, maar gewend is aan je aanwezigheid, dan kan het nodig zijn om de interesse te hernieuwen. Doe dan een stap terug en speel ‘hard to get.’


22. Maak gebruik van fysieke verlokkingen

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Hou je doelwit gefocust, ook door uiterlijkheden. Maak jezelf zo aantrekkelijk mogelijk, kleed je goed, blijf lachen en spreek met zelfvertrouwen.


23. Neem stoutmoedige zetten

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Als je doelwit definitief heeft laten blijken in jou geïnteresseerd te zijn, neem dan de finale offensieve stap en toon uiteindelijk wat je doel is. ga recht op je doel en sluit af met een natuurlijk, stoutmoedig slot.


24. Let op de naschokken

Foto: Diana Yukari/Business Insider

Ben je eenmaal geslaagd in Het Grote Verleiden, hanteer dan een of meerdere van bovenstaande tactieken om te voorkomen dat de ander jou gaat zien als vanzelfsprekends of vervangbaars.

[activecampaign form=20]

Lees meer over carrière en persoonlijke ontwikkeling: