Bij de Albert Heijn in de vulploeg of op zaterdagochtenden stampen op de trappers van je postwijk: de meeste tieners hebben een weinig glamoureuze bijbaan. Maar niet Alex Macheras, hij vliegt de wereld over in first class.

Macheras is nu 20, maar hij begon zijn carrière als luchtvaartexpert al jaren geleden. Tegenwoordig vliegt hij vaak mee aan boord van gloednieuwe toestellen die op weg zijn naar hun klant. Hij test ze, onder meer door plaats te nemen op elke stoel. Ietsje leuker werk is het feit dat hij regelmatig ook een fluitje champagne mee mag drinken bij de aflevering van een toestel.

Alle belevenissen van de piepjonge globetrotter zijn te volgen op Instagram en Twitter.

Hij vertelt aan Business Insider dat hij al zolang hij het zich kan herinneren een luchtvaartnerd is. Op een gegeven moment vroegen Britse media zoals de BBC en Sky News hem om commentaar te leveren op ontwikkelingen in de branche en in de voorbije vijf jaar doet hij dat met enige regelmaat.

Macheras geeft toe dat hij door de luchtvaartmaatschappijen en vliegtuigbouwers wordt betaald voor zijn werk, maar wil niet zeggen hoeveel – om de zakelijke relatie niet op de scherp te zetten.


Dit is Alex Macheras (20), de zelfbenoemde luchtvaartexpert die de wereld over reist in voornamelijk lege toestellen en dan elke stoel uitprobeert.

Foto: Alex Macheras

Hij deelt foto's van zijn chique leven op Instagram en Twitter, waaronder menig foto van een rijkelijk gevuld champagneglas.

Foto: Alex Macheras

Hij vertelt aan Business Insider dat hij al zijn hele leven geïnteresseerd is in luchtvaart.

"Ik ben geboren met het reisvirus", zegt hij. "Er bestaan video's van mij waarin ik als kleuter naar de hemel wijs. Een familieding was het niet, want mijn ouders werkten in horeca en motorsport. Maar ze grappen wel dat ik op m'n achtste al de veiligheidsdemonstratie kon doen in vijf verschillende talen."


Constant leest Macheras over trends in de branche en ziet in Richard Branson een held. Als Macheras op jonge leeftijd het boek van zijn idool leest, krijgt hij ook de kans om Branson persoonlijk te ontmoeten.

Foto: Alex Macheras

Over het boek zegt hij: "Ik mocht het niet meenemen naar school omdat het vol stond met scheldwoorden. Maar hoe dan ook was ik helemaal gepakt door hoe Branson zijn liefde voor luchtvaart omschreef en hoe hij Virgin Atlantic opgezet had."


Als hij 14 is, benadert een Brits radiostation Macheras om commentaar te leveren. De aanleiding is een scherpe analyse over luchtvaart op Twitter.

Foto: Alex Macheras

"Ik twitterde toen over wat er op dat moment in het nieuws was en ze vroegen me of ik live wilde gaan. Mijn leeftijd was nooit een gesprekspunt - ik deed al jaren dingen voor LBC voordat iedereen wist dat ik nog jong ben."


Op z'n 16e verschijnt hij op Sky News, een landelijke commerciële zender in het Verenigd Koninkrijk. Daarna tekende Macheras contracten met andere zenders om commentaar te leveren op luchtvaartontwikkelingen. Zijn school maakt hij in deeltijd af.

Foto: Alex Macheras

"Ik ben full time gaan werken op het moment dat ik van school kon gaan."


Vandaag de dag werkt Macheras nauw samen met vliegtuigbouwers zoals Airbus en Boeing. Dat betekent veel bezoekjes aan de fabrieken...

Foto: Alex Macheras

...meevliegen tijdens testvluchten...

Foto: Alex Macheras

...en het fonkelnieuwe toestel vergezellen naar de klant, zoals deze Airbus A350 voor het Koreaanse bedrijf Asiana.

Foto: Alex Macheras

Macheras probeert op deze vluchten alle stoelen aan boord. Zoals hier in de Business-class van de Airbus A350 van Ethiopian Airlines.

Foto: Alex Macheras

De kisten zijn doorgaans leeg, behalve een minimale bemanning én Macheras.

Foto: Alex Macheras

Onderweg geniet Macheras altijd van het luxe leven, inclusief business lounges voorafgaand aan het vertrek...

Foto: Alex Macheras

...een culinair hoogstaand maal...

Foto: Alex Macheras

...de nodige drankjes...


...en zelfs een dutje.


De culinaire ervaring gaat door aan boord.

 


En Macheras leert veel bemanningsleden kennen - zoals hier bij een vlucht met de Kazachse maatschappij Air Astana.

Foto: Alex Macheras

Soms zelfs de piloten...

Foto: Alex Macheras

...en natuurlijk de mensen die hem zijn drankjes bezorgen.

Foto: Alex Macheras

Maar er is wellicht ook een keerzijde, want hij is eigenlijk constant onderweg. "Soms kost het me vier dagen om terug naar huis te komen."


Of tja, 'thuis'. dat is net zo goed 11 kilometer boven zeeniveau...

Foto: Alex Macheras

Maar ook met beide benen op de grond weet Macheras de beste adresjes te regelen.


"Voor mij is het flexibel, en heel anders dan voor de bemanning", zegt hij. Daardoor heeft hij vaak genoeg tijd om een vakantie vast te plakken aan zijn 'testvluchten'.

Foto: Alex Macheras

Tot zover was Macheras' favoriete bestemming Rwanda. "Daar wilde ik echt zoveel mogelijk zien."


En hij is nog maar 20 jaar oud - wat zal Alex Macheras verder nog allemaal gaan meemaken?

Foto: Alex Macheras