Dat de Business Insider Nederland-lezer íets met auto’s heeft staat buiten kijf. Bijna de helft (43 procent) overweegt op dit moment een nieuwe auto te kopen, te leasen of sluit dat niet uit. 1 op de 5 lezers (22 procent) geeft aan betrokken te zijn bij de aankoop van auto’s voor het wagenpark binnen zijn organisatie.

Dat blijkt uit onderzoek van BI Studios onder ruim 500 lezers van het zakelijke nieuwsplatform.

Lease of koop?

Het zijn vaak ondernemers en leidinggevenden die Business Insider Nederland lezen. Zo’n 66 procent wil zijn volgende auto kopen, bijvoorbeeld op de zaak. Gaat het bijvoorbeeld om de aanschaf van een benzineauto, dan wil 4 op de 5 lezers deze zelf financieren.

Private lease

Maar onder het zakelijke publiek van de titel is ook private lease aan een duidelijke opmars bezig. Het past in de landelijke trend: sinds 2013 steeg het aantal van dit soort contracten met factor 18. Inmiddels financieren ruim 150.000 Nederlandse particulieren hun auto met private lease.

Onder de Business Insider Nederland-lezers wil 28 procent zijn aanstaande elektrische auto leasen. En dat terwijl slechts 15 procent van alle leaseauto’s in Nederland in 2018 via private lease gefinancierd was volgens de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).

Verdeling aandrijflijnen

Oké, dus stel dat je een auto wilt aanschaffen – of dat nu koop, financial of bijvoorbeeld operational lease is -, hoe ‘groen ga je dan rijden’? Dit zijn de keuzes van de Business Insider-lezer:
1. Benzine (31 procent)
2. Hybride (29 procent)
3. Diesel (22 procent)
4. Elektrisch (18 procent)

Opvallend genoeg kiest bijna helft voor een schonere manier van rijden. Ver boven het landelijke gemiddelde, waarin diesels en benzine-motoren nog altijd de boventoon voeren. Het is een bevestiging van eerdere onderzoeksresultaten: de Business Insider Nederland-lezer streeft elke dag naar beter. Beter op zijn of haar werk, in het privéleven én de maatschappij.

Lees ook op Business Insider

De belangrijkste cijfers uit het onderzoek:
73 procent noemt de auto als zijn belangrijkste transportmiddel
De meeste lezers rijden een Audi, Ford, Mercedes, BMW, Opel, Nissan of Volkswagen
43 procent overweegt een nieuwe auto aan te schaffen
22 procent is betrokken bij de aankoop van auto’s binnen zijn organisatie
47 procent wil dat zijn volgende auto een groene aandrijflijn heeft (hybride of elektrisch)

Business Audience Experts

Business Insider Nederland heeft maandelijks 1,5 miljoen unieke bezoekers en richt zich op de nieuwe generatie business leaders. Uit het onderzoek blijkt dat ze vooral werkzaam zijn in de industrie, techniek & bouw, en zakelijke dienstverlening & advies. Binnen deze branches bestempelt het gros van de lezers zichzelf als beïnvloeder of uiteindelijke beslisser als het gaat om aankopen binnen het bedrijf. 67 procent werkt in het mkb (tot 200 werknemers, inclusief zzp’ers).

BI Studios is het contentmarketingbureau achter Business Insider Nederland (maandelijks 1,5 miljoen unieke bezoekers) en Finanzen.nl (300.000 unieke bezoekers per maand) gespecialiseerd in contentstrategie, -creatie en distributie. De creatieve studio helpt merken en partners uit binnen- en buitenland met het bereiken van hun marketingdoelstellingen.

Meer weten over de mogelijkheden rond employer branding? Neem contact op met Stefan Smit, commercial director op + 31 6 20611434 of stefan.smit@businessinsider.nl.