Op je 18e ben je officieel volwassen, maar mentaal bestaat er geen harde grens tussen jeugd en volwassenheid.

Gelukkig zijn er tekenen waaruit je kunt opmaken dat je toch echt tot de grote mensen behoort, naast die paar grijze haren die je misschien op je hoofd hebt.

We hebben 19 niet voor de hand liggende tekenen op een rijtje gezet waaruit blijkt dat je volwassen bent. Dit op basis van de Quora-post ‘Wat zijn de meest bruikbare vaardigheden om te hebben’, wetenschappelijk onderzoek en deskundig advies.

Als je de meeste van deze vaardigheden onder de knie hebt, mag je jezelf volwassene noemen.


1. Je accepteert feedback op een beleefde manier

Foto: Strelka Institute/Flickr

Weet je nog dat leraren vroeger kritiek op je hadden en die kritiek uitten in de klas, bij je ouders of in schoolrapporten?  "Melvin schreeuwt vaak in de klas" of "Esmée heeft moeite met delen met klasgenoten".

Waarschijnlijk had je dan de neiging om te schreeuwen: "NIET WAAR".

Als je erin geslaagd bent om die impuls af te remmen: goed bezig! Reageer je nog steeds als een schoolkind, dan zou je weleens ontslagen kunnen worden als je kritiek krijgt tijdens een evaluatiegesprek met je baas.

"Voor de meesten van ons is het moeilijk om te horen dat we iets fout hebben gedaan of dat we het beter anders hadden kunnen aanpakken", schrijft Quora-gebruiker Pedram Keyani.

"Een zeer goede vaardigheid (die je kunt leren door te oefenen) is om je emotie opzij te zetten en je te concentreren op de informatie die je krijgt. Een deel van de informatie zal kloppen en een deel niet, maar laat je hersenen dat beslissen en niet je ego.

Afhankelijk van de feedback die je krijgt, zijn er verschillende strategieën om het hoofd koel te houden. Als je twijfelt aan de kritiek van je baas kun je bijvoorbeeld zeggen: "Ik had daar nog niet aan gedacht en ik ga er meteen naar kijken."


2. Je biedt oprechte excuses aan

Foto: Daniel Goodman / Business Insider

Je eigen fouten toegeven - zonder meteen in de verdediging te schieten - is een teken van volwassen zijn.

De verontschuldiging die je biedt "moet oprecht zijn, niet te vaak herhaald worden en losstaan van je trots. Daarnaast moet het schetsen waarom het voorval niet opnieuw zal gebeuren", zegt Keyani.

Volgens een CEO zijn er een aantal stappen om met succesvol sorry te zeggen:

  1. Snel handelen.
  2. Biedt persoonlijk excuses aan.
  3. Leg uit wat er is gebeurd.
  4. Laat zien hoe je het probleem in de toekomst gaat voorkomen.
  5. Compenseer je fout.

Keyani geeft een voorbeeld van wat je zou kunnen zeggen als je te laat bent voor een afspraak:

'Sorry dat ik te laat ben. Het is vast frustrerend om op mij te moeten wachten terwijl je vroeg bent opgestaan en de nodige voorbereidingen hebt getroffen voor onze afspraak. Ik heb de reistijd verkeerd ingeschat en mezelf te weinig speling gegeven. Dat is natuurlijk stom van mezelf. Voortaan reken ik tien minuten extra reistijd in plaats van vijf.'


3. Je beheert je agenda goed

Foto: Shutterstock/Rawpixel.com

Er zal waarschijnlijk nooit een periode in je leven zijn waarin je niet allerlei ballen in de lucht moet houden. Volwassenheid betekent dat we dit accepteren en hiermee leren omgaan door prioriteiten te stellen.

Misschien wel de belangrijkste les op het gebied van timemanagement is dat je één taak tegelijk moet afhandelen. Onderzoek toont aan dat multitasking over het algemeen niet productief is omdat de hersenen energie verbruiken om te schakelen van de ene activiteit naar de andere.

Het zou ook verstandig zijn om het aantal uren dat je werkt te beperken. Tientallen jaren geleden ontdekte Henry Ford dat de productiviteit daalde als werknemers meer dan 40 uur per week hadden geklokt. Uit ander onderzoek blijkt dat je na drie werkweken van 60 uur minder productief wordt.


4. Je zegt 'nee' op een respectvolle manier

Foto: Flickr/frankieleon

'Nee' is het eerste woord uit de mond van veel kleuters, maar sommigen van ons weten dik voorbij hun twintigste nog steeds niet hoe ze een 'nee' op de juiste manier moeten brengen.

Het kan ook zijn dat je liever geen 'nee' zegt, omdat je niemand wil teleurstellen of niet onbeleefd wil overkomen. Maar als je al overspoeld bent met werk en je collega aan jou vraagt of je hem een uur kunt helpen met zijn projectrapport, is 'ja natuurlijk!' misschien niet het beste antwoord.

"Het klinkt misschien cliché, maar als je 'nee' zegt bespaar je tijd, verwarring, schuld, verplichtingen, stress en andere sociale dilemma's", schrijft Yogi Raj.

Er is nog een Quora-discussie gewijd aan het leren van 'nee' zeggen. Daarin schrijft Eva Glasrud het volgende: "We overschatten regelmatig de gevolgen van 'nee' zeggen."

Volgens Glasrud helpt het om te beseffen dat een 'nee' ten goede komt aan je tijd, gezondheid en je leven. "Kortom: aan dingen die voorbijgaan. Ga daar niet lichtzinnig mee om. Het is fijn als mensen iets vragen. Met hun goede bedoelingen proberen ze je te helpen aan een goede connectie of een mooie kans, maar het is echt prima om dan 'nee'  te zeggen.


5. Je kunt je goed inleven in anderen

Foto: Gleb Leonov/Strelka Institute/Flickr

Een aantal Quora-gebruikers wijst op het belang van empathie tonen: het luisteren naar mensen en proberen de dingen vanuit hun perspectief te zien.

Psychologen zeggen dat empathie een fundamenteel onderdeel is van de menselijke interactie. Onderzoek suggereert zelfs dat mensen met empathie meer kans hebben om te slagen op de werkvloer. Over het algemeen kunnen ze beter opschieten met collega's en klimmen ze hoger op in een bedrijf.


6. Je maakt vrienden in elke omgeving

Foto: NBC

Het werkte misschien op de middelbare school, maar verlegen zijn is niet langer een geldig excuus om niet met iemand te praten. Het vermogen om contacten te leggen is een van de belangrijkste vaardigheden van volwassenheid, suggereert Tahsin Mayeesha.

Tijdens je schooltijd was het maken van vrienden een stuk makkelijker.

Een manier om als volwassene vrienden te maken is door je kwetsbaar op te stellen. Onderzoek wijst uit dat als je iets van jezelf blootgeeft, het eerder leidt tot het aardig vinden van elkaar en het bouwen van een hechte band. Een andere, verrassend eenvoudige tactiek is om gewoon meer tijd door te brengen met de mensen waarmee je bevriend wilt worden. Volgens het 'mere exposure effect' houden we van dingen en mensen waar we vertrouwd mee zijn.


7. Je houdt je aan een budget

Foto: Shutterstock

Inloggen op je bankrekening en erachter komen dat er minder op staat dan je dacht. En dat de geplande vakantie van volgende maand definitief niet doorgaat. Vreselijk.

Als het je lukt om dit (grotendeels) te vermijden omdat je je houdt aan een wekelijks of maandelijks budget, ben je zeker op weg naar volwaardige volwassenheid.

"Het is verbazingwekkend hoeveel mensen moeite hebben met eenvoudige taken zoals een belastingformulier invullen, ervoor zorgen dat er meer binnenkomt dan uitgaat en reserves opbouwen voor onvoorziene omstandigheden", schrijft Miles Fidelman.

Laten we beginnen met ervoor zorgen dat "er meer binnenkomt dan uitgaat", wat in wezen neerkomt op het houden aan een budget. We hebben de beste budgetteringstips op een rijtje gezet van lezers die hun budget hebben gedeeld met Business Insider.

De tips komen bijvoorbeeld van pas als je wilt anticiperen op hogere kosten in de nabije toekomst. Bijvoorbeeld als je van plan bent een kind te krijgen of een studie wilt volgen. Het is ook verstandig om een noodfonds opzij te zetten met enkele maanden aan kosten voor het geval er iets onverwachts gebeurt.


8. Je kan alleen zijn

Foto: Flickr / Giuseppe Milo

Als volwassene zou je in staat moeten zijn om een hele dag alleen door te brengen zonder gek te worden van het gebrek aan sociale interactie.

Quora-gebruiker Brad Sanzenbacher heeft een goede tip:

"Ik kan alleen zijn door dingen te doen die ik wil doen. Ik ga naar rare musea, of naar films die alleen ik wil zien, ik maak mini-roadtrips of ik ga naar bandjes die alleen ik leuk vind."

Als je van plan bent om alleen te leven moet je accepteren dat je je af en toe eenzaam zult voelen. Het is niets om je voor te schamen, maar het kan wel een signaal zijn dat je wat meer sociale activiteiten in je dagelijkse agenda moet opnemen.


9. Je onderhandelt over je salaris

Foto: Shutterstock

Uit een enquête blijkt dat bijna de helft van alle werknemers het eerste salarisaanbod accepteert. Maar een deel van het volwassen worden is de moed opbrengen om te vragen wat je echt wilt en te onderhandelen, om dichter bij je gewenste loon uit te komen.

Een van de beste strategieën om te krijgen wat je wilt en nog steeds over te komen als vriendelijk, is om een indicatie van je salaris te geven met als startgetal jouw streefcijfer. Als je bijvoorbeeld streeft naar een salaris van 50.000 euro, dan stel je een salaris tussen de 50.000 en 70.000 euro voor.


10. Je kunt basismaaltijden koken

Foto: Flickr / Rainer Stropek

Je hoeft geen Gordon Ramsay te zijn om jezelf te onderhouden of indruk te maken op gasten. Maar overleven op noedels is ook geen gezond alternatief.

"Weet hoe je minstens vijf gerechten moet bereiden", schrijft Erin Nakano O'Quinn. "Deze zijn waarschijnlijk afhankelijk van jouw cultuur. Zorg in ieder geval dat je in staat bent om minimaal een vegetarisch gerecht, een ontbijtje, een gerecht voor een groep mensen en een dessert te serveren. Probeer het zonder een kookboek te doen en je maakt geheid indruk.


11. Je gaat smalltalk niet uit de weg

Foto: Flickr / Jason Hargrove

Als professional zal je waarschijnlijk veel evenementen, netwerkavonden en conferenties moeten bijwonen. De kans is groot dat je daar niet veel mensen kent.

Volwassenen zijn niet allergisch voor conversatie. Ze zoeken een vriendelijk gezicht en maken een praatje.

Een van de belangrijkste regels bij smalltalk is om je interesse in je gesprekspartner te tonen en diegene voldoende informatie over zichzelf te laten vertellen. Een andere tactiek is om je partner te vleien, zodat deze zich beter voelt over zichzelf na met jou te hebben gepraat.


12. Toon lef

Foto: Flickr/The 621st Contingency Response Wing

Volwassen zijn, betekent dat je niet langer achterover leunt en wacht tot je iets overkomt. In plaats daarvan stap je uit je comfortzone en maak je dingen mogelijk.

Volgens Quora-gebruiker Joe Reghitto, betekent lef tonen het volgende:

"Je bent voortdurend op zoek naar hoe je dingen moet doen en hoe je ze beter kunt doen. Je hebt doelen. Je kunt altijd bezig zijn, altijd nieuw werk vinden als je lef hebt. Je houdt van wat je doet en je kunt zelfs nieuwe ideeën bedenken in je slaap."

Angela Duckworth, psycholoog aan de Universiteit van Pennsylvania en auteur van het boek 'Grit', zegt dat een combinatie van passie en doorzettingsvermogen het succes in je leven sterk beïnvloedt.

Gelukkig zegt Duckworth ook dat mensen naarmate ze ouder worden meer lef krijgen. Dus maak je geen zorgen als je nog niet zo gepassioneerd bent of vol doorzettingsvermogen zit als je misschien zou willen.


13. Je vraagt om hulp

Foto: Jacob Lund/Shutterstock

Dit lijkt misschien tegenstrijdig. Draait volwassenheid juist niet om onafhankelijk zijn?

Ja en nee. Je hoeft niet telkens om iedereens mening te vragen, maar het je hoeft je niet schamen als je hulp nodig hebt. Zeker niet op je werk.

Onderzoek suggereert zelfs dat je deskundiger overkomt als je advies vraagt. Dat komt waarschijnlijk omdat mensen zich gevleid voelen als iemand een beroep doet op hun kennis en vaardigheden.

Volgens ondernemer en auteur Tim Ferris kun je het beste loopbaanadvies aan iemand vragen die tegen alle verwachtingen in snel succesvol werd. Dat levert meer op dan advies van iemand met een geijkt carrièrepad.


14. Je wordt op tijd wakker

Foto: Phalinn Ooi/flickr

Tijdens het studeren was het nog enigszins acceptabel dat je vijf minuten voor de les begon uit bed rolde om daarna te laat het klaslokaal binnen te wandelen.

In de professionele wereld kan dat niet meer door de beugel. Heb je inmiddels door hoe je op tijd moet opstaan en op je werk moet arriveren? Chapeau! Je bent nu volwassen.

Vroeg opstaan begint met je nachtelijke routine. Probeer dus iets ontspannends te doen, zoals een warme douche nemen of even te mediteren voordat je naar bed gaat.

Deskundigen adviseren over het algemeen om niet te 'snoozen' en weer te gaan slapen. Druk in plaats daarvan één keer op de sluimerknop en gebruik de tijd tot je alarm weer afgaat om een lamp aan te zetten en jezelf uit te rekken.


15. Je bent niet bang om potentiële liefdes te ontmoeten

Foto: China Photos/Getty

Het benaderen van een aantrekkelijke voorbijganger en een gesprek beginnen is een angstaanjagend vooruitzicht voor veel mensen.

Volwassenen zijn in staat om de spanning te accepteren en diegene toch aan te spreken, of dat nou online is of in het echte leven.

In beide situaties zijn er manieren om je angst en de kans dat je overkomt als een struikelende clown te verminderen.

Uit een studie blijkt dat mannen de voorkeur geven aan directe benaderingen zoals: "Jij bent leuk, kan ik een drankje voor je kopen?" Vrouwen daarentegen geven over het algemeen de voorkeur aan meer open vragen, zoals: "Wat vind je van deze band?"

Zeer weinig mensen in het onderzoek geven de voorkeur gaven aan standaard openingszinnen. Het is dus het beste om die te vermijden, hoe slim je ook denkt dat je bent.


16. Je kunt jezelf op een overtuigende manier verkopen

Foto: MKTGInsider/YouTube

Quora-gebruiker Max Lukominskyi zegt dat de mogelijkheid om jezelf te verkopen cruciaal is:

"Je ideeën kort en bondig vertellen zou boven aan je vaardighedenlijst moeten staan. In deze hectische wereld zijn mensen te druk om langer dan 30 seconden naar je te luisteren."

"Een korte, krachtige en overtuigende speech om interesse op te wekken in wie jij bent of wat je doet, kan een geheim wapen worden in het vinden van een droombaan of om zakelijke connecties op te doen. Snel je punten over brengen is een essentiële vaardigheid."

Een van de beste tips voor het geven van een elevator pitch? Maak je verhaal persoonlijk voor het publiek.


17. Je bouwt een succesvolle werkrelatie op met je baas

Foto: Strelka Institute for Media, Architecture and Design/flickr

Klakkeloos doen wat je baas zegt, is makkelijk. Maar naarmate je carrière vordert, leer je dat je baas ook moet worden gemanaged.

Met andere woorden: als je wilt dat je baas tevreden over je is, is het belangrijk om uit te vogelen wat die voor zijn of haar bazen moet doen om goed voor de dag te komen. Help je baas vervolgens die doelen te bereiken.

Dit heet managing up, zoals Dave Kerpen, oprichter en CEO van Likeable Local, dat noemt. Het zal je leven en je relatie met je baas een stuk makkelijker maken.

Kerpen schrijft in zijn boek 'The Art of People' het volgende: "Als je net zo denkt als je manager, dan ondervind je daar voordeel van op de momenten dat je dat het meest nodig hebt."


18. Je schrijft duidelijk

Foto: Wikimedia

Of je nu een e-mail verstuurt naar een vriend of een projectrapport indient bij je baas: de kwaliteit om je gedachten schriftelijk over te brengen is cruciaal.

"Goed leren schrijven houdt niet alleen een goede beheersing van grammatica in", zegt Janis Butevics, "maar ook de kwaliteit om iemands gedachten in een samenhangende vorm te structureren en zo effectief mogelijk op een publiek af te stemmen."

Als je een betere schrijver hoopt te worden, neem dan een voorbeeld aan Benjamin Franklin. Franklin leerde zichzelf goed te schrijven door de stijl van essays te kopiëren die in het Engelse herentijdschrift The Spectator werden gepubliceerd. Hij las een essay, vatte het samen en probeerde er zijn eigen versie van te schrijven om te zien of hij beter was dan het origineel.


19. Oefen je zelfverzekerdheid

Foto: Luba kozorezova/Strelka Institute/Flickr

Iedereen maakt fouten, dus jij ook. Zodra je dat hebt geleerd ben je goed op weg naar een gezonde, volwassen levensstijl.

Volgens Emma Seppela, wetenschapsdirecteur van een onderzoeksbureau aan Stanford University, moet je jezelf benaderen als een collega of vriend die heeft gefaald. Je zou jezelf eraan kunnen herinneren dat fouten normaal zijn en dat ze niet betekenen dat je een slecht persoon bent.

Een strategie om zelfverzekerdheid te oefenen is om jezelf een geruststellende brief te schrijven, alsof je die schrijft aan een vriend. Een andere strategie is om met een zelfverzekerde uitdrukking te komen, een soort mantra dat je herhaalt als je het moeilijk hebt.

Volgens Seppala verminder je angst en depressie door op dezelfde manier voor jezelf te zorgen als voor anderen. Dat maakt je veerkrachtiger in stressvolle situaties.

LEES OOK: Dit doen succesvolle mensen beter dan anderen: stoppen met dingen die nergens toe leiden