Hoe raak je op een verstandige manier calorieën kwijt?

Welke sport of fitnessmethode voor jou werkt, is meestal een kwestie van uitproberen: wat vind je leuk om te doen en hoe reageert je lichaam? En welke inspanning heeft echt invloed op je gezondheid?

Als je krap in de tijd zit, kun je ook kijken hoeveel energie een specifieke oefening vraagt binnen een bepaalde tijd. Anders gezegd: hoeveel calorieën kun je verbranden met een activiteit?

Belangrijk om te beseffen is dat sporten op zich niet echt helpt om af te vallen. Als je gewicht kwijt wilt raken, kun je beter met een specialist overleggen wat voor jou een gezond gewicht is, minder eten en voorzichtig zijn met suiker.

Toch is het aantal calorieën dat je per uur verbrandt een goede maatstaf voor de intensiteit van een oefening. De Mayo Clinic uit de Verenigde Staten noemt een reeks activiteiten en geeft aan wat de impact op het verbranden van calorieën is, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Hieronder zijn 19 sporten en oefeningen gerangschikt: negen relatief weinig intensieve activiteiten en 10 zéér intensieve activiteiten – de nummering begint bij 18, want er is een gedeelde eerste plaats…

De verbranding van het aantal calorieën per uur is gebaseerd op twee ijkpersonen van respectievelijk 73 kilogram en 91 kilogram. Ter vergelijking: een Nederlandse vrouw van ouder dan 20 jaar weegt gemiddeld 71 kilogram en een man 84,2 kilogram.

Hoe een sportinspanning individueel uitpakt, hangt natuurlijk ook af van andere lichaamskenmerken dan je gewicht, zoals je conditie en je leeftijd.

Het gaat in onderstaande lijst dus om schattingen die niet heel precies zijn. Bedenk ook: de snelste manier om calorieën te verbranden, is niet noodzakelijke de beste.

De meest effectieve oefening is degene die de minste weerzin oproept en die je voor langere tijd blijft doen.


18. Hatha yoga | 183 cal./uur (73 kg); 228 cal./uur (91 kg)

Foto: Mario Tama / Staff / Getty Images

Bij hatha yoga doe je een serie oefeningen waarbij je specifieke houdingen aanneemt.


17. Rustig wandelen | 204 cal./uur (73 kg); 255 cal./uur (91 kg)

Foto: Flickr / Ed Yourdon

Rustig lopen betekent in dit geval dat je zo’n 3,2 km in een uur aflegt.


16. Bowlen | 219 cal./uur (73 kg); 273 cal./uur (91 kg)

Foto: Wikimedia Commons

Bowlen staat op gelijke hoogte met stijldansen en tai chi.


15. Stijldansen | 219 cal./uur (73 kg); 273 cal./uur (91 kg)

Foto: Flickr / Penn State Live

14. Tai Chi | 219 cal./uur (73 kg); 273 cal./uur (91 kg)

Foto: Nir Elias/Reuters

Tai Chi is a een interne Chinese vechtstijl die zich kenmerkt door langzaam uitgevoerde oefeningen.


13. Kanoën | 256 cal./uur (73 kg); 319 cal./uur (91 kg)

Foto: Shutterstock

Met kanovaren kun je ook calorieën kwijtraken als je rustig paddelt.


12. Rustig fietsen | 292 cal./uur (73 kg); 364 cal./uur (91 kg)

Foto: Thomson Reuters

Denk aan rustig fietsen op een snelheid van zo’n 16 km per uur of minder. De volgende geeft een vergelijkbaar verbrandingsniveau: power-yoga.


11. Power yoga | 292 cal./uur (73 kg); 364 cal./uur (91 kg)

Foto: Flickr / Matt Madd

Power yoga, ook ashtanga genoemd, draait méér dan hatha om series bewegingen. Zie hier voor meer informatie over soorten yoga.


10. Golfen (zonder caddy) | 314 cal./uur (73 kg); 391 cal./uur (91 kg)

Foto: Reuters/Jonathan Ernst

Als je golf speelt en je eigen clubs draagt verbrand je aanzienlijk meer calorieën. Hetzelfde gaat op voor stevig doorwandelen met een snelheid van 5,6 km per uur.


9. Stevig doorwandelen | 314 cal./uur (73 kg); 391 cal./uur (91 kg)

Foto: Thomson Reuters

8. Roeimachine | 438 cal./uur (73 kg); 546 cal./uur (91 kg)

Foto: USMC

We komen nu bij de intensievere workouts. Een uurtje roeien op de machine verbrandt behoorlijk wat calorieën.


7. Wandelen met rugzak | 511 cal./uur (73 kg)/ 637 cal./uur (91 kg)

Foto: Flickr / Gunnar Hildonen

Tandje hoger? Ga erop uit met een stevige rugzak om te wandelen in de heuvels of bergen.


6. Tennis, enkelspel | 584 cal./uur (73 kg); 728 cal./uur (91 kg)

Foto: Thomson Reuters
Tennis is een intensieve sport – althans, als je echt beweegt op de baan en niet ‘stationair’ een balletje overslaat.

5. Hardlopen 8 km/p.u. | 606 cal./uur (73 kg)/ 755 cal./uur (91 kg)

Foto: Tracksmith

Als je jogt op een tempo van zo’n 8 km per uur ben je al best aardig bezig.


4. Traplopen | 657 cal./uur (73 kg); 819 cal./uur (91 kg)

Foto: source Flickr/asherisbrucker

Traplopen met een machine of een echte lange trap is een extreem intensief. Zeker als je het een uur volhoudt.


3. Hard zwemmen | 715 cal./uur (73 kg); 892 cal./uur (91 kg)

Foto: Thomson Reuters

Dus niet gezellig bijkletsen tijdens de schoolslag, maar vol ertegen aan met de borstcrawl of vlinderslag.


2. Taekwondo | 752 cal./uur (73 kg); 937 cal./uur (91 kg)

Foto: source Damir Sagolj/Reuters

Taekwondo is een hoog intensieve vechtsport die zich kenmerkt door de spectaculaire traptechnieken. Daarmee verbrand je ook een hoop calorieën.


1. Touwtje springen | 861 cal./uur (73 kg); 1.074 (91 kg)

Foto: source Wikimedia Commons

O, zo simpel en o, zo effectief: touwtje springen. Dan vliegen de calorieën eraf.


1. Hardlopen 13 km p.u. | 861 cal./uur (73 kg); 1.074 cal./ uur (91 kg)

Foto: Martinmark/Dreamstime.com

Op de gedeelde eerste plaats met touwtje springen: hardlopen, maar dan wel op een echt stevig tempo.