Dat blijkt uit onderzoek van Trouw en Nu.nl.

Tien jaar geleden deed de overheid een eenmalige bijdrage van drie miljard
gulden (1,338 miljard euro) aan de Nederlandse Spoorwegen om te gebruiken
voor vier projecten: beveiliging van stations (vooral ov-chippoortjes; 500
miljoen euro), ontwikkeling van het ov-chipsysteem (226 miljoen euro),
verbeteren van het spoornet (340 miljoen euro) en het verbeteren van
stations (272 miljoen euro).

Inzicht gevraagd
Het parlement heeft herhaaldelijk om inzicht gevraagd in de uitgaven, maar
uit brieven van Verkeer en Waterstaat blijkt dat er tot nu toe slechts 279
miljoen euro is verantwoord. Dat is het bedrag dat tot eind 2007 is
uitgegeven aan de ontwikkeling van de ov-chipkaart.

Hoeveel geld de NS nog in kas hebben is niet bekend. Het spoorbedrijf wil niet
zeggen hoeveel geld er sinds 2007 nog is uitgegeven aan de projecten.

Rente
Het geld voor projecten is gestald op een rekening beheerd door ProRail. Voor
dit geld ontvingen ProRail en de NS rente. Volgens Trouw hebben de 726
miljoen euro voor de ov-chip en de bijbehorende poortjes in de eerste zeven
jaar bijna net zoveel rente opgeleverd als de 279 miljoen euro die eraan
uitgegeven zijn.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl