We hebben de neiging om onszelf te onderschatten. We kijken naar topmensen uit het bedrijfsleven, of mensen met miljoenen op de bank, en zien ze als stukken succesvoller.

Maar terwijl je je dromen najaagt, leer je en bouw je sterke relaties op. Je bent waarschijnlijk op weg om grootse dingen te doen.

Hieronder een aantal tekenen – gebaseerd op onderzoek en meningen van experts – dat je het beter doet dan dat je zelf denkt.


1. Je zoekt altijd naar manieren om dingen beter aan te pakken

youre-always-looking-for-a-better-way-to-do-things

Zit je vast in het verleden of ben je vooral bezig met de toekomst?

In een aflevering van Business Insider’s podcast Success! How I Did It vertelt John Scully – voormalig CEO van Apple en president van Pepsi – dat hij tijdens zijn carrière altijd dezelfde vragen stelde. “Waarom is dit op deze manier gedaan?” Naar eigen zeggen heeft hij zijn succes te danken aan zijn welwillendheid “om problemen op te lossen op een manier waarop het nog niet eerder is gedaan”.

Voel jij vaak een weerstand tegen verandering, dan kan dat van negatieve invloed zijn op je carrière. Net als dat het een probleem is voor de vooruitgang van een bedrijf. Dat zegt hoogleraar Scott Galloway, schrijver van het boek The Four: The Hidden DNA of Amazon, Apple, Facebook, and Google.

In zijn boek schrijft hij: “Je proberen te verzetten tegen een golf van verandering zorgt ervoor dat je verdrinkt. De mensen die in dit digitale tijdperk succesvol zijn, zijn de mensen die dagelijks naar hun werk gaan, niet bang zijn voor verandering en de vraag stellen “wat als we het op een andere manier doen?”.


2. Je hebt een beeld van het leven dat je graag zou willen leiden

you-have-a-vision-for-the-kind-of-life-you-want

Toegegeven: waarschijnlijk verandert dat beeld in de loop van de tijd. Maar in dit geval gaat het erom dat je een baan niet enkel neemt voor de voordelen op de korte termijn – zoals een hoge vergoeding.

Nathaniel Koloc, de voormalige CEO van ReWork, vertelde aan The Harvard Business Review dat je jezelf niet af moet vragen welke baan je wilt, maar welk leven. En hoe dit past in het grotere plaatje.

Zelfs als je een duidelijke visie hebt voor het komende jaar, raadt voormalige Googler Jenny Blake aan om jezelf een paar vragen te stellen. Vragen als “Hoe ziet mijn ideale gemiddelde dag eruit?” en “Met wat voor soort mensen wil ik contact hebben?”


3. Je gebruikt je ‘signature strengths’

youre-using-your-signature-strengths

Je sterke punten zijn gewoon de vaardigheden waar je goed in bent.

Eric Barker, auteur van Barking Up the Wrong Tree, vertelde eerder aan Business Insider dat onderzoek suggereert dat “hoe vaker je die vaardigheden gebruikt, hoe gelukkiger je bent, meer gerespecteerd voelt en positiever voelt over je baan”. Bovendien: “Als je die vaardigheden in je baan gebruikt, ga je ook meer bereiken.”


4. Je staat open voor mislukkingen

youre-open-to-failure

Galloway zegt dat de vier grootste tech-titanen — Apple, Google, Facebook en Amazon — allemaal openstaan voor incidentele mislukkingen, als ze iets nieuws proberen. Als je succesvol wil zijn in je carrière, dan gaat hetzelfde op.

Hij vertelde eerder tegen Business Insider dat je niet hard genoeg je best doet, als je niet af en toe iets nieuws probeert.


5. Je bent bereid berekende risico’s te nemen

youre-willing-to-take-calculated-risks

Veel succes met het vinden van succesvolle mensen die op een bepaald punt in hun carrière niet een risico hebben genomen. Die zijn er amper.

Kijk bijvoorbeeld naar Joanna Coles van Hearst. Als jonge krantenjournalist botste ze ooit tegen een vrouw op in een toilet om een scoop te scoren. Laten verliet ze haar baan als buitenlandredacteur voor de Times of Londen om een baan in de magazines te nemen … terwijl ze zwanger was en geen visum had om permanent in New York te blijven.

Jeff Bezos, CEO van Amazon en de rijkste man ter wereld, heeft eerder aangegeven hoe hij besluit welke risico’s hij moet nastreven. In een interview vertelt hij over Amazon:

“Ik wist dat als ik 80 was, ik geen spijt zou hebben van het proberen zelf iets op te zetten. Ik zou er geen spijt van krijgen dat ik probeerde deel te nemen in iets genaamd het internet waarvan ik dacht dat het heel groot zou worden. Ik wist dat als ik zou falen, ik er geen spijt van zou krijgen.

Ik wist wel één ding waarvan ik mogelijk spijt zou kunnen krijgen: het niet proberen. Ik wist dat dat me elke dag zou blijven achtervolgen.”


6. Je bent aardig tegen mensen – ook als ze niet boven je staan

youre-nice-to-people-even-if-theyre-not-your-superiors

In een andere aflevering van Success! How I Did It beschrijft Coles het belang van een goede relatie met je vrienden en collega’s onderhouden. Ze zegt:

“Ik vertel altijd aan jonge mensen die net beginnen dat je leeftijdsgroep echt de belangrijkste invloed heeft op je carrière, omdat je samen zult groeien en falen. Ik heb altijd baantjes gekregen via losse contacten, vriendschappen en mensen die via via iemand kende. Weet je: je begint samen in een vakgebied en je trekt elkaar een soort van hogerop.”

Haar nummer één tip? “Wees geen eikel.”


7. Je toont een ‘beginner’s mind’

you-exhibit-a-beginners-mind

We hebben het hier over een concept van het zenboeddhisme: het continu opnieuw zien van de wereld, alsof je er nog niets van afwist. Het is een groot voordeel in het bedrijfsleven.

Wijlen Steve Jobs was een voorstander van de ‘beginner’s mind’. In een The Wall Street Journal-artikel uit 2011 schrijft Jeff Yang dat Jobs de noodzaak van het ontwikkelen van een ‘beginner’s mind’ benadrukte. Omdat het je helpt de beperkingen te vermijden die ervoor zorgen dat je met oude antwoorden komt op moeilijke problemen.

Salesforce-CEO Marc Benioff zei tegen The Wall Street Journal: “Ik probeer alle dingen die tot nu toe in onze industrie zijn gebeurd een beetje los te laten. Dat zijn een heleboel dingen. Ik probeer gewoon te gaan, te denken: wat gaat er nu gebeuren?”


8. Je maakt elke dag tijd om te leren

you-make-time-every-day-to-learn

Het is goed om een deel van je tijd te besteden aan lezen of het doen van onderzoek – iets dat je horizon verruimt.

Beth Comstock, voormalig vicevoorzitter van General Electric, raadt aan om 10 procent van iedere werkdag te spenderen aan dit soort activiteiten. In een interview met LinkedIn deelt Comstock haar carrière-advies:

“Het eerste dat je tegen mensen moet zeggen is: maak ruimte voor ontdekking. Ik manage mezelf, ik manage een team, ik manage een divisie, er is een bepaald budget, je tijd, je mensen moeten gefocust zijn op wat de toekomst biedt.”

“Dit moment kan 10 procent van je tijd zijn – je weet zelf wat je nodig hebt. Ik denk dat 10 procent van je tijd een goede manier is om over dit soort dingen na te denken.”

“Denk na over hoe je je tijd indeelt. Kan ik 10 procent van mijn tijd in een week besteden aan lezen, naar TED Talks luisteren, speciale evenementen gaan, met mensen praten en vragen stellen als: Welke trends zie jij? Waar ben je nerveus over? Waar ben je enthousiast over?”


9. Je bent zelfbewust

youre-self-aware

Volgens Tasha Eurich, organisatiepsycholoog en auteur van Insight, weten mensen niet goed hoe anderen hen écht zien. Degenen die een beter beeld hebben van hoe ze overkomen, zijn over het algemeen succesvoller.

Eurich raadt aan om een over twee “liefdevolle critici” te hebben, oftewel: “Mensen die eerlijk zijn, maar wel het beste met je voor hebben.” Vraag hen regelmatig om inzichten over hoe jij jezelf kunt verbeteren.

Coach Marshall Goldsmith gaat nog een stapje verder. Hij denkt dat wat anderen van je vinden belangrijker is dan hoe jij jezelf ziet. In zijn boek What Got You Here Won’t Get You There schrijft hij:

“Als we kunnen stoppen, luisteren en denken aan wat anderen in ons zien, hebben we een geweldige kans. We kunnen kunnen de persoon die we willen zijn vergelijken met de persoon die we aan de rest van de wereld presenteren. Vanaf dat moment kun je écht veranderingen maken die nodig zijn om het gat tussen de twee te dichten.”


10. Je toont dankbaarheid

you-show-gratitude

Dankbaarheid kan je relaties, je gezondheid en je carrière ten goede komen.

Doug Conant is in de VS vooral bekend als de CEO die Campbell’s Soup veranderde. Maar velen zullen hem ook kennen als de man die van dankbaarheid een belangrijke leiderschapsstrategie maakte. Tijdens zijn carrière bij Campbell’s schreef hij meer dan 30.000 handgeschreven bedankbriefjes voor werknemers en klanten.

Andere bekende en succesvolle mensen doen dagelijks een dankbaarheidsoefening.


11. Je hebt zelfmededogen

youre-self-compassionate

Zelfmededogen maakt je niet zwak of minder ambitieus. Sterker nog: wetenschappers zeggen dat het je succesvoller kan maken.

Onderzoek naar zelfmededogen suggereert dat het drie componenten heeft: een positieve dialoog met jezelf aangaan, begrijpen dat iedereen fouten maakt en bewust zijn van je gedachten en gevoelens zonder aan ze te bezwijken.

In The Happiness Track geeft auteur Emma Seppala een belangrijke strategie voor zelfmededogen: behandel jezelf zoals je een vriend of collega die heeft gefaald zou behandelen.

LEES OOK: Vergeet de burn-out — een minstens zo groot probleem is het ‘carrièreplafond’ en misschien heb je er al last van