Twitter heeft een probleem: gebruikers tweeten minder. Deutsche Bank onderzocht waarom mensen stoppen met het sociale netwerk.

Dat was schrikken voor beleggers, toen Twitter begin februari voor het eerst de boeken opendeed.

Waar werd gehoopt op een stevige aanwas van nieuwe gebruikers, kwamen er in de laatste drie maanden van 2013 maar negen miljoen twitteraars bij ten opzichte van een kwartaal eerder. Daarnaast daalde ook het aantal tweets dat in totaal werd bekeken.

De beurskoers van Twitter is die klap nog steeds niet te boven. Voor de bekendmaking van de resultaten noteerde het aandeel boven de 65 dollar, nu staat de koers zo’n 15 dollar lager.

Meer actieve gebruikers, meer inkomsten

Twitter staat onder druk van de aandeelhouders om de omzet te verhogen. Dat kan onder andere door meer actieve gebruikers aan te trekken, of meer te verdienen aan de huidige twitteraars door effectievere reclames.

Hoe dan ook, is het essentieel dat mensen de site en de app blijven bezoeken. Maar dat gebeurt juist minder. Hoe komt dat?

Een onderzoek van Deutsche Bank werpt licht hierop. De bank publiceerde maandag een rapport (pdf), waarvoor 1100 twitteraars, ex-twitteraars en niet-twitteraars zijn ondervraagd.

Volgens het onderzoek zijn dit de elf belangrijkste redenen waarom voormalig gebruikers zijn gestopt met Twitter:

1. Ik kon de informatie die ik van Twitter haalde ook op andere plaatsen vinden (82%)
2. Er was geen bruikbare informatie op Twitter (77%)
3. Het aantal tweets was te veel; Twitter filtert of sorteert de berichten niet (76%)
4. Ik heb een account aangemaakt, maar heb er daarna nooit meer aan gedacht (68%)
5. Ik ben overgestapt naar een ander sociaal netwerk (62%)
6. Ik ergerde me aan de advertenties op Twitter (60%)
7. Er zijn geen foto's zoals op andere sociale netwerken (54%)
8. Ik kreeg meerdere tweets over hetzelfde onderwerp (49%)
9. Ik kon geen bekenden vinden op Twitter (47%)
10. Ik kon niemand een bericht sturen op Twitter (42%)
11. Het aanmelden was te ingewikkeld (25%)

Opvallend is dat bijna 60 procent van de ex-twitteraars aangeeft in de toekomst weer een account aan te willen maken als de huidige ergernissen zijn opgelost. Daarvoor moeten de volgende dingen verbeteren:

1. Meer mogelijkheden om tweets te filteren en te sorteren (80%)
2. Meer van mijn vrienden melden zich aan op Twitter (67%)
3. Meer mogelijkheden om foto's of video's te delen (66%)
4. Meer uitleg over het gebruik en de mogelijkheden (62%)
5. Het verbeteren van de tools om te delen met vrienden (59%)

De kern van de kritiek is dat Twitter moeilijk te doorgronden is voor mensen die zich aanmelden. Ze beginnen in feite met niks: ze volgen niemand en niemand volgt hen. Het duurt een poos voordat je op Twitter een leuk clubje mensen volgt, waarmee je ook tweets uitwisselt. Veel nieuwe gebruikers zijn dan al afgehaakt.

Dat blijkt ook uit het rapport van Deutsche Bank. Ruim 58 procent van de ondervraagden had minder dan 10 volgers op het moment dat ze met Twitter stopten.

Twitter lijkt zich hiervan bewust en probeert het sociale netwerk toegankelijker te maken. Vorige maand deed het bijvoorbeeld een test met een nieuwe profielpagina, die meer op Facebook lijkt.