• In de aanloop naar 1 april komen bedrijven met opmerkelijke nieuwtjes die mogelijk niet waar zijn.
  • Business Insider zet alvast enkele persberichten op een rij die waarschijnlijk 1-aprilgrappen zijn.
  • Zo zou Volkswagen in de VS zijn naam willen wijzigen in Voltswagen en organiseert Bagels & Beans metal-concerten.

In plaats van 1-aprildag kun je tegenwoordig beter spreken van 1-aprilweek.

Elk jaar is het in de aanloop naar de grappendag oppassen geblazen voor journalisten. Redacties worden bestookt met persberichten met opmerkelijk nieuws dat interessant is om te plaatsen.

De kans is echter groot dat het bijzondere nieuwtje enkele dagen later niet waar blijkt te zijn.

Ook de redactie van Business Insider is al een paar keer in de grappen en grollen van bedrijven gestonken. We waren niet scherp genoeg, al gaan ook de bedrijven niet vrijuit.

We pakten het bericht serieus op en pleegden een telefoontje naar de afzender om het nieuws te checken. Tegenwoordig zien woordvoerders dat niet als een gelegenheid om te onthullen dat het bericht een grap is. Nee, ze liegen dat de inhoud helemaal klopt.

Dit overkwam ons in 2019 toen een Nederlandse financieel intermediair meldde een hypotheek van een Chinese bank te gaan aanbieden. Goed, beetje dom misschien, in het persbericht waren er wel verwijzingen naar 1 april die we over hoofd hadden gezien.

Zoals de hypotheekrente die 1 procent (hahaha) lager zou liggen dan de tarieven voor 10 en 20 jaar vast. En “om welke Chinese bank gaat het dan?”, vroeg we nog. Dat zou pas ‘maandag’ bekend worden gemaakt. Maandag viel op 1 april, maar die datum was niet top of mind.

Lees ook op Business Insider

Het artikel kwam online, waarop we een telefoontje kregen van een ex-collega van één van ons die bij De Telegraaf werkt. “Trap er niet in! Het is een 1 aprilgrap”, waarschuwde hij. Superaardig natuurlijk.

Het duurde even voordat de intermediair toegaf dat het om een grap ging, maar wij pasten het bericht wel alvast aan. Offline halen wilden we niet, omdat dat een dode link oplevert en niet transparant is naar de lezers toe.

Ondertussen was het al wel een enorme hit. Er zaten steeds honderden mensen in het artikel. “Ook dat nog!”, kermden we met het schaamrood op de kaken. Kennelijk is er wel veel interesse voor Chinese hypotheken…

Lees ook: Chinese bank komt met Nederlandse hypotheek met stuntrentes… het blijkt een 1-aprilgrap

1-aprilgrap in september

Het helpt niet dat de grappen niet op 1 april worden gemaakt, maar in de periode ervoor. Je bent er dan nog niet alert op. En sommige bedrijven maken het wel heel bont. Neem bijvoorbeeld Tony’s Chocolonely die in SEPTEMBER 2017 meldde naar de beurs te gaan.

We zetten de groei van hun omzet netjes in een grafiek en belden de chocolademaker op, die alles bevestigde en het hele beursverhaal bij elkaar loog. In hoeverre kun je opgewassen zijn tegen een random pr-stunt en liegende woordvoerders?

Lees ook:
Tony’s Chocolonely wil naar de beurs om de cacao-industrie slaafvrij te maken
Tony’s Chocolonely misleidt media met ‘mallotige pr-stunt’

Lastig, daarom proberen we nu in ieder geval rond 1 april alert te zijn en plaatsen we verdachte berichten niet. Althans, (nog) niet als nieuws. Hieronder delen we drie ‘nieuwsberichten’ waarbij we nattigheid voelden en voelen.


1. Volkswagen gaat in de VS Voltswagen heten

Van CNN en CNBC tot Autoweek, media melden dat Volkswagen zijn auto’s in de Verenigde Staten gaat wegzetten als ‘Voltswagen’. Ook onze collega’s van Business Insider in de VS hebben het bericht meegenomen dat oorspronkelijk van CNBC komt.

De Amerikaanse omroep stuitte op een incompleet persbericht dat de Duitse automaker maandag per ongeluk (oh ja?) een maand te vroeg op de website had geplaatst. Het was eigenlijk bestemd voor 29 april (echt?).

Het persbericht, dat inmiddels offline is gehaald, meldde dat de Amerikaanse tak van Volkswagen vanaf mei auto’s gaat verkopen onder de naam Voltswagen (Volt, je weet wel, van elektriciteit). Een bron die bekend is met de plannen bevestigde dat ook aan CNBC.

Een embleem met Voltswagen zou op alle elektrische modellen gaan prijken, terwijl modellen die op fossiele brandstof rijden het iconische VW-embleem behouden. Om onderscheid te maken krijgt de elektrische ‘Voltswagen’ een lichtblauw embleem, die van ‘Volkswagen’ is donkerblauw.

CNBC spreekt niet over een mogelijke 1-aprilgrap. Andere media doen dat wel. Zo noemt CNN nepnieuws rond 1 april vaste prik. De grap van BMW uit 2012, dat het een amfibische Mini Cooper op de markt zou brengen, ligt kennelijk nog vers in het geheugen van de Amerikaanse nieuwszender.

Toch sluit CNN niet uit dat het ‘gelekte persbericht’ echt is. Het zou niet de eerste keer zijn dat een bedrijf zijn naam verandert om een grote koersverandering kenbaar te maken, redeneert de zender. Als voorbeeld noemt CNN de restaurantketen IHOP dat IHob ging heten om zijn kwaliteitsburgers te promoten. International House of Pancakes werd tijdelijk International House of Burgers.

Of bij Volkswagen sprake is van eenzelfde zet, moet blijken. Misschien krijgen elektrische modellen in de VS inderdaad een lichtblauw embleem, maar blijft de communicatie van de naam Voltswagen beperkt tot dat ene gelekte persbericht. Immers, Voltswagen of Volkswagen, het blijft VW.

Update: Volkswagen heeft inmiddels toegegeven dat het een 1-aprilgrap was. CNN noemt de stunt een catastrofe en een debacle.

In een verklaring aan de nieuwszender zei Volkswagen dat de naamswijziging naar Voltswagen werd aangekondigd in de geest van 1 april, om de lancering van de volledig elektrische ID.4 SUV te markeren.

Dinsdag meldde Tweakers al dat Voltswagen niet is geregistreerd bij het Amerikaanse patentbureau en dat de domeinnaam Voltswagen.com niet in handen is van de automaker.

Nadat maandag het persbericht lekte, berichtten verschillende media op basis van anonieme bronnen bij Volkswagen dat het niet om een 1 aprilgrap ging.

Het zogenaamde incomplete persbericht werd offline gehaald, maar dinsdag plaatste Volkswagen een versie ‘die wel af was’. Daarin stond dat de naam Voltswagen in advertenties en op het chromen embleem van elektrische auto’s zou prijken.

De Britse krant The Guardian noemt het hoogst ongebruikelijk dat een beursgenoteerd bedrijf een dergelijke valse aankondiging doet. Zeker als dat bedrijf al een imagoprobleem heeft door valse claims. In 2015 kwam het dieselschandaal aan het licht. Het bleek dat Volkswagen sjoemelde met de resultaten van stikstofuitstoot van zijn voertuigen.


2. Hans Kazàn wordt Happiness Manager bij een softwarebedrijf

Zo verraderlijk is nepberichtgeving dus. De dag begon met het VW-bericht dat we dankzij de oplettendheid van een collega bestempelden als een mogelijke 1-aprilgrap, maar die alertheid was tijdens de ochtendvergadering bij een deel van ons alweer weggezakt.

“Hans Kazàn wordt Happiness Manager bij een softwarebedrijf”, zei een collega. “Écht iets voor Haaaans”, kirde iemand (lees: ondergetekende) enthousiast.

Kazàn roept nu eenmaal nostalgische gevoelens op bij huidige veertigers, die de goedlachse goochelaar in hun jeugd zijn kunsten zagen vertonen op de buis.

“Goochelaar Hans Kazàn (68) stapt in de wereld van het klantencontact en wordt Client Happiness Manager bij OBI4wan”, schreef RTL Boulevard. “Is hij dan niet pensioen?”, vroeg iemand zich hardop af. Daarna begon het te dagen: “Oh ja, 1 april!”. OBI4wan ging overigens ook niet heel subtiel te werk. De 68-jarige Kazàn zou op 1 april bij het bedrijf beginnen.

Inmiddels heeft de goochelaar aan persbureau ANP toegegeven dat het om een 1-aprilgrap gaat.


3. Metal-concerten bij Bagels & Beans om geklets te overstemmen

Doet Bagels & Beans ook een duit in het 1-aprilzakje? De lunchketen meldt dat het “dit voorjaar livemuziek” in de vestigingen brengt. Daarmee krijgen “getalenteerde muzikanten” een podium en wordt tegelijk een probleem opgelost dat kennelijk speelt in het bagelparadijs.

‘Bagelaars’ vinden dat er te veel gekletst wordt. “We moeten juist meer genieten van muziek”, zeggen ze volgens Bagels & Beans, dat meldt onderzoek te hebben gedaan naar de invloed van verschillende muziekstijlen.

Daaruit blijken metal en hardrock de ideale genres voor de keten. Werknemers zouden er sneller door werken en gasten minder met elkaar praten als de volumeknop maximaal is opengedraaid (Je meent het?!).

Bagels & Beans zegt al afspraken te hebben gemaakt met verschillende nationale metal-acts om vanaf dit voorjaar optredens te verzorgen. In het najaar komen buitenlandse acts aan de beurt.

Het onderstaande YouTube-filmpje toont hoe dat er ongeveer uit gaat zien. Wij denken dat het niet zover komt.


Lees meer opmerkelijke berichten (die geen grap bleken):